• Opinió
  • 4YFN, el reflex de l'ecosistema català

4YFN, el reflex de l'ecosistema català

24 de Febrer de 2024
Alexander Phimister | VIA Empresa

L'ecosistema d'innovació i emprenedoria de Catalunya es vesteix de gala aquest dilluns fins al dijous. No és estrany, el Mobile World Congress i el 4YFN tenen gran part de culpa en aquest creixement i maduresa de l'ecosistema català i és la seva principal punta de llança cap a l'aparador internacional. El 4YFN explica molt bé com està l'ecosistema català i és un excel·lent reflex de quins són els seus principals players, els sectors de més creixement i centra molt bé el tir en què està passant any rere any. Anem a veure-ho des dels seus inicis.

2014 - 2016: Una trobada basada en tecnologia Mobile vs. els inicis de l'ecosistema

El 2014 va ser l'any d'inici del 4YFN, en el qual van venir ponents internacionals com WhatsApp o Airbnb. Cada dia era una temàtica, per la qual cosa ho van dedicar a tres temes principals: Noves tecnologies basades en Mobile, Internet of Things i Digital Media. En aquestes jornades tractaven temes que en aquell moment eren claus per a l'ecosistema local i internacional i que estaven en boca de tothom. Temes com disseny d'aplicacions, Big Data, Wearables o New Entertainment, que en aquell moment eren trending topic. Tenia sentit, en aquell any l'ecosistema tenia encara pocs referents i estava molt incipient amb alguns primers casos d'èxit com Wallapop o Red Points. S'estima, segons dades d'Acció, que en aquell període, en concret el 2015, l'ecosistema d'innovació generava al voltant de 9.000 llocs de treball a Catalunya.

2017 - 2019: L'evolució d'Startup Mobile Platform a Startup Business Platform

Pocs anys després ja van veure com 4YFN havia d'evolucionar, per la qual cosa des de 2017 a 2019, ajudat per un creixement considerable de l'ecosistema d'innovació català, van poder passar de convertir-se d'un punt de trobada basat en tecnologia Mobile, a un punt de trobada d'startups, inversors i speakers internacionals que arribaven a Barcelona. En aquell moment, l'ecosistema català estava immers en una segona onada d'innovació. Amb casos d'èxits ja visibles i rondes d'inversió importants en empreses com Wallapop, Glovo, Red Points o HolaLuz arribant a un bilió per primera vegada a escala estatal. A més, en l'àmbit corporatiu, vam veure en aquesta època una segona onada d'innovació.

AssistentsStartupsInversorsOradors
+19.000650700275

 

Més grans corporacions van apostar per la innovació i es van crear nous Ventures o departaments d'innovació per començar els seus processos d'innovació oberta i una estructura cada vegada més sòlida de players que ajudaven a potenciar les connexions i inversions dins de l'ecosistema com Acció, Barcelona Activa o la Cambra de Barcelona. Una pandèmia va capgirar els plans a tots, inclosos el 4YFN i el MWC, que van haver d'ajornar l'edició. El concepte de We are in this together era també un reflex del moment que vivíem, on l'ecosistema es va alentir i també les operacions.

Un cop recuperats, el creixement de l'ecosistema d'innovació i el 4YFN també es va realitzar. En aquest cas, passant de 3 a 5 temes clau que embolicarien l'ecosistema, i reforçant i donant visibilitat a startups més locals. Connectivity, Digital Health, Fintech, Impact o Industry X. Aquesta època, ha sigut una època en què hem viscut una gran proliferació de noves iniciatives en aquests àmbits, a més de noves inversions en startups, fins que l'any 2023 es van estancar les inversions a Catalunya i Espanya. Ja vam comentar les raons a El declivi del Silicon Valley Bank.

2024: De Moderate innovation a Strong pilot innovation

Aquest any, les temàtiques estaran molt centrades en Digital Health, Green Tech, Impact, Fintech i temàtiques vinculades amb la IA com a tema transversal. Curiosament, són les àrees de creixement de l'ecosistema, bona prova d'això és que segons l'informe d'Acció, la majoria de startups catalanes es dediquen a la salut (16,9%), els serveis empresariales i programari (15,2%), les TIC i el mòbil (5,7%). També destaquen en sectors com l'alimentació, el fintech o els viatges i l'oci. En aquesta ocasió, encarem 2024 amb bones notícies, per exemple que es genera més de 2.100 milions d'euros de facturació només amb startups o que ja hem arribat a 2.100 startups registrades a Catalunya.

Les startups catalanes es dediquen a la salut, els serveis empresariales i programari, les TIC i el mòbil, entre altres àmbits

Veiem també com augmenta la presència de corporacions i pimes que volen col·laborar amb startups, clar indicador que estem vivint una tercera onada d'innovació corporativa. Fins ara, la innovació era cosa d'unes poques, però que pimes puguin entrar a col·laborar amb noves empreses implica una maduresa de l'ecosistema i que ja s'ha passat per un cicle d'aprenentatge per saber el què, com i quan. No obstant això, és un any on hem de fer un pas endavant en un dels deures pendents que tenim i que ja s'està posant remei: a base de col·laboració publicoprivada i col·laboració entre els players.

Aquesta va ser una de les notes pendents que ens van posar des d'Europa per ser considerats com a un Strong Innovation Ecosystem, a més d'altres com la capacitat d'inversió internacional i la retenció del talent. L'ecosistema català té un caràcter propi, i històricament hem pecat de fer la guerra cadascú pel seu compte, però crec que els players que estem involucrats, hem agafat consciència d'això i hem començat a teixir ponts per a un objectiu comú: crear un ecosistema referent a Europa.