Fem-nos-ho tot a mida: també la banca. Aquesta és la intenció de Nomo, el banc digital impulsat per InnoCells, la unitat d'innovació estratègica de Banc Sabadell. La seva singularitat? Es tracta de la primera entitat de l'Estat espanyol pensada, específicament, per donar servei a autònoms. La seva intenció és convertir-se en la "marca blanca" d'aquest col·lectiu, tal com explica el seu CEO, Xavier Capellades. No només posaran al seu abast crèdits, sinó també tota mena de productes financers especialitzats.
Nomo és el primer banc per autònoms d'Espanya
La iniciativa va sorgir fa tan sols un any al Venture Builder del Sabadell, on es generen projectes transformadors del core business del banc. "Es va detectar que a l'Estat espanyol mancava una iniciativa fintech d'aquest tipus. De fet, tradicionalment els autònoms han estat sempre oblidats", diu Capellades. Per a l'emprenedor, era necessari desenvolupar un producte que anés en paral·lel al mercat laboral, com ho demostra el fet que "la meitat dels mil·lenistes dels Estats Units siguin freelance".
La proposta al darrere és ambiciosa, ja que es vol crear una capa de servei que cobreixi totes les necessitats dels treballadors autònoms. "Volem que Nomo sigui una eina útil perquè ells puguin focalitzar tots els seus esforços i energies en tirar endavant el seu negoci", afirma Capellades, "els tràmits burocràtics, per exemple, desgasten molt i, ara com ara, no hi ha cap solució prou completa". Per aconseguir la fita, donaran servei les 24 hores, cada dia de la setmana, i han creat eines de control d'ingressos, una targeta específica que permet separar despeses personals i professionals, a més a més d'altres serveis de control financer. Per exemple, l'app mòbil permet als clients del banc escanejar el tíquet de qualsevol compra, desar-lo i calcular automàticament l'IVA que n'ha de ser deduït.
Un banc bicèfal: innovació i experiència
En aquesta aposta de valor, Capellades valora molt positivament el paper que ha tingut Banc Sabadell. "Cada cop veiem que aquests models d'innovació d'híbrids entre corporate i startups són els que tenen més sentit", explica. Tot i que Nomo va néixer sota el paraigua d'InnoCells, la iniciativa ja s'ha constituït com una empresa independent. De moment, ja s'han constituït com a empresa independent, estan a punt d'estrenar oficines en solitari, a Barcelona, i compten amb una plantilla de 15 empleats. "Creixem molt de pressa", afirma l'emprenedor. Amb tot, ara mateix busquen inversors per poder accelerar encara més aquest procés.
De fet, fa tan sols un mes que Capellades es va incorporar al projecte. Abans, aquest empresari havia estat al capdavant del Parc d'Innovació de La Salle i fundat Wututu, companyia internacional dedicada a desenvolupar solucions de màrqueting per a clients minoristes. Posteriorment, va liderar les unitats d'innovació de Telefònica i Roche. Actualment, a banda de dirigir Nomo, és membre de la junta del Barcelona Tech City.
Malgrat que l'entitat no es llançarà fins al primer trimestre de 2019, Capellades és molt positiu, "ens ha sorprès la quantitat de gent que s'ha interessat pel nostre producte i que s'ha descarregat l'app, que de moment és molt limitada". No tenen xifres, però ja pensen en el futur. "Volem tenir el màxim abast possible i qui sap, si sorgeix l'oportunitat, per què no convertir-nos en un marketplace també? Per exemple, si algú necessita muntar una botiga en línia, nosaltres podem tenir acords signats amb un proveïdor que facilitin el servei".