• Els Reis d'Orient s’apunten al DIY

Els Reis d'Orient s’apunten al DIY

Els petits artesans catalans veuen un canvi d’actitud dels consumidors cap a productes més ecològics i fets a mà, però reconeixen que encara hi ha molt camí a fer

Imatge de la fira We Love Cats Market de l'any passat | Cedida
Imatge de la fira We Love Cats Market de l'any passat | Cedida
Barcelona
05 de Gener de 2018

Estem immersos en època de regals amb l’amic invisible, el Tió, el Pare Noel i els Reis d'Orient. Però abans del dia tan esperat d’obrir tots els presents, hi ha el maldecap de saber què regalar. Els centres comercials i les grans multinacionals ofereixen opcions molt diverses, com el típic jersei de llana, els tradicionals pijames d'hivern o el perfum que està de moda. Però i si en lloc d'anar al més segur i fàcil ens decidim per alguna cosa més original, com uns gatets de drap teixits a mà o motxilles fetes amb teles reciclades? Cada cop més gent aposta per la singularitat en els seus regals i mostra un canvi d’actitud cap a productes més artesanals i locals, és a dir, cap al famós Do It Yourself (DIY).

Un clar exemple són els productes que es poden trobar a la fira We Love Cats Market, on petits comerciants locals de Catalunya posen les seves creacions a la venda per persones que busquen un regal més original. “La gent que ve a les fires va a buscar al petit comerç, amb productes molt més cuidats i que aporta més coses que un simple obsequi que es pot comprar a qualsevol gran empresa”, explica Carla Díaz, d’Atelier Bio. Tot i això, queda molt per fer, ja que “moltes persones encara consideren que aquests articles són molt cars”, apunta Patricia Viussà, de Sweet Stitch.

Cosmètics elaborats a casa i en companyia

Atelier Bio és una botiga i obrador que ofereix cosmètics elaborats amb ingredients naturals i d’origen vegetal per fer-los a casa. L’empresa ha dissenyat un kit amb totes les matèries primeres, els mesuradors i les instruccions pas a pas per elaborar una crema facial o un xampú a casa. Però si alguna persona no sap com fer-ho, també pot anar a l’obrador i assistir a una classe de 40 minuts on t’ensenyen com preparar el cosmètic.

“La gent s’ha interessat molt a poder elaborar ells mateixos el cosmètic, ja que els agrada poder tenir l’experiència i compartir aquest moment amb la mare, la germana o l’amiga a casa seva”, explica Díaz. Segons Rocío Rivera, també d’Atelier Bio, la majoria de clients són dones i busquen regals principalment per dones, tot i que cada cop més hi ha més homes interessats en aquest tipus de productes.

IMG 20171203 135547
Carla Díaz i Rocío Rivera, d'Atelier Bio | P. Amer

Bosses i motxilles amb teles reciclades

Però no només en cosmètica es poden utilitzar productes ecològics i naturals. Numon elabora bosses, motxilles, moneders i clauers a partir de teles de sofàs, cobrellits, cortines o matalassos antics, entre d’altres. “La filosofia és intentar que coses antigues tornin a tenir una altra vida”, explica la Núria Hernández, que va crear Numon fa set anys juntament amb la seva parella, qui feia carteres reciclades a partir de còmics.

Hernández va començar dedicant-se a Numon una mica a temps parcial però quan va veure que el projecte agradava, va passar a dedicar-s’hi a temps complet. Ara, acaba d’obrir la primera botiga a Reus, en la qual els seus clients, a part de comprar els articles allà, poden veure el taller i com s’elaboren les bosses. “En els darrers anys s’ha notat un interès més gran cap aquests tipus de productes, ja que, amb la crisi, la gent es va començar a preguntar d’on sortia la roba que portava o les coses que comprava”, explica Hernández i afegeix que “el fet que la gent pugui veure a la nostra botiga com fem les bosses és un plus que es valora molt”.

Hernández: "La filosofia darrere de Numon és intentar que coses antigues tornin a tenir una altra vida"

Els principals clients de Numon són dones d’entre 25 i 55 anys, ja que l’empresa encara no té una línia masculina, tot i que és un objectiu de futur. Segons Hernández, “es tracta sobretot de gent que es preocupa pel medi ambient i que està interessada pels productes més ecològics”. Numon ven online, a botigues que posen a la venda les seves creacions i ara a través de la seva nova botiga física. Tot i això, la campanya de Nadal es nota: el 60% de les vendes de l’any es fan durant els mesos de novembre i desembre.

Ninots teixits a mà

Per a Patricia Viussà, de Sweet Stitch, “Nadal sempre és molt fort: si la campanya de Nadal falla, ja tot l’any va cap a baix”. Sweet Stitch ven ninots i peces de roba teixides totalment a mà. Viussà va començar l’empresa com a hobby l’any 2007, quan va descobrir l’amigurumi, una tècnica japonesa de fer ninots. “Amigurumi es traduiria com amic teixit i el ninot representa aquest nen interior que tots portem a dins segons la filosofia japonesa”, explica.

IMG 20171203 142327
Patricia Viussà, de Sweet Stitch | P. Amer

 

Viussà elabora ella mateixa tots els productes a ganxet, tot i que la seva mare i la seva germana també li donen suport i l’ajuden a produir una mica quan hi ha fires. Primerament va començar a vendre els ninots a fires i, quan va veure que tenien bona acceptació, al cap de dos anys va obrir la botiga.

Tot i això, la primera botiga, ubicada al barri del Born, no funcionava del tot en ubicar-se en una zona molt turística. Per això, es va traslladar al barri de Sants, on ara ja té una clientela molt fixa. Els clients de Sweet Stitch compren els amigurumis tant per nens, ja sigui pel seu fill, pel seu nebot o pel seu nét, “però també hi ha adults que veuen el ninot, s’enamoren d’ell i se l’emporten a casa”, explica.

Viussà: "Està canviant la tendència de consum cap a productes fets a mà, però encara hi ha molta gent que li és igual"

Segons Viussà, sí que està canviant una mica la tendència de consum cap a productes més artesanals, “però encara hi ha molta gent que li és igual que estigui fet a mà”, assenyala. “A les fires sí que la gent és molt conscient que està comprant un producte fet a mà i que per això és més car, però a la botiga és més difícil”.

El camí encara és llarg i queda molt recorregut per fer, però, segons Hernández, a poc a poc “la gent comença a conscienciar-se del valor dels productes reciclats i fets a mà”. Segurament algun regal DIY caurà aquesta nit de Reis.