Escollir universitat

22 de Juny de 2018
Carme Martinell

Som a punt de conèixer les notes de selectivitat i, per tant, de decidir l’ordre de preferència en l’elecció del grau. Davant d’aquesta decisió la vocació ens decanta cap a quin grau estudiar, però l’elecció de la universitat és tant o més important tant pel que fa a l’experiència que es viurà durant els estudis com en l’impacte posterior per a la carrera professional.

El reconeixement de les universitats ve donat pel seu resultat acadèmic i pel seu prestigi. El prestigi, si les coses s’han fet bé, es desenvolupa amb el anys. Aquelles que tenen més recorregut són més conegudes, han pogut tenir premis Nobel entre els seus alumni i, en definitiva, sonen més. Però hi ha moltes universitats que, malgrat la seva joventut, han assolit en poc anys resultats espectaculars. Això és el que tracta de reflectir el rànquing del Times Higher Education de les universitats joves, és a dir, les de menys de 50 anys, en què, per exemple, la UPF hi apareix aquest any en el número 11 a nivell mundial. Per tant, a l’hora d’escollir universitat cal incloure el conjunt d’universitats que, tot i ser joves i per tant no haver tingut una vida llarga, es situen en els millors nivells acadèmics. 

Una bona universitat ha de tenir bon professorat i bon alumnat. El nivell de l’alumnat es mesura a través de les notes de tall, que evidentment té correlació amb el nombre de sol·licituds per plaça. Els graus amb notes de tall més altes asseguren un entorn de talent i, per tant, d’aprenentatge. El nivell del professorat es contrasta a través dels resultats de docència, de la capacitat d’atracció de projectes de recerca i l‘impacte d’aquesta, del reconeixement internacional i també de l’acreditació i l’avaluació dels mèrits que fan les agències d’acreditació.

Tenir un bon professorat genera un cercle virtuós, perquè el talent acadèmic atrau altre talent acadèmic, nacional i internacional, i alhora fa més atractiva la universitat per als bons estudiants, i aquests a la seva vegada generen orgull de pertinença i atrauen nou talent. En aquest cercle virtuós, la internacionalització es produeix naturalment, perquè la universitat esdevé atractiva a escala global i aquesta internacionalització assegura una educació amb mirada global (més socis internacionals per fer estades, més diversitat a l’aula, etc.). També es produeix naturalment l’adaptació continua a les necessitats dels estudiants, a través de models docents en constant transformació, l’ús de les noves tecnologies, la creació i recolzament de projectes interdisciplinaris, d’emprenedoria, d’innovació. Perquè en un context de talent, els bons professors són inconformistes, i cerquen contínuament l’excel·lència. I els estudiants brillants empenyen el sistema perquè aquest sempre estigui a l’alçada de les seves expectatives i capacitats.

"En un context de talent, els bons professors són inconformistes i cerquen contínuament l’excel·lència"

El màrqueting ha irromput amb força en el sector de l’educació universitària. Grans campanyes. Grans estands a les fires. Grans jornades de portes obertes. Però cal gestionar la decisió basant-nos en dades i no només en emocions.