Conèixer si les places de pàrquing de la ciutat de Barcelona estan ocupades o no és possible amb una app de Barcelona de Serveis Municipals (BSM), que informa del seu grau d’ocupació, tant de la zona blava com de la zona de càrrega i descarrega. Com ho fa això? A través d’un algoritme que facilita aquesta predicció en temps real. I darrere d’aquestes dades hi ha la startup Mosaic Factor.
Mosaic Factor és una consultoria que es dedica a la recopilació i l’anàlisi de dades en el sector de la mobilitat de persones i béns. La startup, fundada el maig del 2016 per Stefano Persi, Josep Freixanet i José Fernández, ofereix solucions informàtiques en els àmbits de la mobilitat personal, l’automoció i la logística amb un fort enfocament en les dades.
Els tres socis són enginyers i ja treballaven junts abans de fundar Mosaic Factor. Tots tres tenen experiència en el sector de la mobilitat i l’automoció, pel que han vist un valor diferencial que poden oferir en la seva empresa. “Una cosa que passa molt és que tothom parla de dades com si totes fossin iguals, i crec que és important entendre de quines dades parlem, què aporten i en quin context s’ubiquen”, explica Stefano Persi, CEO de la startup.
"Creiem que centrar-nos en un sector en concret ens proporciona un valor afegit com a consultoria"
A més, moltes de les empreses que es dediquen a l’anàlisi de dades tenen clients de sectors molt diferents. Però els fundadors de Mosaic Factor creuen que centrar-se en un sector en concret proporciona un valor afegit que altres no tenen. És per això que els tres emprenedors van decidir especialitzar-se en la mobilitat de persones, un àmbit que coneixen bé i en el qual poden interpretar bé la informació.
Guanyar-se la confiança
“Una de les grans preocupacions quan es tracta amb dades de persones és la privacitat”, assenyala Persi. És per això que l’emprenedor considera molt important la confiança de les empreses amb les quals es treballa en el món del Big Data. “Hi ha moltes companyies que tenen dades i necessiten analitzar-les però a vegades arribar a guanyar-se la confiança d’aquestes empreses perquè et confiïn la informació és un dels problemes forts del sector”, reconeix Persi. Per aquest motiu, la clau de Mosaic Factor és centrar-se només en l’anàlisi de dades del sector de la mobilitat i ser especialistes en aquest àmbit.
Segons Persi, “la nostra intenció és ser el més imparcials possibles per guanyar-nos la màxima confiança de les empreses o entitats amb les quals treballem”. A més, la startup treballa sota la premissa que més dades no és millor, sinó que a vegades valen més menys dades però distingint aquelles més interessants i analitzar bé què diuen. “Es podria dir que passem del Big Data al Smart Data”, apunta.
L'impuls de participar en projectes europeus
A part de treballar amb organismes públics o empreses privades, Mosaic Factor també col·labora en diferents projectes innovadors europeus on ha comptat amb partners com Renault, P&G i Tomtom, entre d’altres. “Es tracta de consorcis de tres anys de duració finançats per la Comissió Europea amb els quals treballem conjuntament amb aquestes grans empreses; són partners que després es poden convertir en clients, com va passar amb BSM”, explica l’emprenedor.
Després d’un any i mig en marxa, la startup ha guanyat ja quatre projectes europeus i cinc projectes privats locals, és a dir, que no són de finançament públic. “Ara, el següent pas és aconseguir més clients a l’àmbit de la consultoria i potenciar el sector de la logística, que hem deixat més apartat en un començament”, apunta Persi.
La startup s'ha finançat amb recursos propis i gràcies als ajuts rebuts dels projectes europeus amb els quals col·labora
La startup està ubicada a la incubadora de Glòries de Barcelona Activa i compta amb una plantilla de sis treballadors, encara que incrementarà el nombre d'empleats en els pròxims mesos. Mosaic Factor s’ha finançat amb recursos propis i gràcies als fons rebut pels projectes europeus en els quals participa.