La gràfica dels usuaris de la tecnologia blockchain, segons explica el CTO de Caelum Labs Alex Puig, "segueix una evolució semblant a la d'internet". L'entrada en entorns digitals descentralitzats, i les noves capacitats que ells ofereixen, és un procés cada cop més present en l'activitat de molts usuaris. La transició de la web social – 2.0 – a l'internet del valor – 3.0 – no està encara completa, però la tecnologia "està gairebé desenvolupada". Els múltiples metaversos que estan encara en construcció a les seus dels gegants tecnològics del món obren, en aquest sentit, la pregunta de com s'organitzarà un espai capaç de concentrar tota l'activitat digital d'aquells que hi operin.
"Seran els ciutadans qui manin als metaversos o esdevindran dictadures de les grans corporacions?", es qüestiona QuirzeSalomó, del Centre Blockchain de Catalunya. La usabilitat, les capacitats i la governança del metavers en relació amb la tecnologia blockchain han estat el subjecte de debat d'una de les ponències celebrades a al Llotja de Mar en el marc del Tech Spirit Barcelona. La pregunta sobre el govern dels -versos, aquests "espais on pugui portar la motxilla amb tots els meus actius digitals", com explica el CTO de Freeverse.io Toni Mateos, és una qüestió especialment urgint després de l'acceleració del seu desenvolupament que ha suposat la pandèmia.
Salomó: "Seran els ciutadans qui manin als metaversos o esdevindran dictadures de les grans corporacions?"
L'aposta de Puig, en aquest sentit, es troba en la descentralització. Les conegudes com a Organitzacions Autònomes Descentralitzades, xarxes d'usuaris que operen entre ells mitjançant les capacitats de la tecnologia blockchain, suposen una nova proposta de gestió d'el fet social en els entorns digitals. "La governança s'està reinventant amb les DAOs", afirma el CTO de Caelum, que hi veu possibilitats des de financeres fins a orgàniques. Puig observa el sorgiment de "mecanismes de gestió de conflictes, sistemes de votacions basats en tokens" – potencialitats diverses que permeten la presa de decisions i la implementació de procediments diversos d'una forma descentralitzada, sense dependre dels "dictadors corporatius" que temia Salomó.
Per Mateos, aquesta qüestió es resol amb les mateixes capacitats tècniques del blockchain i els entorns que hi permet. "Escèptic" amb qualsevol mena de superestructura de govern que es construeixi a sobre de la cadena de blocs, el CTO de Freeverse preveu que "si sorgeixen paradigmes de governança diferent, serà perquè la infraestructura és diferent". La descentralització de la propietat dels actius en els entorns digitals suposa, segons Mateos, "un patró diferent del que hi havia abans", que retira les capacitats d'uns centres que la cedeixen als usuaris i les posa en els ciutadans directament.
Les possibilitats de canvi estan, a més, en el fet que aquestes macrocorporacions que podrien estar temptades d'apropiar-se del control del metavers són late adopters. Segons Puig, "les grans empreses triguen molt a entrar en aquesta tecnologia, i ho fan com un elefant en una cristalleria", mentre que els usuaris, individualment – i també col·lectiva, gràcies a les capacitats de la descentralització – ja estan "comprant NFTs, creant la seva identitat, preocupant-se per la seva privacitat en mons virtuals". Fins i tot l'estalvi pren un caire diferent. "Hi ha joves – estableix Puig – que pensen en els actius digitals com a estalvi, i no en els diners".
Filatèlia evolutiva
"Mai he estat un gran col·leccionista", reconeix Mateos, que veu la potencialitat dels actius digitals en la seva adaptabilitat i capacitat evolutiva, molt més enllà de la identificació de la propietat que suposen els NFTs. Freeverse, de fet, es centra en aquesta mutabilitat. La companyia ofereix una plataforma que permet crear valor afegit dels actius digitals. "Si es compra un NFT i es ven més endavant exactament igual, pel mig només hi ha especulació", lamenta Mateos, que proposa un model interactiu que afavoreix l'engagement dels consumidors i els inversors. "Els nostres clients fugen de l'especulació", afirma, tot exposant un model contrari a l'exclusivitat i l'escalada de valor que s'associa al mercat de tokens: els seus usuaris reparteixen "milions d'NFT a gairebé cost zero, i els monetitzen quan els usuaris interactuen amb ells". És a dir, tokens que canvien, guanyen valor i evolucionen quan es fan servir, sigui entrant a l'aplicació o jugant amb ells a un videojoc.
Mateos: "Si una app no em deixa portar-hi els meus actius digitals, marxaré a la del costat"
La clau perquè aquesta perspectiva funcioni és la interoperabilitat: que els actius que s'adquireixen i evolucionen en un metavers – o un espai del metavers – siguin utilitzables en tots els altres. "Abans quan tu anaves a una aplicació a comprar quelcom, allò es quedava allà – ara pot passar a la teva motxilla d'actius digitals, i portar aquesta motxilla allà on vagis" planteja Mateos, que considera que aquells entorns que no deixin entrar propietats digitals sorgides a altres programes seran irrellevants. "Si una app no em deixa portar-hi els meus actius digitals, marxaré a la del costat que fa exactament el mateix, però sí que és interoperable", afirma.
Més enllà dels tokens com a portadors de valor, una de les propostes que ofereix una veritable interoperabilitat en el metavers és fer-los servir com a garantia d'un servei. A banda de l'avaluació financera o artística d'un NFT, per exemple, es poden fer servir "per avalar un préstec, o tenir accés a un canal exclusiu de discord". Els tokens poden esdevenir, en aquest sentit, com targetes de filiació d'un club: tenir un cert actiu en propietat dins la motxilla permetrà, en uns metaversos ben connectats, accedir a aplicacions i interfícies tancades a altres usuaris. "La gràcia de les finances descentralitzades és connectar productes financers – afirma Puig – i la els NFTs és jugar a diversos jocs".
Comprar-se un 'Iniestazo'
L'entrada d'usuaris i inversors en els entorns descentralitzats han fet que aquest mercat esdevingui atractiu per a empreses i personalitats diverses. RogerdelSol, de l'empresa de management Sports and Life – gestors, entre d'altres, dels drets d'imatge d'Andrés Iniesta – apunta que "en els darrers mesos cada cop ens arriben més peticions per saber com va el món NFT" per part dels seus representats. Des de futbolistes amb imatges de jugades o moments clau fins a cantants buscant emular Travis Scott i fer directes en videojoc, les figures públiques busquen trobar el seu lloc a l'internet del valor.
Del Sol: "Els NFTs són una forma de construir un llegat digital"
Del Sol, de fet, està d'acord en la potència dels tokens com a actius en constant mutació, més enllà del valor que poden portar en el seu moment de venda o en mercats secundaris. L'agència, de fet, ha rebutjat els marketplaces oberts i establerts, i ha "desenvolupat un espai propi, per poder oferir NFTs que puguin evolucionar amb el temps". Tot i que, reconeix, l'entrada en aquest mercat "encara ve molt de nou" a la firma, el projecte ofereix als representats una nova relació amb els seus fans, i una nova forma d'elaborar-se una identitat en els universos digitals. "Hem agafat el fet de tenir peces d'art exclusives – conclou el directiu – com una eina per deixar un llegat digital".