Liderar persones, ja sigui equips o organitzacions, no és fàcil. Com a mostra, podem recordar un estudi recent de McKinsey (2021) que conclou que el 75% de les persones consideren que l’aspecte més estressant del seu treball és la persona de qui depenen. Un altre estudi del Pew Research Center (2018) indica que el 66% de les persones no confia en els seus líders. Això té conseqüències ja que liderar malament afecta molt negativament a les organitzacions que veuen reduir el valor econòmic i social que generen.
Per això, em sembla rellevant tenir en compte allò que pot millorar la qualitat del lideratge. En aquest sentit, proposaria el següent decàleg d’aspectes a considerar:
"L’estil de lideratge depèn de cada persona i de cada organització. I no oblidar que liderar vol dir invertir en uns temes i desinvertir en uns altres"
- Cal tenir molt clars els objectius a curt, mitjà i llarg termini. Així no ens despistarem. En cas de dubte en l’avaluar una decisió, ajuda molt pensar quina és l’alternativa que és més coherent amb la missió, els objectius i els valors de l’organització. Convé recordar també que els números no ho són tot, cada cop és més rellevant la dimensió social i mediambiental.
- Cal passió per la feina ben feta en tot i recordar que l’excel·lència també està en els petits detalls. Un petit detall important és, per exemple, gestionar bé les reunions.
- Totes les opinions compten, encara que només sigui la d’un client o d’una persona que treballa a l’empresa. És veritat que a vegades el client també pot estar equivocat, però una sola opinió pot ser la punta d’un iceberg i ser compartida per moltes persones que potser no ens ho diuen. I hem de tenir en compte que la mirada diversa ens farà millors. Això vol dir assegurar que comptem amb gent jove i gent sènior, gent internacional, diversitat de gènere...
- Humilitat, que ens ajudarà a aprendre, i a entendre millor el que volen les parts interessades de l’organització. També farà més fàcil que ens puguem posar a la pell de l’altre, especialment quan hi ha persones que ho estan passant malament per circumstàncies personals, familiars o d’altre tipus. Ens ajudarà també a fugir de luxes i ostentacions que donen molt mal exemple.
- Si t’equivoques, cal reconèixer-ho enseguida. Pensem que les persones que lideren estan tot el dia prenent decisions i és impossible encertar-les totes. Els mals líders perden massa temps intentant demostrar que no s’equivoquen mai.
- Si vols rebre, primer dóna. Això vol dir pensar a llarg termini i no en els beneficis immediats de tot. La generositat és una de les millors inversions.
- Com que en moltes organitzacions hi ha persones que perden molt de temps i esforços pels conflictes interpersonals interns, cal no perdre de vista que la competència està fora de l’organització i no a dins.
- Les queixes i els suggeriments de millora s'han de fer a les persones que fan els errors. Per tant, quan algú et diu que una altra persona està fent una cosa malament, convé animar a què li digui a la persona que s’està equivocant, ja que és la que ho té més fàcil per a corregir-ho. La crítica per darrere no aporta res de bo i a més oblida que quasi sempre tothom fa les coses el millor que pot.
- Al seleccionar persones cal aconseguir que siguin millors que tu, ja que així podràs apoderar-les i t’ajudaran a aconseguir la missió.
- Sempre que sigui possible i recomanable, convé no perdre mai el sentit de l’humor. Hi ha moments difícils i amb tensió, en el que un toc d’humor pot fer que tot vagi millor.
Per acabar, podem recordar també que l’estil de lideratge depèn de cada persona i de cada organització. I no oblidar que liderar vol dir invertir en uns temes i desinvertir en uns altres, escollir entre diferents alternatives, entre diferents persones. Per això, no és possible tindre content a tothom. Com deia el periodista Herbert Bayard Swope (1882-1958), "no et puc dir la fórmula de l’èxit, però si la del fracàs: intentar acontentar tothom”.