Eelp!, Housfy, Brokoli i Finteca són fills dels mateixos pares. Són (per ara) les quatre joies de la corona de Nuclio, el venture builder creat per Carlos Blanco i Maria Hidalgo, també socis de les companyies. Són quatre startups sorgides de les frenètiques 48 hores que viuen la futura crême de la crême de l’emprenedoria a través del Nuclio Weekend, un cap de setmana on les millors ments han de donar-ho tot per crear les que poden ser les empreses de la pròxima dècada.
I és que aquestes startups que ja han començat el seu camí són algunes de les que han demostrat que la tecnologia encara no ha fet respirar el darrer alè a cap sector. Però són també el resultat d’un exercici bàsic de recursos humans ideat per Blanco i Hidalgo per trobar els professionals idonis per liderar aquestes estratègia.
En els dos anys en actiu del venture builder, han rebut prop de 5.000 candidatures d’interessats a participar en el Nuclio Weekend. Anualment se celebren dues edicions amb una cinquantena de participants i enguany arriben a la quarta campanya. El resultat final d’aquestes 48 hores no ha de ser crear un projecte sòlid, o no només, sinó crear els millors equips. “Captem les persones amb més potencial que hem anat identificat durant mesos i validem el talent qualitatiu i de personalitat”, assenyala Hidalgo, “també busquem una persona amb qui encaixar perquè hi has de passar molt temps”.
Hidalgo: "Busquem gent 'startupera' que sap com començar de 0 i gent del món corporate que busca disrupció i que sap com continuar amb l’empresa quan ja està en marxa”
D’aquí que no hi hagi discriminació. Hi ha professionals purament emprenedors i d’altres amb llargues trajectòries en grans empreses “Segons les idees que volem desenvolupar, busquem gent startupera que sap com començar de 0 i gent del món corporate que busca disrupció i que sap com continuar amb l’empresa quan ja està en marxa”, comenta la cofundadora i CMO de Nuclio, que recorda que aquest cop busquen desenvolupar idees de l’àmbit legal, turístic, finances i mobilitat, entre altres.
Trobar el teu encaix
En Kuan Neng-Foo és ara el cofundador de Finteca, però fins fa poc era un emprenedor amb experiència en el llançament de projectes que buscava el seu projecte. “Havia treballat en altres startups, però ara és la primera vegada que sóc responsable d’una. Nuclio t’estalvia molts problemes perquè tu arribes, interacciones amb la gent i, si ets bo i encaixes, et seleccionen dins d’un projecte. Nuclio s’encarrega dels temes d’inversió, de negociació, d’estructura... tu només penses en l’execució”, explica.
Ell sabia que aquelles 48 hores serien clau per decidir si en acabar estaria dins d’un equip o no, pel que va decidir fer un treball previ de recerca –amb la llista de participants en mà- dels perfils dels companys que hi trobaria, posar-s’hi en contacte i identificar ja per avançat amb qui podria treballar. “Em vaig preocupar per buscar les millors persones i vaig veure ho havia fet bé perquè estaven dins del meu equip”, afirma, tot assenyalant que des del primer moment es va sentir còmode amb la proposta d’emprendre en el fintech.
Neng-Foo: “La pressió fa que vegis com actua realment cada persona i com avançaria si estigués treballant en la seva empresa"
Neng-Foo recorda trobar-se en un grup d’unes 10 persones amb qui havia de treballar. Hi havia experiència prèvia en diverses àrees, però també molta pressió, una situació que diu que va ser perfecte: “La pressió fa que vegis com actua realment cada persona i com avançaria si estigués treballant en la seva empresa. És com una versió petita del que és la vida real en una startup”.
Tot això dóna peu a organitzar l’equip. “El primer dia situes la gent segons les seves habilitats; el segon, entres a l’acció; i el diumenge, presentes. Has de demostrar què tens i què saps per adjudicar-te allò que pot fer millor”, detalla.
Potser el mateix cap de setmana ja pots quedar inclòs en un equip, o potser no. Aquest és el cas del CSO d’Eelp!, Àlex Caudet, qui va deixar tota una vida treballant al món corporate en l’àmbit de les energies renovables i els softwares per apuntar-se al segon Nuclio Weekend i fer un tomb de 180º.
