El recentment estrenat Govern del president SalvadorIlla inicia la seva marxa amb múltiples reptes al davant i un objectiu indiscutible: millorar el benestar dels ciutadans i les ciutadanes de Catalunya i posicionar-la cara el futur. Els indicadors actuals i previsibles fins a finals d’any fan preveure que els primers passos del nou Executiu es desenvoluparan en un context econòmic relativament positiu, tot i que amb algunes incerteses. A escala internacional, l’activitat econòmica mostra certs dubtes, principalment als Estats Units i a la zona euro. Algunes dades fetes públiques aquest mes d’agost de l’economia nord-americana indiquen una moderació en el ritme de creixement, mentre que a Europa preocupa Alemanya, per la seva feblesa i pèrdua de competitivitat. Precisament aquest panorama, juntament amb la davallada en les tensions inflacionistes, fan preveure baixes en els tipus d’interès, ràpides i notables en els pròxims mesos als Estats Units i a l’eurozona. Aquest panorama econòmic internacional també estarà marcat per la geopolítica, concretament pels conflictes d'Ucraïna i Gaza, la formació d'una nova Comissió Europea, el resultat de les eleccions nord-americanes i la pressió de la Xina. El context intern està i estarà marcat per una conjuntura econòmica immersa en un dinamisme significatiu, que té la seva plasmació en nombrosos indicadors positius, per sobre d’altres països de la zona euro, si bé aquesta estarà acompanyada per un Govern estatal condicionat, fonamentalment, pel marge de maniobra política limitat que té per a tirar endavant la seva agenda. Davant d’aquest escenari, què hem d'esperar dels 100 primers dies del nou Govern de la Generalitat de Catalunya i què caldria fer els pròxims mesos?
"A escala internacional, l’activitat econòmica mostra certs dubtes, principalment als Estats Units i a la zona euro"
Tenir pressupostos de la Generalitat pel 2025 és prioritari. Catalunya necessita uns comptes que responguin a les necessitats actuals de la seva ciutadania, però que també tinguin visió de futur per a consolidar les bases de les pròximes generacions. Per a això, ha d'apostar per un model productiu competitiu que creï ocupació de manera sostenible, impulsi la reducció de la pobresa generant oportunitats econòmiques equitatives i millori la qualitat de vida dels seus habitants. Paral·lelament a l’anterior, no es pot oblidar que la productivitat ha de ser el pal de paller per aconseguir-ho, per la qual cosa cal definir i emprendre una política específica centrada en la seva millora. Clarament, Catalunya no pot continuar amb pressupostos prorrogats, tònica general en els darrers anys, atès que això no permet transformar i créixer a l’economia. I, evidentment, en aquest sentit cal demanar a tots els grups polítics responsabilitat en la negociació i voluntat que prioritzi el consens al conflicte.
D’alguna manera vinculat amb l’anterior, el nou Govern ha de donar les passes per avançar en el nou model de finançament per a Catalunya, d’acord amb les bases de l’acord subscrit entre PSC i ERC. En aquests mesos, és necessari que les negociacions entre Barcelona i Madrid avancin, amb calendaris, continguts i, a ser possible, decisions, sempre amb la necessària transparència.
Un altre àmbit d’actuació és el de les infraestructures. El desenvolupament d’aquestes ha de ser un dels altres eixos del Govern d'Illa en els seus 100 primers dies de Govern, perquè són claus per al futur de Catalunya i la seva competitivitat econòmica. En aquest context, ha de prendre una decisió estratègica sobre el futur de l'aeroport de Barcelona, que doni resposta als reptes comercials amb el menor impacte mediambiental, així com accelerar el traspàs de Rodalies, cosa que permet una gestió més pròxima i eficient. El Govern ha d'assumir amb urgència la necessitat de resoldre els continus problemes que perjudiquen milers d'usuaris i limiten la mobilitat i el desenvolupament de Catalunya. D'altra banda, ha de tornar a posar com a prioritat el corredor del Mediterrani, un projecte que posa a Catalunya al centre de les operacions del Sud del Mediterrani.
"El Govern ha de tornar a posar com a prioritat el corredor del Mediterrani, un projecte que posa a Catalunya al centre de les operacions del Sud del Mediterrani"
Una quarta àrea de màxim interès en aquests mesos és la transició energètica. El Govern ha de considerar aquesta com una de les seves línies principals d'actuació, atès que Catalunya té un enorme potencial en el desenvolupament d'energies netes. L'anunci fa només uns dies de què s'encarregarà una quarta dessalinitzadora és una bona notícia, perquè reflecteix la voluntat del nou Executiu d'avançar-se als efectes del canvi climàtic. No obstant això, la falta d'una direcció destacada que lideri aquesta transformació és preocupant i alenteix l'avanç necessari en aquest sector estratègic, sobretot pel que fa a les energies renovables. El Pacte Nacional per a la Transició Energètica de Catalunya va establir unes bases sòlides, però ha quedat oblidat, la qual cosa subratlla la urgència de reprendre aquest compromís. El moment de fer el pas definitiu és ara, ja que Catalunya compta amb les condicions necessàries per a convertir-se en líder en energies renovables i sostenibles.
Aquests quatre àmbits prioritaris per als primers 100 dies del nou Govern de la Generalitat contemplen nombroses arestes, però que exigeixen, sense més dilacions, decisions urgents de les que depèn el futur de Catalunya.