• Opinió
  • El declivi de Silicon Valley (Bank)

El declivi de Silicon Valley (Bank)

14 de Març de 2023
Act. 14 de Març de 2023
Alexander Phimister | VIA Empresa

Silicon Valley Bank ha caigut en menys de 48 hores. En el procés, s'ha emportat una correcció important en el mercat europeu i caigudes de més del 3% en empreses de l'Ibex 35. No obstant això, més enllà que pot suposar una de les majors caigudes de la banca mundial des del 2008 als Estats Units, suposa un abans i un després en el model de creixement de startups. 

Silicon Valley és el bressol d'un model d'emprenedoria basada en una premissa: créixer de manera vertiginosa per dominar el mercat. És a dir, estressar el creixement amb capital extern per créixer ràpidament i aconseguir l'èxit a curt termini. 

Un model basat en empreses que reben més capital del que puden produir

Això ha portat a un enfocament en l'escalabilitat a qualsevol cost, on moltes startups no aconsegueixen la rendibilitat i depenen del finançament constant del capital de risc per mantenir-se. És a dir, un model basat en empreses que reben més capital del que puden produir. Com a resultat, hem trobat un model que necessita una revisió profunda del com, del quan i del per què. 

De fet, YCombinator, una de les principals firmes de rapital risc amb empreses com Dropbox, Coinbase, Airbnb o Reddit, ja ho van avisar. El maig de 2022, van escriure una carta als seus fundadors i fundadores on els recomanaven canviar de pla de manera urgent en els pròxims 6-12 mesos cap a un model que permetés una sostenibilitat econòmica per a ells mateixos.

En la carta, aquests eren els 10 punts que es descrivien:

  1. Ningú pot predir com de malament anirà l'economia, però les coses no semblen bones.
  2. L'opció segura és planificar-se per al pitjor. L'objectiu hauria de ser arribar al Default Alive, terme que indica la capacitat d'una empresa per cobrir els seus costos fixos amb el flux de caixa disponible.
  3. Si no existeix capacitat d'arribar al Default Alive i els inversors existents o nous inversors estan disposats a donar diners, agafa-ho. 
  4. Independentment de la capacitat per recaptar fons, és la responsabilitat del fundador/a assegurar-se que l'empresa sobrevisqui en una situació en què no pogués recaptar diners durant els pròxims 24 mesos.
  5. Els venture capitals tindran molta més dificultat per recaptar diners.
  6. Com a resultat, quedaran valoracions més baixes, volums de rondes més petits i moltes menys transaccions completades.
  7. Si s'ha fundat una empresa en els últims 5 anys, qüestionar-nos que no és l'entorn normal de recaptació de fons. 
  8. Si ja s'ha arribat a la Sèrie A però encara no s'ha aconseguit un encaix del mercat de productes (product market fit), no s'ha d'esperar aconseguir una altra ronda fins que s'hagi aconseguit.
  9. Si el pla és recaptar diners en els pròxims 6-12 mesos, les possibilitats d'èxit són extremadament baixes, fins i tot si l'empresa està funcionant bé. Canvieu el pla. 
  10. Molts dels competidors no planificaran bé i quan intentin recaptar la seva pròxima ronda no podran accedir. Es pot obtenir una participació significativa en el mercat durant una desacceleració econòmica simplement mantenint-se en vida.

Passats 10 mesos, podem mirar enrere i comprovar que moltes de les prediccions que es van fer van ser certes i que el sector tecnològic s'havia accelerat massa. Les startups que havien obtingut inversions van començar a utilitzar les seves reserves d'efectiu per sobreviure en entitats com Sillicon Valley Bank, amb un 26% de la quota de mercat d'empreses de la vall, perquè no estaven generant noves rondes. 

Aquest succés ens porta a la necessitat de repensar els negocis emergents existents i pensar els nous que vindran en clau sostenible

Com a resultat, les grans empreses tecnològiques ja han acomiadat a milers d'empleats i els inversors han deixat de finançar projectes que busquin rendibilitat a llarg termini. Aquest succés ens porta a la necessitat de repensar els negocis emergents existents i pensar els nous que vindran en clau sostenible. Un model més prop del client. És clar, la paraula d'aquesta dècada serà sostenibilitat.