No sé on vaig llegir que hi ha desitjos perillosos, sobretot quan es compleixen. Durant les dècades dels anys 1980 i 1990 jo desitjava que, un dia, l’aeroport de Barcelona deixés de semblar la sucursal d’Iberia. Estava plegat d’avions d’aquesta companyia. Després hi ha hagut diferents esdeveniments: l’alliberament de l’espai aeri europeu, la privatització de les companyies que, com Iberia, s’autoqualificaven “de bandera” i l’aparició de les companyies de baix cost que, juntament amb determinades operacions poc clares, van fer que l’aeroport de Barcelona quedés copat pel baix cost. L’aeroport de Barcelona és un aeroport low cost liderat per Vueling. Com el turisme al qual cridem. De fet, ja em perdonaran, però tot el país és low cost. Pobrets, però alegrets.
El que això escriu ja té una certa edat i prefereix pagar més i no viatjar amb determinades companyies. Penso que el turisme de masses és un fet absolutament nociu i que en un món on tothom hauria de pagar pel que consumeix -incloent-hi les externalitzacions que genera- aquest turisme no seria viable. No només no es cobra el que toca -cost del consum d’aigua, neteja, etc.-, sinó que les institucions públiques subvencionen les companyies aèries per tal d’atreure turisme.
Potser alguna cosa està canviant... més enllà dels Pirineus, és clar. La companyia Eurowings (filial de Lufthansa) ha decidit cancel·lar totes les seves rutes a Hamburg. Fa uns dies ho va fer Ryanair que també ha cancel·lat rutes a Dortmund, Dresden i Leipzig. La raó és que els aeroports alemanys han decidit posar els costos al dia, entre els que hi figuren l’energia, els costos de personal, etc. Ignoro si, mentre ho gestioni Aena, tenir personal ben pagat serà una prioritat. De moment no ho és. Realment, l’aeroport de Barcelona fa honor a la companyia dominant, el nom del qual sembla posat pel típic ceporro espanyol que no sap idiomes.
"Darrere les companyies de baix cost -i, en general, les altres també- s’hi amaga tota una xarxa de subvencions que sembla que Alemanya ha començat a desmantellar"
El cas és que darrere les companyies de baix cost -i, en general, les altres també- s’hi amaga tota una xarxa de subvencions que sembla que Alemanya, gràcies als Verds al govern- ha començat a desmantellar. La xarxa és endimoniada car s’ha anat construint al llarg dels darrers decennis i gràcies, sobretot, als viatges massius del turisme.
S’estima que les subvencions indirectes a les companyies d’aviació es fan a través dels aeroports i que pugen uns 26.000 milions d’euros anuals. Què vol dir indirectes? Doncs exempció d’impostos, infravaloració dels béns gestionats (ep!, Aena). En general, sembla que els aeroports i les companyies d’aviació no compleixen les regles del joc del mercat.
"Coses com aquestes semblen lluny de nosaltres i, com tots els temes importants, haurem d’esperar l’acció europea per posar-hi fi. Mentrestant, es continuarà amb operacions innecessàries d’obra pública"
El toc d’Alemanya sembla que animarà a les autoritats europees a prendre cartes en aquest afer. Els països del sud s’hi oposen, és clar. Es parla molt dels lobbies industrials, però al nostre territori el lobby turístic és letal i s'està carregant el país. Físicament i moralment. França, internament, ja ha pres mesures com ara prohibir els vols que es poden fer en ferrocarril amb menys de quatre hores.
Coses com aquestes semblen lluny de nosaltres i, com tots els temes importants, haurem d’esperar l’acció europea per posar-hi fi. Mentrestant, es continuarà amb operacions innecessàries d’obra pública com, per exemple, a l’aeroport de Barcelona, o instaurant vols al Pirineu, etc. Per cert, i per acabar: ningú es pregunta l’interès dels partits del règim en dur a terme aquestes obres faraòniques?
Nota: més informació, i molt detallada, a Stay Grounded.