Cooperació internacional, intel·ligència col·lectiva, enfocament a grans reptes, agilitat en la resposta, equips multidisciplinars, capacitats tecnològiques diferencials, col·laboració público-privada, lideratges en xarxa... Aquestes són les principals receptes que brillants pensadors d’àmbits com l’economia, la filosofia, la història o la medicina comparteixen al descriure la resposta necessària davant la crisi global a la qual ens ha sotmès la COVID-19. I també són les principals característiques de la definició de les polítiques de clústers que s’impulsen als països més competitius del món com Corea del Sud, Singapur, el Canadà o Dinamarca. No és casualitat.
A Catalunya, des de l’any 1992 es va començar a treballar en clau clúster per fer front a la crisi que en aquell moment patien les indústries manufactureres del nostre país en sectors com el tèxtil, la pell, la carn o la joiera. Es va posar de manifest que era un instrument molt adequat per ajudar les empreses a tramitar pels canvis de paradigma, ja fos intercanviant coneixements sobre bones pràctiques en moments d’incertesa com sobretot activant la seva capacitat de canvi. La base d’aquesta idea és clara: no es pot fer front a nous escenaris amb receptes del passat, sinó construint nous models de negoci d’acord amb els desafiaments que ens planteja el futur. Sense dubte, un repte extraordinari que requereix del sector privat treballant de forma simbiòtica amb el sector públic.
"Des de 1992 es va començar a treballar en clau clúster per fer front a la crisi que en aquell moment patien les indústries manufactureres del nostre país en sectors com el tèxtil, la pell, la carn o la joiera"
25 anys després, a Catalunya hi ha a dia d’avui 30 clústers -són els que integren el programa Catalunya Clústers d’ACCIÓ- que aglutinen més de 2.600 empreses que generen de forma agregada el 30% del PIB del país. Quin paper han de tenir en aquesta crisi? Han de ser un vector de canvi, lideratge i efecte tractor. Ja ho estem veient: estan articulant respostes d’urgència pel curt termini al mateix temps que impulsen projectes transformadors per generar capacitats amb visió de futur. Emergeix de nou la necessitat d’esdevenir organitzacions ambidextres que exploten i, alhora, exploren.
Diverses iniciatives en curs exemplifiquen aquest dinamisme. En primer lloc, les relacionades amb l’aprovisionament de materials, tecnologia o productes per fer front a l’emergència sanitària, com la coordinació de proveïdors del tèxtil per a la fabricació en proximitat de mascaretes de protecció liderades pel Clúster Moda, la cerca de proveïdors tecnològics en l’àmbit de la impressió en 3D per part del Clúster de materials avançats o de gels hidroalcohòlics per part del Clúster Beauty. També és rellevant la connexió de fabricants de components per a fabricar respiradors per part del Clúster d’Il·luminació o l’aplicació de la fotònica per realitzar diagnòstics ràpids i precisos del virus en l’àmbit del Clúster de tecnologies de la llum.
Per altra banda, cal destacar les iniciatives derivades del confinament. En aquest sentit, per exemple, el Clúster Edutech està esdevenint l’altaveu de les iniciatives del sector tecnològic educatiu per a donar suport a tota la comunitat educativa amb l’objectiu de fer front a la complicada situació actual, tant per a centres educatius com per a famílies permeten la formació dels alumnes des de casa. En un entorn de vulnerabilitat digital creixent també cal destacar la generació de contingut avançat en l’àmbit de la ciberseguretat per part del Clúster de mobilitat ferroviària, la campanya #Jugarenfamília iniciativa del Kid’s Clúster per aglutinar l’oferta existent de productes destinats a l’oci familiar per millorar l’experiència actual a les llars o el consorci coordinat pel Clúster de salut mental per millorar la salut mental i el benestar dels adolescents amb trastorns que viuen en residències d’estudiants i que el confinament pot agreujar.
Per últim, i no menys important, les vinculades a reactivar el consum com l’impuls per part del Clúster Foodservice de la campanya #salvemelsnostresrestaurants per articular l’adquisició de bons prepagament per part de clients que volen donar suport així a la generació d’ingressos per part dels restaurants.
"El repte majúscul actual és gestionar les urgències sense perdre de vista el futur"
El repte majúscul actual és gestionar les urgències sense perdre de vista el futur. Alhora, aconseguir-ho en el marc d’un model de capitalisme en redefinició, on el protagonisme del sector públic serà creixent, i on cal que la societat estigui al centre dels negocis. On les empreses pivotin les seves decisions en generar valor compartit. És a dir, impacte econòmic amb impacte social. Entomar el repte en equip, flexibilitat davant el canvi i connexions internacionals ho facilitarà. I per sobre de tot, amb lideratge, i amb tant optimisme com sigui possible. Ja ho apuntava Leonard Cohen: “Hi ha esquerdes a totes les coses. És per on entra la llum.”