Ja fa un munt d'anys que les associacions empresarials i les escoles de negoci organitzen expedicions per anar a Silicon Valley a veure in situ el que molts consideren un model a seguir. Són peregrinacions a la Meca de la innovació, viatges iniciàtics per inspirar i remoure, a veure si ens contagiem ni que sigui una mica d'un esperit i una atmosfera que tothom considera un cas d'èxit. Tots els intrèpids expedicionaris tornen amb fotos davant la façana i el logo de companyies icòniques, orgullosos d'haver pogut visitar la seu d'empreses com Google o Facebook, i que allà els rebessin i els donessin explicacions de què fan i com ho fan.
És evident que aquestes grans empreses s'han organitzat per rebre tot aquesta allau de visites. Hi ha procediments per programar la visita, reservar dia i hora, sales on rebre grups que tant poden ser de 5 com de 50 persones, i ponents que tocaran uns o altres temes en funció de si el grup que reben és d'empresaris del retail o industrials de l'automòbil. Tot un equip d'atenció al visitant, d'espais físics dedicats a aquesta finalitat, materials i presentacions adaptats a diferents objectius, sectors i nacionalitats... clarament, aquestes empreses volen ser visitades i s'han organitzat per rebre visites.
Les nostres associacions empresarials i les nostres escoles de negoci haurien d'explicar que hi ha molts casos a casa dels quals podem aprendre, i fomentar anar a veure'ls
Rebre visites és la confirmació que ets un referent, algú de qui aprendre i a qui observar. Que et vulguin visitar significa que lideres. Que acceptis rebre visites vol dir que saps que lideres. Que t'organitzis per rebre visites vol dir que ets conscient del teu lideratge i la teva responsabilitat, del teu rol i del teu lloc a l'ecosistema.
La majoria de persones que conec que han fet aquestes expedicions a Califòrnia tornen parlant meravelles, però si burxes una mica acaben reconeixent que allò és molt diferent de la nostra realitat, i que moltes de les coses que han vist allà serien molt difícils aquí, o directament impossibles. Pel que sigui. Però que allò és diferent i no tot és aplicable. Però hi anem perquè allà s'han organitzat per rebre'ns, perquè allà estan treballant el missatge que ells són els líders i la referència a seguir, i nosaltres hem comprat aquest missatge.
Però segur que molts d'aquests empresaris i estudiants que han anat a Silicon Valley haguessin après més coses, i més aplicables, si en lloc de visitar Google o Facebook haguessin anat a veure la logística de Frit Ravich, els serveis d'atenció al client de Parlem, la gestió d'emergències del RACC o l'organització de la recerca a l'Hospital Clínic. Més pràctic, més real, i més fàcil si vols mantenir el relacional i explorar la possibilitat de fer coses junts.
Les nostres empreses que lideren, que són moltes, s'haurien d'organitzar per rebre visites. I les nostres associacions empresarials i les nostres escoles de negoci haurien d'explicar que hi ha molts casos a casa dels quals podem aprendre, i fomentar anar a veure'ls. Hem d'animar les nostres empreses admirables a que s'organitzin per rebre visites, moltes visites, i hem d'animar les nostres organitzacions empresarials i escoles de negoci que portin molta gent a visitar-les. Hipra, Fluidra, Munich, Bon Preu, Cruïlla, Girbau, Mediapro, SEAT, BASF, Guissona, Puig, La Farga, Moventia, Damm, Cellnex, Borges... a casa hi ha un munt de llocs a visitar per aprendre coses ben concretes i aplicables.