Barcelona celebra aquest dijous la tercera edició del NewCo, la jornada de portes obertes a diverses empreses de la ciutat comtal i de Sant Cugat del Vallès. La idea va néixer a San Francisco i aplega propo d'una vintena de companyies, majoritàriament startups, les quals deixen embadalits els seus visitans per oferir una nova cultura d'empresa. Una d'elles és Typeform. Situada al districte de Sant Martí, és una de les organitzacions que enceta la franja horària més matinera. Allà ens hi adrecem i, només cinc minuts abans de l'inici oficial segons l'horari, els visitants més matiners ja es troben fent la primera sessió de networking improvisada. El clàssic “Hello, my name is... and I work for...” és la fórmula més escoltada en qüestió de pocs minuts. Això sí, en un perfecte anglès que demostra que les noves companyies estan obertes al món (o almenys, el seu públic).
Engega la tercera edició del @newcobcn. @typeform rep ja els visitants més matiners pic.twitter.com/1wc9G5o3kL
— VIA Empresa (@VIAEmpresa) 26 de octubre de 2017
Però la vergonya també es deixa entreveure. No tothom vol ser el centre d’atenció i alguns opten per refugiar-se en un dels cafès que s’han anat servint al petit bar que Typeform té a l’entrada. Potser una bona dosi de cafeïna era la solució.
Ja a dins de les instal·lacions, la curiositat que tothom porta a dins acaba de sortir. Oficines obertes, sense parets i decorades amb moltes plantes de fulles ben verdes, taules allargades on els companys poden parlar amb tranquil·litat, una cuina atapeïda de fruita fresca i cereals... “Jo també en vull una així a la feina”, es pot escoltar entre els visitants. La sensació que dóna és de: “Sí, passes moltes hores aquí i ho sabem. Volem que et cuidis perquè ets important per a nosaltres”. I així ho corrobora el seu VP de disseny, Chris Linnett, qui afirma que tota l’estructura de l’edifici està pensada en l’experiència que hi ha de viure allà la plantilla, i com pensen en el seu producte com una manera de millorar l’experiència de l’usuari (o el human experience, com ells prefereixen dir). “Per això no tenim una recepció, sinó un ‘bar-recepció’”, afirma amb un to que barreja humor i seriositat.
Però el millor de tot és trobar una sala de reunions sense taula ni cadires, només grades amb coixins. Uns coixins que, per cert, també atrauen el gos que volta per l’edifici. El propietari? Segurament algun dels treballadors.
Els gossos també són ben rebuts a @typeform. I si resulten ser una font d'inspiració? #newcobcn#startup@newcobcnpic.twitter.com/Vtnsv2ESPo
— VIA Empresa (@VIAEmpresa) 26 de octubre de 2017
Digitalitzar sectors antics
Mentrestant, al Pier01 al Palau de Mar es prepara la visita a Housfy. Al hall de l’edifici ens esperen els voluntaris del NewCo que guiaran els visitants. Un grup de persones joves, estudiants, emprenedors i gent que, fins i tot, busca feina es reparteixen per pujar a les plantes superiors on hi ha les oficines de Nuclio, que ha apostat per la startup.
Ens rep en Miquel Mora, que és cofundador de la startup. L’Albert Bosch, el CEO, ha hagut d’anar a Madrid perquè li han ofert una entrevista radiofònica a RNE. Mora, que ja havia creat el portal immobiliari Yaencontré l’any 2000, ens presenta la startup on fa feina ara: “Housfy va néixer en un Nuclio Weekend just fa un any. Aquest venture builder organitza cada sis mesos trobades d’emprenedors per intentar dur models de negoci que ja existeixen en altres mercats”. Llavors va néixer aquesta proposta que vol replicar el portal Purple Brics que fa anys que funciona a Anglaterra. “Aquesta empresa s’està menjant el sector immobiliari britànic i ha crescut molt, té molt d’èxit i ara entren a Austràlia”, explica Mora.
Housfy és una empresa dedicada a renovar un sector tan “antic” com l’immobiliari: “L’objectiu és empoderar la persona que vol vendre casa seva, només cobrem una taxa si el client ven el seu pis”. Amb Housfy és el client qui fa les visites del seu pis i la startup l’ajuda i li dóna formació per agendar, taxar, posar preus, promoció i documentació, “que és l’aspecte que més preocupa els clients”, detalla Mora. El públic escolta atent: bàsicament gent jove, entre els quals hi ha tres periodistes, estudiants de dins i fora de Catalunya, un consultor de banca i emprenedors que volen “reconvertir antics negocis al digital, com en el cas de l’immobiliari”. Precisament aquesta és la idea que Housfy vol transmetre en el primer anunci que han llançat a la televisió.
A Housfy hi treballen 15 persones i ja han tancat una primera ronda de finançament de 700.000 euros. “Ara preparem una segona ronda que serà bastant forta”, augura Mora, qui avisa que esperen “portar el seu model de negoci al mercat del lloguer”.
