En poques setmanes comença la campanya més esperada de l’any per la majoria de comerços. Enguany, però, es vaticina ben incerta. En el darrer estudi de l’impacte de la COVID en el comerç de proximitat de Catalunya es posa de manifest com el sector, malgrat la inestabilitat del moment, ha començat a preparar-se per tal d’encarar la campanya de Nadal amb la màxima eficàcia possible.
El sector està pensant en diverses accions, com per exemple un menor aprovisionament d’estocs. Qualsevol que conegui el sector sap que, en la majoria de casos, les compres a proveïdors augmenten durant els mesos previs a Nadal. Ara, però, el 35% del sector comerç manifesta que aquest any comprarà menys per aquesta campanya. Heus aquí com la incertesa es converteix en prudència. Si les vendes van mal dades, si més no, que agafi el sector amb el menor risc possible.
La rendibilitat és clau per entendre aquesta decisió. Un menor aprovisionament d’estocs implica, en termes financers, una major rotació d’existències. Per tant, les empreses de comerç cercaran salvar la rendibilitat d’aquest exercici a partir d’invertir, el mínim possible, en estocs. Ara ve Nadal, i la COVID farà que fabricants, proveïdors i comerç se les hagin d’empescar per donar sortida als productes emmagatzemats.
Una altra acció serà l'avançament de la campanya. L’inici de la campanya dels últims anys ha estat marcada pel Black Friday. La tradicional encesa de llums de Nadal ha estat, des de sempre, el tret de sortida per incentivar les vendes del període. Ara, però, el 25% del sector està pensant en avançar l’inici de la campanya.
És aviat per saber quan començarem a veure aparadors guarnits amb motius nadalencs. No ens escandalitzem, doncs, si a principis de novembre veiem que l’escudella comença a bullir a l’olla. Ara ve Nadal, i la COVID dilatarà la campanya, per si de cas.
"No ens escandalitzem, doncs, si a principis de novembre veiem que l’escudella comença a bullir a l’olla"
També es preveuen més promocions i reduccions de preus. El Nadal és l’època de l’any en què es fan menys promocions i descomptes. El motiu és clar: al ser una campanya de molt consum, no calen al·licients. Ara, però, el 30% dels establiments declaren que, aquest Nadal, faran més promocions del que és habitual. Aquesta antiga tàctica de reducció de preus aflora en aquells supòsits en què es vol garantir una entrada de líquid, penetrar en un nou mercat o llançar un esquer per estimular el consum.
El problema rau en que, si durant aquesta època de màxim consum s’ha d’acudir a aquest recurs tant dràstic, què farà el comerç en aquells mesos en què les vendes siguin molt inferiors? Ara ve Nadal, i la COVID farà que molts comerços, com a reclam, decideixin baixar preus. Després de Reis ja en parlarem de les conseqüències.
Per últim, digitalització i comerç electrònic. El procés de digitalització de les empreses de comerç s’ha accelerat en els darrers mesos. Concretament, les eines de màrqueting online han esdevingut unes bones aliades del sector. A més, en els darrers mesos, el comerç electrònic ha anat guanyant pes com a canal de venda complementari al punt de venda físic.
Amb tot, el 50% dels establiments manifesta que, durant aquest Nadal, reforçarà la seva acció online i el 10% farà una inversió específica en ecommerce per complementar les vendes.
Ara ve Nadal, i al tió i als Reis se’ls haurà de contactar per Whatsapp. Esperem que en tinguin.