Vaig néixer a Igualada i vaig renéixer a Alemanya, Polònia, Turquia, Dubai, Egipte... Cada vegada que he passat una temporada fora de casa he afrontat nous reptes, he sumat experiències i he recordat la importància de les petites coses quotidianes que fan la vida agradable. Quan ets una dona en un món clarament ocupat per homes, com ho eren abans els departaments d’exportació, és imprescindible construir una autoestima sana, ser resilient, tenir una ment oberta i creure que si no ens limitem, podem arribar on vulguem.
"Quan ets una dona en un món clarament ocupat per homes, com ho eren abans els departaments d’exportació, és imprescindible construir una autoestima sana, ser resilient, tenir una ment oberta i creure que si no ens limitem, podem arribar on vulguem"
Vivim en un món que presumeix d’una aparença perfecta, on la dona té cada vegada una major participació en l’organització de la societat però la igualtat d’oportunitats de dones i homes en l’àmbit laboral encara és un debat necessari. Encara hem de combatre la discriminació salarial que pateixen les dones i assolir la presència equitativa de dones en llocs de decisió. Totes hem pogut viure de prop anècdotes que s’amaguen darrere del 23,3% de la bretxa salarial que hi ha entre homes i dones a Catalunya.
Un dels sectors on existeix una forta masculinització és en el sector industrial. El 2018 vam presentar l’estudi elaborat per l'Observatori de la Indústria titulat Les dones en el sector industrial a Catalunya, on analitzàvem el paper de la dona en el sector industrial i les causes de la seva escassa representació. Només el 28% dels llocs de treball en aquest sector estan ocupats per dones i la bretxa salarial és superior a la del conjunt de l’economia. Concretament, en la indústria, la majoria dels llocs on treballen les dones tenen a veure amb l’administració i no amb feines d’innovació.
"Totes hem pogut viure de prop anècdotes que s’amaguen darrere del 23,3% de la bretxa salarial que hi ha entre homes i dones a Catalunya"
Per què no hi ha dones a la indústria i a mesura que anem pujant de càrrecs, les dones van desapareixent? Hi ha un problema de base que és la manca d’orientació professional des de la infància, que ens acompanya al llarg de tota la formació. El 75% de les dones enginyeres són filles de pares enginyers. La major part de les dones que treballen o volen treballar a la indústria és perquè tenen familiars que hi treballen o hi han treballat.
Aquest curs 2017-2018, dels alumnes matriculats en carreres TIC, només un 13% són dones, mentre que un 87% són homes. Així doncs, la persistència de rols i estereotips de gènere també es manifesta en l’elecció dels estudis superiors.
Aquests indicadors ens posen en alerta. En aquesta nova economia 4.0 on caldran molts perfils de caràcter tecnològic, hi ha poques dones que estudien les carreres STEM, i això, vol dir que en el futur tampoc tindrem representació femenina ni en comandaments intermedis, ni en quadres directius, ni en perfils tècnics si no canviem aquesta tendència.
Si l’element clau de competitivitat en aquesta economia de la indústria 4.0 és el talent, hem d’actuar perquè hi hagi una major incorporació de la dona a la indústria, a l’alta direcció i als òrgans de govern.
I això vol dir donar visibilitat a referents femenins en l’àmbit de l’empresa i l’emprenedoria, per tal de combatre els estereotips de gènere entre nenes i nens. Per això és tan important donar suport a totes aquelles iniciatives que posen en l’imaginari col·lectiu dones increïbles.
"Les preferències no es construeixen soles, depenen de les alternatives disponibles, els referents i les expectatives. Creem referents i combatem la desigualtat de gènere entre totes i tots"
En aquest context, des del Departament d’Empresa i Coneixement creiem que les empreses són un actor important en la construcció d’una societat més justa. Cada dia hi ha un major nombre d’empreses que, més enllà d’aconseguir els seus objectius, estan compromeses en el desenvolupament del benestar social. Per això tenim la voluntat d’impulsar accions, mesures i polítiques d’igualtat en l’àmbit empresarial, per avançar amb perspectives de gènere i aconseguir que on hi hagi decisions hi hagi un 50% de dones.
Les preferències no es construeixen soles, depenen de les alternatives disponibles, els referents i les expectatives. Creem referents i combatem la desigualtat de gènere entre totes i tots.