Feminisme i empresa o empreses feministes. Ja sabeu lectores i lectors que sempre porto la lupa del gènere a sobre. A la vida, a la feina i a tot allò que m'envolta. Sempre penso ... i si ho hagués pensat, fet o dit una dona... què hauria passat? O, si la mateixa cosa, l'hagués pensat una dona, fet o dit diferent. En aquestes dicotomies intento repensar i entendre per què passen i fem determinades coses. És innat a mi. És com una funció que el meu cos i la meva ment tenen activada.
"Poden les empreses ser feministes? Pot el moviment feminista entrar a l'empresa? Podem convertir el feminisme en valor empresarial?"
Recentment estic participant en debats, tertúlies i taules rodones on vinculem empresa i feminisme. Dues realitats de dos móns molt diferents; el pràctic, el de fer diners i crear riquesa i el de les idees, les polítiques, les actituds i l'educació per crear generacions, societats i ciutats més lliures. És com barrejar en un mateix còctel un gust molt àcid i un de molt amarg, o menjar un pastís salat i dolç alhora. I m'agrada.
Poden les empreses ser feministes? Pot el moviment feminista entrar a l'empresa? Podem feminitzar les empreses? O, encara més interessant... Podem convertir el feminisme en valor empresarial?
Convoco un dinar per parlar del meu llibre (de feminisme) i venen un 70% homes, faig dues presentacions a Madrid i Barcelona i sorprenentment molts dels assistents són homes, faig un esmorzar amb 12 homes emprenedors per parlar de feminisme i estan encantats que els inclogui a la conversa. En un congrés d'Empresa i Salut hi ha una taula per debatre sobre Empresa i Feminisme on em conviden a ser una de les veus. Es fa un dossier de recomanacions per a les empreses i agències de publicitat per construir marques i campanyes inclusives, diverses i amb ulls de gènere i també em veig implicada a la proposta.
Tot això em passa en menys de dos mesos i em fa pensar. Pensar i repensar. Agafo distància i ho escric en un paper, el sistema més clàssic i utilitzat per entendre un problema, per explicar-lo i per plantejar-lo. I sí, em fa veure que sí; que empresa i feminisme van de la mà. Poden perfectament anar de la mà, i de fet, haurien d'anar de la mà. I no només perquè les dones som la meitat del planeta i decidim allò que es ven i es compra i perquè cuidem a les famílies i dirigim empreses. Però també perquè d'una forma orgànica l'empresa veu que ens necessita per decidir, per transformar-se per avançar i per existir. Existir en un món divers, complex, activista i rabiosament inconformista.
"Siguem valentes a integrar l'home en el feminisme... Siguem valentes a l'hora de qüestionar i repensar"
I aquests valors els liderem majoritàriament les dones. O com a mínim, estarien més en la part femenina de l'ésser humà.
Siguem valentes a integrar l'home en el feminisme i en posar (i situar) el feminisme a l'empresa. Siguem valentes a l'hora de qüestionar i repensar, perquè "Repensar és de valents i de valentes". Sigueu valents, entreu en el feminisme i quedeu-vos-hi.