• Opinió
  • Retenir el talent per adaptar-se als canvis

Retenir el talent per adaptar-se als canvis

20 de Novembre de 2019
Act. 20 de Novembre de 2019
Eduard Prats és director general d'ESIC

En un moment en què la transformació digital està afectant a tots els sectors econòmics i ara que estem veient que molts models de negoci i empreses amb molts anys de trajectòria han arribat a estar en risc de desaparició, com és l’exemple recent de l’operador turístic anglès Thomas Cook, una empresa amb 126 anys d’història, ens ha de fer pensar que no hi ha cap empresa del territori català que s'escapi dels canvis que s’estan produint.

"Molts models de negoci i empreses amb molts anys de trajectòria han arribat a estar en risc de desaparició, com és l’exemple recent de Thomas Cook, ens ha de fer pensar que no hi ha cap empresa catalana que s'escapi dels canvis"

Podríem dir que la digitalització ens aporta eficiència en el sentit que permet connectar directament amb el client, per exemple, qui està disposat a llogar una habitació durant un cap de setmana té a disposició diverses plataformes digitals que tenen a la seva disposició allotjaments, saltant-se els canals tradicionals i, de la mateixa manera, podríem trobar molts exemples en tots els sectors.

I les empreses, què podem fer davant de tots aquests canvis que van a una velocitat vertiginosa? Moltes vegades els plans de negoci a tres o cinc anys queden molt lluny i, per tant, això genera un repte afegit molt important a l’hora de definir o redefinir l’estratègia de negoci. Un dels elements que, més que mai, han de saber aprofitar les empreses és potenciar els equips de treball multidisciplinaris, on hi hagi gent de diferents perfils acadèmics i experiències professionals i fomentar la multiculturalitat. La diversitat dóna una visió més oberta i global que enriqueix, a la vegada, a l’empresa en la presa de decisions, en un mercat que és el món. D’altra banda, aquests equips han de combinar l’experiència dels sèniors amb el talent més jove que s’incorpora a les empreses.

"El gegant asiàtic AliExpress ha obert en els últims mesos la seva primera botiga física permanent a Europa de 760 metres quadrats"

Per tant, les empreses no poden pensar que els models de negoci que sempre han funcionat no patiran els efectes que estan portant al canvi d’hàbits en el consum i que s’intensificarà encara més en els pròxims anys, en el moment en què els joves s’incorporin al mercat laboral, perquè quan aquesta generació tingui més poder adquisitiu, comprarà béns i serveis d’una manera diferent. De fet, ja ho fan. D’altra banda, també hi ha exemples a la inversa, de moltes empreses que han nascut digitals però que després han descobert que tenir també presència física acaba de tancar el cercle perquè determinades experiències com a consumidors només es poden dur a terme quan ens trobem físicament, perquè l’ésser humà, en definitiva, és un ésser social que necessita i s’enriqueix amb les habilitats interpersonals i relacionals que ens caracteritzen com a persones. Aquest és el cas, per exemple, de la decisió del gegant asiàtic AliExpress que en els últims mesos ha obert la seva primera botiga física permanent a Europa de 760 metres quadrats.

Catalunya té una situació privilegiada, ens afavoreix la climatologia, la connexió que tenim amb diferents capitals europees i el caràcter emprenedor de la nostra societat, entre d’altres, però tot això hem de saber-ho gestionar propiciant el nou talent emprenedor i l’experiència dels sèniors, ja que això permetrà que les empreses es puguin adaptar als nous models de negoci amb més probabilitat d’èxit.