També en el sector immobiliari al panorama emprenedor barceloní existeix Badi, que obre les portes de la seva oficina al Passatge de la Pau 10, en un subterrani. L’Ignasi Giralt rep els visitants a la porta d’un espai diàfan d’estètica industrial amb parquet, mobles d’Ikea i una peixera al costat d’un sofà. “Ja ens ha quedat petita aquesta oficina”, explica mentre presenta l’equip d’anàlisi de dades -que “no para de créixer”- als participants de NewCo. Entre el públic hi ha estudiants, periodistes i treballadors d’empreses tecnològiques. Tot gent jove. En Carlos Pierre, el CEO de l’empresa, es presenta i ja avisa: “D’aquí poc ens traslladarem a un altre edifici a Glòries, on hi ha Wallapop i Cabify, a unes oficines on hi ha llum natural”.
Badi va començar com el Tinder per trobar company de pis, tot i que als seus fundadors ja no els agrada aquesta descripció. Quan Pierre treballava en una consultoria a Barcelona però vivia a Sant Cugat va decidir buscar pis a la capital catalana. Entrant en aquesta brega, que és (o era) significativament complicada “perquè les plataformes que existeixen d’agències i classificats no funcionen bé”, va ser quan va llegir un article sobre una noia als EUA que va posar fotos del seu pis a Tinder per trobar company de pis. Llavors es va fer plausible l’opció d’emprendre. Segons diu Pierre “em va anar molt bé començar a fer una feina que no m’agradava gens” per decidir-se a fer el salt. Amb la premissa d’unir el concepte de Tinder amb el xat i el mòbil a la cerca de companys de pis va néixer Badi. Després de diverses rondes de finançament i millores de l’aplicació, ara Badi compta amb un equip de 27 persones “i gairebé cada setmana entra una persona nova”.
Pierre: "Hi ha dues maneres de monetitzar: ser rendible des del moment zero o tenir el millor producte des del moment zero i després buscar maneres de guanyar diners"
El CEO de l’empresa avança als visitants que a partir del mes de gener l’aplicació entrarà a Londres i altres ciutats d’Alemanya. A més, Badi pretén convertir-se en “la millor plataforma de real state del món” afegint funcionalitats com pagament online segurs, contractes digitals i no limitar-se a habitacions, també entrar a oferir pisos sencers, oferir reparacions, perfils verificats i, fins i tot, connectats amb LinkedIn. Després d’una estona de conversa amb els participants a la visita apareix “la pregunta dels milions”: Com monetitzar? Pierre diu que hi ha dues maneres de fer-ho: “Pots ser rendible des del moment zero o crear el millor producte des del moment zero per després monetitzar”. Això, aplicat a Badi, vol dir buscar inversors que tenen aquesta visió i desenvolupar un producte excel·lent. “Podrem monetitzar amb transaccions, model freemium, però al final el client pagarà per la seguretat que oferim”, diu el CEO, al que Giralt afegeix que “som un mitjancer tecnològic que vol afegir valor a la fe cega a l’hora de llogar pis”. En definitiva: “Si centres tot el temps a guanyar diners, perds en equip o creativitat”, sentencia Pierre.
L'antisúper obre les portes
Ulabox és una altra de les empreses que obre les seves portes. El seu torn arriba a les 11.30 hores i aplega prop de 15 persones que volen conèixer les entranyes de l’antisúper. Allà ja coincidim amb algunes cares com la de César Rodríguez, dissenyador freelance que ha aprofitat el NewCo per visitar alguna possible empresa on treballar. “Necessito sortir de casa, treballar a casa és... dur”, explica. De Typeform ha sortit enamorat per la seva “transparència, creativitat, ser una companyia oberta”. Una imatge que, afirma, ja dista del que veus en altres organitzacions participants.
L’arribada del CEO d’Ulabox, Jaume Gomà, posa punt final al relat. És l’ideòleg del supermercat online que està trencant totes les barreres, però es ven com un simple “noi de poble vingut a la ciutat i fill de fabricants de paper de vàter”. El seu primer treball va ser en un negoci dins del món digital i aquí s’hi ha quedat fins al moment, aplegant una experiència que ha fet que als seus 43 anys estigui al capdavant d’un ecommerce que ha obligat el sector convencional a enfortir la seva estratègia de venda online.
.@jaumegoma d'@ulabox es defineix com un simple "noi de poble vingut a ciutat" #newcobcn@newcobcnpic.twitter.com/Onb6C2ivJc
— VIA Empresa (@VIAEmpresa) 26 de octubre de 2017
El seu discurs és clar i concís. Sap què ven i què no ven a escala digital, per això es pren la llicència de tallar els visitants que, en la seva breu presentació, intenten enlluernar-lo amb les seves propostes. Però també ho fa per donar consells, ja que al final és la veu dins de la sala amb més potestat per fer-ho.
