• MyRealFood, l’aplicació de Carlos Ríos per evitar els aliments ultraprocessats

MyRealFood, l’aplicació de Carlos Ríos per evitar els aliments ultraprocessats

L’app s’inspira en el sistema d’etiquetatge de productes a Xile, on tenen pensat començar la internacionalització l’any que ve

Els socis de l'aplicació MyRealFood, Carlos Ríos, David Vicente, Sofia Belenguer i Toni Mancha | Cedida
Els socis de l'aplicació MyRealFood, Carlos Ríos, David Vicente, Sofia Belenguer i Toni Mancha | Cedida
Barcelona
12 de Desembre de 2019

La bogeria dels aliments ultraprocessats i el realfooding té un culpable: Carlos Ríos. El divulgador i influencer ha posat de moda el menjar saludable en plena onada de canvi d’hàbits, i ho ha fet amb un sistema de classificació molt senzill: un aliment pot ser natural, processat o ultraprocessat. Són les tres categories que té l’aplicacióMyRealFood, que escaneja el codi de barres dels aliments i, a més de posar-li una d’aquestes etiquetes, n’ofereix informació nutricional. L’app és iniciativa de Sofia Belenguer i Toni Mancha, que van contactar amb Ríos i el van afegir com a tercer fundador. El quart soci és David Vicente, un programador que van trobar a través d’una crida que el divulgador va fer per xarxes socials.

“La idea inicial era informar el consumidor sobre el tipus d’aliments que menja, ja que les etiquetes són difícils d’entendre, però vam veure que hi havia un problema afegit: manca de motivació per canviar d’hàbits”, explica Belenguer. Així que van decidir crear una comunitat, ja que “veure que una altra persona com tu ha fet un canvi, t’incita a imitar-lo”. L’aplicació inclou diversos grups, un de receptes, un d’alimentació infantil, un altre d’estil de vida, un que introdueix l’exercici físic, etc. En dos mesos han aconseguit 800.000 usuaris.

Però la classificació de “menjar real”, “processat bo” i “ultraprocessat” no és l’única informació nutricional que dóna l’aplicació en escanejar un producte concret. També inclou indicadors quan un aliment presenta valors nutricionals perjudicials elevats, com són sucres, calories, greixos saturats i sal. La idea prové del sistema d’etiquetatge xilè, que avisa també d’aquests components. De fet, han triat aquest país sud-americà per iniciar la internacionalització, que esperen el 2020. “Allà tenen la legislació, però també els manca motivació, que és el que nosaltres podem aportar”, indica Belenguer.

L'aplicació classifica els aliments en menjar real, processats bons i ultraprocessats, que són els que recomana evitar

Quant al mercat europeu, França i el Regne Unit són dos dels entorns on la cofundadora identifica una tendència a consumir real food. De fet, del país veí prové el seu principal competidor, Yuka. La sòcia de MyRealFood es desmarca d’aquesta aplicació: “La nostra no només té en compte la qualitat nutricional, els additius i si el producte és orgànic, sinó també el processament dels aliments, que és on creiem que ha d’estar el focus”. Dues diferències més són la comunitat i que Yuka també inclou productes cosmètics, un element que des de MyRealFood descarten.

Reacció de la indústria

El moviment realfooder iel què no s’identifica amb la marca però es preocupa per l’alimentació saludable no para de créixer. Ha reaccionat la indústria del gran consum? “Ho està intentant, ja hem vist la reformulació de certs productes per convertir-los d’aliments ultraprocessats a processats bons”, explica Sofia Belenguer. Als petits comerços s’ha notat sobretot en les opcions de proximitat que ofereixen.

Per MyRealFood, tenir una figura com Carlos Ríos al darrere ha estat bàsic. Belenguer explica el poder de Ríos: “Alguns productes que recomana al seu compte d’Instagram s’acaben als supermercats; l’últim exemple ha estat el caqui, per una recepta de natilles de xocolata amb caquis que va compartir”. Entre els productes ultraprocessats que més sorprenen al públic de l’app hi ha les galetes dietètiques, fetes amb farines refinades i altes en sucre, i els productes amb etiqueta light o 0% en greixos.

"La indústria ha reaccionat a la tendència saludable; ja hem vist la reformulació de certs productes per convertir-los d'aliments ultraprocessats en processats bons"

Aquesta és una aplicació col·laborativa, segons Belenguer: “Teníem una base de dades inicial de productes i la seva informació, però els usuaris han ajudat en bona part a fer-la més extensa: cada vegada que escanejaven un aliment i no el troben a l’app ens passen l’etiqueta i l’introduïm”. Tot això, amb l’ajuda de 10 nutricionistes que col·laboren amb MyRealFood i qualifiquen els productes.

Primeres vegades

Aquesta és la primera vegada que Sofia Belenguer emprèn, però també que treballa al món de la nutrició. És advocada de professió i havia centrat part de la seva carrera als drets dels consumidors. “Això, unit a problemes d’estómac, em va fer canviar de dieta i interessar-me per llegir les etiquetes i portar una alimentació saludable”, relata. Va ser llavors quan es va adonar de les dificultats que tenia per fer-ho. Va començar a gestar la idea amb el seu company d’universitat, Toni Mancha, i van entrar al programa per a emprenedors Explorer de Banco Santander.   

Un noi utilitza el mòbil en un supermercat | iStock

Un noi utilitza el mòbil en un supermercat | iStock

El seu projecte va ser triat el millor de la Universitat Pompeu Fabra, centre a través del qual hi participaven, i van aconseguir un primer finançament i un viatge a Silicon Valley, el bressol mundial de startups. Això va ser al juny, quan Belenguer va decidir deixar la feina com a advocada a una gran firma. També han comptat amb l’ajuda de Barcelona Activa, ja que es troben físicament a la incubadora que tenen al carrer Almogàvers de Barcelona.

De moment, es financen amb fons propis, però a partir de gener llançaran l’opció prèmium, de pagament. L’avantatge serà una planificació de plats de tota la setmana amb les receptes saludables incloses, per a què els realfooders no hagin de pensar què menjaran.