“El meu perfil és molt estratègic i al principi vaig entrar a l’equip de Finteca, però no vaig estar seleccionat per formar-ne part després”, explica el qui va ser company de Neng-Foo durant 48 hores, “vaig mantenir el contacte amb en Carlos Blanco i ell, que coneixia el meu perfil, va veure que podia encaixar a Eelp!, on calia algú que donés suport al CEO”. Perquè si una cosa destaca la cofundadora de Nuclio és que no totes les propostes que es presenten durant el cap de setmana acaben tirant endavant, però tant a ella com a Blanco els serveix per identificar perfils en potència que poden encaixar en les startups que acabaran cofundant més endavant.
Canviar la corbata i l’americana pels texans
A en Jordi Martín li va passar una cosa similar. Aquest extreballador de Fluidra va participar a la primera edició de la trobada i va conèixer els inicis del que és avui Housfy. La idea, llavors, no va acabar de quallar i no va ni convertir-se en la guanyadora del cap de setmana, un títol més que res simbòlic, perquè no comporta res, però que sí que dóna cert orgull a qui diu que la seva idea ha estat la vencedora.
Tot aquest context va fer que tampoc continués dins de la startup proptech, almenys al principi, perquè el posterior desenvolupament d’aquesta el va dur a ser triat per Nuclio com el millor COO per a la immobiliària digital.
La seva principal lliçó, però, no va ser únicament “saber estar en el lloc perfecte en el moment just”, sinó veure que hi ha món més enllà de les corbates, les americanes i les jerarquies estrictes: “En només dues hores vaig veure que el tarannà és una startup és totalment diferent al que estava acostumat. No sóc un COO com els que coneixia, que tenien sous molt elevats i càrrecs importants, ara tinc un sou més petit, però continuo sent el segon del CEO, amb tasques de controller i un paper important, tot i que amb normes menys estrictes”.
Martín: "Cal canviar el xip dels negocis. En una startup la clau és el coneixement i la velocitat, cosa que no havia viscut mai abans"
L’experiència al Nuclio Weekend el va fer veure que, malgrat que no pogués ser inclòs des del principi en un projecte, hi havia tot un món per descobrir. “Vaig descobrir que cal canviar el xip dels negocis. En una startup la clau és el coneixement i la velocitat, cosa que no havia viscut mai abans. L’experiència va fer que estigués més preparat per al que em podia trobar després anés on anés”, conclou.
Ampliar la cartera de contactes
La Sara Benslaiman és llicenciada en Dret i ha estat durant més de 10 anys la directora d’assegurances del Banc Sabadell. Ella estava bé a la seva feina, no és que necessités un canvi d’aires, però en Carlos Blanco es va posar en contacte amb ella i va tenir la certesa que tot havia de canviar: “Deixar la feina va ser una decisió molt dura. Quan ho vaig dir, la gent no es creia que marxava, però sabia que era el meu moment i que era una aposta guanyadora sí o sí”.
Benslaiman tenia el perfil perfecte per al desenvolupament d’una startup en el món de les assegurances, un segment que el primer Nuclio Weekend va voler abordar, i “la decisió d’anar-la a buscar era la més encertada”, defensa la CMO del venture builder. Ella aportava el coneixement necessari perquè una persona amb més ànima emprenedora tingués la informació adient per dibuixar l’estratègia.
Benslaiman: "Per emprendre no tot és tenir una idea, també coneixement sobre el sector”
Benslaiman no sabia si la cosa sortiria, reconeix, però en tot moment va prendre-s’ho com una via per fer contactes. “Vaig anar amb la ment molt oberta, per aprendre i aportar el meu coneixement. No sabia si finalment faria que em passés al món startup i emprengués, però sí que sabia que m’ho havia de prendre com una activitat de networking potent. Si passat el cap de setmana no aconseguia estar dins de cap projecte, sabia que havia conegut prou gent perquè si un dia volia emprendre i no era amb Nuclio, pogués trucar la persona amb qui més havia tingut la sensació que em podria dur bé”, revela.
Pocs mesos després el que va ser una idea incipient va prendre forma i es va convertir en Brokoli. Tot i això, es queda tant amb l’agenda de contactes com amb haver après que per "emprendre no tot és tenir una idea, també coneixement sobre el sector” com a lliçons vitals del cap de setmana.