• El negoci dels eSports no troba el seu sostre

El negoci dels eSports no troba el seu sostre

Les organitzacions de videojocs competitius sostenen alces interanuals superiors al 30% en el seu valor i facturen desenses de milions de dòlars

La final de primavera de la Superliga LVP 2019, a Sevilla | EP
La final de primavera de la Superliga LVP 2019, a Sevilla | EP
Barcelona
08 d'Agost de 2022

La darrera gran inversió als esportselectrònics es va tancar fa poc més de dues setmanes: l'organització madrilenya TeamHeretics, una de les organitzacions més seguides de l'entreteniment digital i la creació de continguts a internet al món castellanoparlant, ha adquirit el 80% d'una plaça a la League of Legends European Championship (LEC), la principal lliga europea del videojoc de Riot Games. Si bé les xifres encara no s'han concretat en públic, l'entorn parla d'un valor proper als 50 milions d'euros, dels quals els espanyols haurien pagat prop de 40 MEUR amb l'ajuda d'un fons d'inversió nord-americà especialitzat en la gestió d'actius als esports tradicionals. A l'Estat, l'entrada del FC Barcelona i KOI -el club d'Ibai i Gerard Piqué- a la Superliga nacional han posat sobre la taula el valor d'un negoci que, arran de la pandèmia, ha disparat el seu valor i la seva projecció. Els principals clubs d'e-Sports del planeta ja superen els centenars de milions d'euros de valuació, i compten amb multinacional de tots els sectors entre els seus col·laboradors.

Els Estats Units són, encara ara, la seu de les marques més icòniques i valuoses de la vertical. El clàssic de la League of Legends Championship Series, Team SoloMid, roman un exercici més a la primera posici´de la llista Forbes de les organitzacions més valuoses del planeta. Amb un valor estimat de 540 milions d'euros -un augment interanual del 32%- l'equip propetat de l'exjugador professional Andy 'Reginald' Dinh, és encara ara el gran bastió empresarial de l'entreteniment digital. Tot i la sentència contra Dinh per abusos al lloc de treball contra empleats i ex-empleats de la companyia -amortida per l'enorme influència de l'escut al mercat dels Estats Units- l'equip ha atret alguns dels patrocinis més importants de la història dels e-Sports, com el de la gestora de criptomonedes FTX, que es va acordar en 10 anys i més de 200 milions d'euros. Si bé en hores baixes en la part esportiva, la samarreta de TSM encara compta amb el logo de la gran asseguradora nord-americana Geico, a banda del de companyies del sector com la línia d'ordinadors i perifèrics de videojocs Legion, propietat de Lenovo.

El lideratge nord-americà pel que fa als esports electrònics queda palès quan s'observen les empreses que completen el top-5 més valuós. El segon classificat, l'angelí 100 Thieves, ha estat la primera gran organització d'esports electrònics que ha entès la rellevància de trascendir els entorns digitals i convertir-se en un actiu físic -en el seu cas, una marca de moda i lifestyile-. A la llista de 2021, l'empresa participada pel raper Drake, l'infam productor Scooter Braun i el magnat de les finances ràpides Dan GIlbert era la cinquena, amb un valor de 190 milions d'euros. Una valoració que un any, una exitosa marca de roba i una ronda de finançament de 60 MEUR després s'ha disparat en un 142%, fins els 460 milions d'euros. També una ronda d'inversió, en aquest cas a la companyia matriu aXiomatic Gaming, ha disparat el valor del tercer classificat, Team Liquid, que a més d'haver aixecat 35 milions d'euros durant el darrer curs ha apostat per la producció de contingut audiovisual, amb el llançament de la seva plataforma Liquid+. La firma de LiQuiD112 ha tancat també la venda dels seus naming rights a Honda.

Fora dels Estats Units, els dos primers classificats compten amb un marcat accent espanyol. La sisena organització més valuosa del planeta, G2 eSports -si bé consta als registres esportius com a Europea, en general- és propietat de l'exjugador professional Carlos 'Ocelote' Rodríguez. Si bé compta amb representants a les lligues de Valorant i Counter Strike: Global Offensive, ha estat el League of Legends el principal motor de l'assoliment d'una valuació de 340 milions d'euros, després d'un impressionant ascens en valor del 64% en termes interanuals. Els patrocinis amb Adidas, Ralph Lauren o New Era s'han afegit a grans marques fora del sector, com BMW, que ja figuren a la samarreta dels 'samurais'. Pel que fa a Fnatic, si bé amb base al Regne Unit, compta a Espanya amb un equip -la seva acadèmia de League of Legends, campiona de primavera de la Superliga-. Amb un valor de 260 milions d'euros, l'organització propietat de Sam Matthews té especial èxit entre el públic en la seva iniciativa d'engagement mitjançant NFTs, i està aterrant amb força al Japó.

Des de la capital mundial i veritable origen del gaming competitiu, Seul, arriben les dues organitzacions asiàtiques que es colen al rànquing, ambdues històriques del League of Legends sud-coreà. A la vuitena posició apareix Gen.G, amb una valoració de 250 milions d'euros. L'antic equip de Samsung compta amb patrocinadors com Monster o BMW, i ha disparat els seus beneficis en un 100% en el darrer curs. Per la seva banda, T1, l'antiga franquícia de la TelCo SKT, arriba a la desena posició amb una valoració total de 220 milions d'euros i un creixement del 47%.

Batalla d'ingressos

En el camp de la facturació, també és Team SoloMid qui ldera la llista, amb uns ingressos superiors als 56 milions d'euros durant l'exercici 2021. Si bé no arriba al valor d'alunes de les altres franquícies, el líder del mercat dels First Person Shooters competitius, FaZe Clan, s'apropa a l'activitat comercial de la marca de Dinh, amb uns ingressos que freguen els 53 milions d'euros anuals. Tot i les pèrdues, que els seus defensors justifiquen amb el creixement d'altres gegants tecnològics sobre la taula, FaZe ha arribat al mainstream cultural amb aparicions a còmics, la producció de pel·lícules pròpies o la participació del raper Snoop Dogg al seu accionariat.

La resta de les facturacions dels gegants de la indústria flctuen al voltant dels 40 milions d'euros anuals, gràcies a una activitat cada cop més atractiva cap al públic general. G2 eSports es queda en els 31 milions d'euros, mentre que Fnatic ingressa uns 26 MEUR. 100 Thieves i Team Liquid aconsegueixen uns 38 MEUR cada exercici, per uns 35 MEUR que entren a les arques de Cloud9 cada temporada. LEs duers organitzacions coreanes no reben, al canvi, tants ingressos. Tant T1 com Gen.G, segons Forbes, es van quedar en els 17 milions d'euros.