• Operació Consolida per reduir la mortaldat de les startups

Operació Consolida per reduir la mortaldat de les startups

Ikea, Porcelanosa i Caixa Popular, entre d'altres, comparteixen experiències amb empreses joves valencianes per ajudar-les a consolidar-se

Els participants en el darrer programa Operació Consolida
Els participants en el darrer programa Operació Consolida
València
16 d'Abril de 2019

El 80% de les pimes fracassen abans dels cinc anys de vida i el 90% no arriba als 10 anys. Aquestes dades escandaloses figuren en un document de Barcelona Activa i revelen que cal anar més enllà de donar suport a l'emprenedoria i ajudar a les startups a consolidar-se. En aquesta línia treballa el programa Operació Consolida que ha posat en marxa l'Associació de Joves Empresaris de València (AJEV) i que ja va per la tercera edició. Tot un luxe, i és que els emprenedors no tenen cada dia l'oportunitat de rebre consells de primera mà de directius d'empreses com Ikea o Porcelanosa.

"Durant molts anys hem estat molt bolcats des de l'associació, Generalitat i ajuntaments en l'emprenedoria i això s'ha vist reflectit en el desenvolupament de les startups. Però ens hem adonat que moltes han caigut. Hi ha un problema: tenim molts genis, però els hi falten coneixements fonamentals per al desenvolupament i consolidació d'una empresa", explica Merche Navarro, vicepresidenta d'AJEV, coordinadora del programa i directora executiva de l'empresa Ele Ka.

Grans empreses marquen el camí

Operació Consolida és un programa formatiu gratuït de dos mesos i mig per a associats on participen empreses de manera altruista. Ho fan obrint les portes dels seus negocis i compartint coneixements, experiències i consells basats en la seua trajectòria. Ocupa una vesprada a la setmana (4 hores) i consta de 8 blocs diferents: comercial, talent, finances, productivitat, estratègia, innovació, comunicació i social. Es desenvolupen en una sessió presencial de training, impartit per un professional, i una posterior d'action, que treballa els conceptes apresos i l'aplicació a la realitat de l'empresa, amb el seguiment d'un mentor.

Hi han col·laborat grans marques: Dolores Cortés, Casas InHays, Ikea València, PwC València, Porcelanosa, Grupo IFEDES, el club de futbol Valencia CF, Dulcesol, Dormitienda, Zumex, Las Provincias, Caixa Popular, Mamás en Acción o Pinturas Isaval. Tots ells actuen com "ambaixadors" que imparteixen una classe magistral. "És molt inspiracional", afirma Navarro. Aquest paper es complementa amb la figura dels "mentors", associats d'AJEV especialistes en la matèria del bloc que es tracta en cada sessió i que ajuden a aplicar en la pràctica les classes de les empreses dels participants. Les marques visitades no tenen per què coincidir en el producte dels negocis dels alumnes.

Consolida està pensat per a empresaris valencians amb menys de 45 anys, startups d'una trajectòria mínima de dos anys i canvis generacionals en empreses familiars

En aquesta edició s'han seleccionat 15 empreses joves de 65 que es van inscriure, de les quals més de la meitat estan liderades per una dona. Els requisits són: ser menor de 45 anys, que l'empresa tinga la seu al País Valencià i una trajectòria mínima de dos anys. També entren en el programa empreses familiars en processos de reciclatge de les seues cúpules directives i les que estan realitzant un canvi generacional. La coordinació valora que els participants estiguen "interessats a créixer, fer autocrítica i oberts al canvi".
"El programa està dirigit a empreses que no comencen des de zero, sinó que han superat la fase inicial de l'emprenedoria i s'adonen que els falta una sèrie de coneixements per instaurar les bases de la seua empresa", explica Navarro, i assegura que ver a un empresari en la seua seu li "dóna molt valor afegit". "És una oportunitat única per aprendre dels grans i en la seua empresa", subratlla.

Què falla en la consolidació de les startups?

Què passa quan la taxa de mortaldat de joves empreses és tan alta? Merche Navarro apunta al fet que "les idees són molt bones" i és habitual aconseguir "un impuls inicial molt fort", però el problema arriba quan el negoci es fa gran i "s'han de generar tots els departaments, fixar la vertadera estratègia o decidir cap a on vols anar". "Cada persona ve d'una branca, administració i direcció d'empreses, disseny de producte... Al principi, amb què saps et sobra per emprendre, però amb el temps, has d'estructurar l'empresa en departaments", explica, i assenyala que la part "més problemàtica" acostumen a ser "les finances".

Per altra banda, també pot fallar el producte, com suggereix Navarro: "Podem començar amb una idea que es ven molt bé, però potser no val per sempre si el mercat evoluciona, les tendències canvien o l'estructura comercial no és suficientment bona. Has de girar-la, aprendre a evolucionar. Això t'ho ensenya l'experiència, la informació i la formació".

Precisament, la formació és un aspecte on Merche Navarro considera que encara hi ha camí per fer. Ningú ensenya a emprendre: "Tant si estudies en la universitat com si fas FP, es planten les bases del coneixement teòric, però quan entres en la realitat de l'empresa, no és fàcil extrapolar-ho ni aplicar-ho. Pagaria la pena fer menys teoria i més pràctica". Tanmateix, creu que "està canviant" la tendència i cada cop més s'avança en innovació i les empreses ja no són tan tancades (i geloses) com abans a l'hora de compartir la seua saviesa. Al cap i a la fi, un ecosistema empresarial actiu, jove i modern, és beneficiós per a tota la xarxa.