Ara bé, el NewCo no serveix únicament per oferir un monòleg sobre les virtuts d’Ulabox, una companyia més que coneguda ja, sinó també per aprendre’n. Per això Gomà no perd l’oportunitat de preguntar qui ha comprat amb ells. Prop de la meitat dels assistents aixequen les mans i immediatament surt una pregunta clau: “Experiències dolentes? Que no us faci por, sempre podem millorar”, justifica el CEO, qui veu com els preus elevats se situen com la principal queixa.
L'equip de @ulabox treballa de 7 a 23 tots els dies de l'any #newcobcnpic.twitter.com/8C5ecQ16u3
— VIA Empresa (@VIAEmpresa) 26 de octubre de 2017
Algunes de les dades curioses que ens deixa la sessió és saber que es reparteixen entre 400 i 500 entregues al dia a Barcelona, que és el supermercat que més peix fresc ven a la ciutat i que treballen cada dia de l'any de 7 hores a 23 hores. "També els dies que hi ha un partit del Barça i el Madrid", apunta per posar el toc d'humor. I una dada important: si vols treballar a Ulabox, has de saber que abans passaràs per atenció al client i pel repartiment per "impregnar-te de la cultura de la companyia".
La feina del futur
Una de les darreres startup que obre les seves portes aquest matí de NewCo és Cornerjob, de nou al Palau de Mar. El COO de la startup, Sergio González, ens guia a través de la planta que ocupa aquesta empresa dedicada a posar en contacte treballadors amb empreses. Segons explica al grup de visitants, “el projecte va néixer l’any 2015 amb un equip molt internacional, vam provar si la idea funcionava a Milà”. De llavors ençà, i després de diverses rondes de finançament, Cornerjob ja és present a França, Itàlia, Espanya i Mèxic i dóna feina a més de 100 persones de manera directa. “Ens centrem en el segment blue collar, treballem amb més de 200.000 empreses i ja s’han signat uns 300.000 contractes gràcies a la nostra aplicació”, explica González. L’aplicació és líder a França i a Itàlia, mentre a Espanya van agafant terreny a JobToday. Ara mateix descarten expanidr-se a altres mercats perquè volen fer-se forts en els que són presents.
De cara al futur, explica el COO de l’empresa, el mercat dels blue collar creixerà, perquè “creix la mobilitat laboral i la legislació evolucionarà”. Per preparar-se per aquest futur, Cornerjob ja treballa per preparar l’aplicació amb “control de les ofertes de feina mitjançant automatismes, control d’spam, però també manualment”. El futur? Potser fer els contractes directament des del mòbil: “A França ho hem fet en col·laboració amb Randstadt i ha funcionat”, avança l’emprenedor.
Per què tenir cotxe si pots demanar-ne un?
Malgrat que el rellotge ja marca les 13.30h, la gana no frena els visitants i l’afluència es manté entre els 10 i 20 visitants a les empreses participants al NewCo. Entre elles hi ha Cabify, l’empresa de transport privat que va aterrar fa aproximadament un any a Barcelona.
Ens rep el director general de la companyia a Barcelona, Oriol Sanleandro, qui cedeix el torn de paraula als nouvinguts preguntant sobre el concepte que tenen del servei. La pluja d’idees és diversa i la majoria van cap a un mateix punt: plataforma online de mobilitat. I no van errats, però ràpidament Sanleandro afegeix que és un servei “100% legal” per distanciar-se d’altres serveis més sonats com Uber.
El que la majoria no sap és que es tracta d’una empresa espanyola creada per Juan de Antonio. Una dada que genera una ganyota de sorpresa i al veure les gràfiques de creixement del negoci a la pissarra. Xifres com que en només un any i mig han passat de 150 treballadors a 1.000.
Sanleandro: "Hem portat gent jove, avis, empresaris... Tenim usuaris de totes les edats”
Com fan cada cop més les startups, l’equip de Cabify també es posa un cop al mes al volant d’un dels seus cotxes. “Hem portat gent jove, avis, empresaris... Tenim usuaris de totes les edats”, apunta Sanleandro sobre el que entenen com una experiència per estar a prop del client. Al servei hi sumen WiFi, ampolles d’aigua, cadiretes per als que tenen nens i uns xofers que, per defecte, no inicien cap conversa. Tot plegat, per tenir “una experiència d’usuari perfecta”.
La sessió acaba amb un torn de preguntes que s'allarga més del previst i algun budell reclamant menjar. En un parell de minuts, els assistents s’acomiaden –en algun cas amb un “ens veiem aquesta tarda en la pròxima sessió”- i la sala queda tan buida com el llocs de feina dels treballadors que han marxat a dinar. Els qui, per cert, tenen la flexibilitat i un entorn de treball amè amb un pati i llum natural per fer que anar a la feina sigui diferent.