Estem acabant l'any i fem balanç de l'última temporada turística d'estiu, que ha estat molt satisfactòria; la feina ben feta de l'empresa turística, unida, desgraciadament, a
la situació de conflicte i caos que es viu en molts països de la riba mediterrània ha comportat que en els darrers anys
la indústria turística al nostre país s'hagi convertit en un veritable motor actiu de la nostra economia.
El turisme del futur comença avui mateix; aquesta realitat
ens obliga a esbrinar quines són les característiques principals d'aquest turisme per poder-nos-hi adaptar al més ràpid possible.
L'evolució que en aquests moments està experimentant la indústria turística –i que preveiem que es reforçarà en els pròxims anys– està lligada estretament al fet que
els turistes no solament tenen com a objectiu conèixer nous llocs, sinó que van més enllà:
volen VIURE noves experiències, no es conformen solament a ser-hi, sinó que volen SENTIR. Evidentment, per al sector i la comunitat que els acull suposa un repte que implicarà un esforç més gran, però sens dubte el resultat es veurà amplament millorat.
Un dels pilars bàsics que la indústria turística ha de tenir en compte és
la utilització de les noves tecnologies com a eines de gestió i comunicació. La utilització del
Big Data, és a dir, l'estudi i utilització de la gran quantitat de dades que es poden extreure de les xarxes socials, permetrà tant a les empreses com a les entitats públiques
conèixer millor les demandes dels viatgers i gestionar de manera conjunta amb els diferents actors de la indústria cultural "quan" i "on" oferir les millors experiències que els turistes persegueixen. El fet de conèixer d'avançada el comportament dels viatgers abans, durant i després de la seva estada, permet
prendre decisions respecte dels àmbits on s'ha d'actuar. Igualment, la mateixa utilització de les xarxes socials permetrà donar a conèixer, de manera més eficaç, les bondats de l'experiència turística creada a qualsevol viatger que estigui disposat a deixar-se seduir.
Una altra de les novetats que ha arribat per quedar-se i que
està íntimament lligada a l'ús de les tecnologies és la irrupció de les plataformes col·laboratives: l'impacte que ha tingut en el lloguer de vacances n'és el primer referent. Lluitar contra el que imposa la majoria, sovint, ens fa perdre la batalla;
el sector hoteler ha d'estudiar fórmules imaginatives de com es pot adaptar a aquesta nova situació i sol·licitar la col·laboració de les diferents administracions per dotar d'un marc de seguretat jurídica tots els operadors, en un entorn d'igualtat d'oportunitats on es preservi la legalitat de la prestació de serveis, al mateix temps que
es preserva el dret dels consumidors.Finalment, i no menys important, és treballar perquè
l'activitat turística sigui responsable amb l'entorn social i ambiental que l'acull. Mesurar l'èxit només per la rendibilitat econòmica dels operadors turístics és no pensar en la continuïtat del negoci. És necessari afegir a la rendibilitat econòmica la rendibilitat social i ambiental, generada amb el respecte a la cultura i els costums locals, com també el respecte als seus actius patrimonials, tant materials com immaterials, fent un ús eficient dels recursos mediambientals i mantenint els ecosistemes i els recursos naturals.
No ho confonguem amb una moda passatgera; aprofitem l'exercici 2017,
Any Internacional del Turisme Sostenible, per conèixer com podem contribuir a
fer que els nostres néts continuïn treballant en el mateix sector.