Avui parlem de talent i com d'important és reclutar, "retenir" i contribuir al desenvolupament del talent a les empreses. En el cas del sector turístic, sector de serveis i experiències, comptar amb personal i directius talentosos és encara més important.
"La guerra pel talent, fenomen que s'inicia a EUA a finals dels 90, està aquí per quedar-se"
La guerra pel talent, fenomen que s'inicia a EUA a finals dels 90, està aquí per quedar-se. L'escassetat de talent és un repte mundial. Un repte globalitzat que afecta a tots els països i que l'any 2018 va aconseguir el punt àlgid dels últims 12 anys, un 45%, segons ManPower Group.
Però, què significa talent? David Ulrich, acadèmic pioner del tema, ho defineix com a resultat de la competència professional, multiplicada pel compromís i per la contribució a l'empresa. Les empreses han de comprometre als seus treballadors, que no significa "retenir-los". El talent no pot ni ha de ser retingut. No gosem intentar-ho i menys encara si aspirem a sumar a les generacions Millennial o Z als nostres projectes. Podem, en el millor dels casos, aspirar a comprometre el talent.
El turisme és un sector de persones i les persones som diverses. Una cultura empresarial inclusiva amb valors de diversitat afermarà aquest compromís. Valors inclusius, promoguts per la cultura corporativa, que impulsin igualtat d'oportunitats i no discriminin per gènere, cultura, edat, religió, necessitats especials, etc. Aquestes empreses no només són més sostenibles, sinó que són més atractives i rendibles. Estudi rere estudi demostren que la diversitat augmenta la creativitat dels equips i la rendibilitat de les empreses. Un informe recentment publicat per McKinsey (2018) sobre diversitat mostra que les empreses més diverses tenen major capacitat per atreure als millors talents, millorar la seva orientació al client, la satisfacció dels treballadors i la presa de decisions. Si bé la justícia social i el compliment legal acostumen a ser el disparador inicial, moltes empreses reeixides consideren la diversitat com una font d'avantatge competitiu, i específicament com un facilitador clau del creixement.
"David Ulrich defineix el talent com a resultat de la competència professional, multiplicada pel compromís i per la contribució a l'empresa"
No obstant això, és important assenyalar que gestionar la diversitat no és fàcil i ens fa sentir incòmodes. El MIT, en un estudi publicat el 2018, mostrava que els equips diversos superaven els equips homogenis en termes de rendiment, però... els equips homogenis afirmaven sentir-se millor durant el procés de treball, no obstant això, perdien. Mentre que els equips diversos se sentien malament durant el procés de treball conjunt fins al moment de finalitzar i aconseguir l'objectiu. Per tant, hem d'aprendre a sentir-nos còmodes en la incomoditat i abraçar la diversitat perquè el resultat final sempre serà millor, encara que el camí costi.
Hi ha pimes del sector turístic que estan implementant polítiques de diversitat. Bones pràctiques a observar i en les quals serà interessant mesurar resultats de futur: Kuoni Destination Management (gènere), Soho House Barcelona amb el seu projecte Hub Impact i Gender Pay Gap (intergeneracional i gènere) o l'Hotel Barcelona Princess (inclusió). El cas d'aquest últim és especialment destacable atès que l'aposta per la diversitat ha transcendit les seves portes, donant motiu a la creació de l'associació sense ànim de lucre Barcelona Forum District, formada per 38 socis, empreses i entitats, que ofereixen oportunitats laborals a persones en situació econòmica i social vulnerable.
"Hi ha pimes del sector turístic amb polítiques de diversitat: Kuoni Destination Management (gènere), Soho House Barcelona amb Hub Impact i Gender Pay Gap (intergeneracional i gènere) o l'Hotel Barcelona Princess (inclusió)"
La diversitat i la igualtat no han de ser prioritats per a les empreses; han de ser els valors que les guiïn. Les prioritats canvien, els valors es mantenen. Al final del dia es tracta de respectar les fortaleses individuals i crear un espai de col·laboració i empatia. Això condueix a una cultura de pertinença i inspira al talent a donar la millor versió de si mateixos. I donant la seva millor versió, es compromet amb l'empresa. Deixem ja la guerra pel talent i construïm els fonaments perquè el talent trobi pau a les nostres empreses.