En uns dies sabrem si els valencians entrem en la recta final per a convertir-nos en Capital Europea de la Innovació 2020. La carrera va bé, hem avançat a unes quantes ciutats candidates i ja estem entre els 12 finalistes, però perquè siga fins i tot més rellevant, hem d'aconseguir estar entre les 6 ciutats que opten al premi gros: el reconeixement europeu i un milió d'euros per a desenvolupar el projecte d'innovació presentat: Missions València 2030. Barcelona, Nantes, Amsterdam, París, Atenes… les ciutats que han guanyat el premi en les edicions anteriors són totes grans ciutats. No seria desficaciat pensar que en aquesta edició Milà o Viena, també finalistes, es portaren finalment el guardó si és que la grandària importa més que la innovació.
Ens mereixem els valencians un premi a la innovació? Som innovadors? M'ix un rotund sí. València és innovadora per tradició i per convicció “i perquè no hem tingut més remei que innovar si volíem sobreeixir en un panorama on Madrid i Barcelona s'emporten totes les mirades”, m'explica Javier Mateo, subdirector d'Emprenedoria a València Activa i un dels experts que han treballat en l'elaboració d'una de les hèlices en les quals se sustenta el projecte Missions València 2030: la ciutat emprenedora.
València està feta de persones que emprenen. “És rar que no trobes a algú que no haja emprés o que algú de la seua família no ho haja fet. És una emprenedoria que se secunda i es desenvolupa des del públic-privat i que s'està impulsant amb col·lectius que no són només tecnològics, sinó molt més diversos. L'edat, el gènere o els projectes d'economia local pesen tant o més que els projectes tecnològics en un ecosistema emprenedor amb marca valenciana que no deixa de créixer”, m'assegura Mateo en la nostra conversa, il·lusionat i expectant amb el projecte valencià unes hores abans de defensar per última vegada la candidatura liderada per Fermín Cerezo, Cap de Servei d'Innovació i Gestió del Coneixement a l'Ajuntament de València.
Mateo: "L'edat, el gènere o els projectes d'economia local pesen tant o més que els projectes tecnològics en un ecosistema emprenedor amb marca valenciana"
Cerezo i Mateo saben que l'única manera de diversificar l'economia valenciana, tan dependent del turisme, és apostar per la innovació. Que no sols siga la platja i la paella el que ens posa en el mapa, sinó el gran potencial innovador que tenim. Aquest argument podria servir per a qualsevol altra ciutat, canviant platja i paella per indústria i tecnologia, per exemple. No obstant això, tenim factors diferencials prou potents com per a afirmar, sense por, que els valencians som innovadors. Els nostres actius passen per les dues universitats de la ciutat, la Universitat Politècnica de València i la Universitat de València, molt ben posicionades a escala nacional i internacional. Una xarxa de centres tecnològics capdavantera i potent, acceleradores de primer nivell i empreses tecnològiques “made in València” que ja són referents en l'àmbit mundial.
És clar que els valencians comptem amb els ingredients necessaris per a poder traure pit i autodenominar-nos innovadors. Ara ens falta l'acció. I en això es basen les quatre hèlices sobre les quals treballa Missions València 2030, amb accions orientades a millorar la vida de les persones, i cosa que és més important, al fet que s'entenga la innovació per part de la societat, al fet que no es quede en una creativitat espumosa, que perfuma però no transforma, com escrivia dies arrere un dels grans de la innovació, Xavier Marcet.
La creativitat transformadora de València se sustenta en una ciutat sostenible, saludable, emprenedora i compartida, quatre ciutats sobre les quals imaginar, obrint el procés a la ciutadania per a la codecisió del que necessitem, i espentant entre tots, ciutadans, ecosistema innovador, sector privat, sector acadèmic i la mateixa ciutadania per a posar-nos en el mapa europeu com el que som, una ciutat innovadora. Amb premi a la Capital Europea de la innovació 2020 o sense ell.
I és que el que més m'agrada d'aquest Missions València 2020, és que primer es van posar d'acord per a crear el projecte, amb un 94% de suport polític –amb la qual està caient-, i després van decidir presentar-ho a la capitalitat.
Si innovar és fer les coses d'una altra manera, per descomptat la història d'aquesta candidatura ho és.
Hi ha projecte d'innovació per a València, guanyem o no.