Avui et proposo que fem un viatge en el temps. Imagina't que ens trobem a finals del segle XIX. La Revolució Industrial està en el seu punt àlgid. Les empreses emergents, com Carnegie Steel i Standard Oil, s'estan convertint en gegants mundials. La velocitat del canvi és sorprenent, i la comunicació i el comerç es transformen amb el telègraf i els ferrocarrils. Les empreses estan bregant amb la creixent complexitat de les operacions, i la gestió dels recursos es converteix en un art en si mateixa.
El naixement del MBA per abordar desafiaments comercials
És en aquest ambient de canvi constant on neix l'educació en gestió empresarial moderna. La Wharton School obre les portes el 1881, i la Harvard Business School introdueix el primer MBA l'any 1908. Aquests programes estan dissenyats per equipar els líders amb habilitats tècniques i analítiques, ja que les empreses emergents, com Ford Motor Company i General Electric, estan buscant líders capaços de controlar el seu creixement exponencial i operacions cada vegada més complexes.
Consolidació dels MBA i l'era de la gestió
El segle XX porta nous desafiaments amb l'expansió global i la creixent sofisticació dels mercats financers. Empreses com IBM i Coca-Cola estan liderant el camí en la innovació i l'expansió. El MBA es consolida com la clau daurada per al lideratge empresarial. Els graduats de MBA estan experimentant una alta demanda per liderar les operacions globals d'aquestes empreses pioneres i ajudar-les a competir en mercats cada vegada més competitius.
Un món en constant canvi, un lideratge en transició
A mesura que ens acostem al canvi de mil·lenni, l'economia global es veu sacsejada per l'aparició de la tecnologia digital. Empreses com Google i Apple estan redefinint el que significa ser una empresa. Els CEO ja no poden limitar-se a ser només bons gestors; ara han de ser visionaris, capaços de liderar en un món de canvi constant i d'aprofitar el poder de la tecnologia per transformar indústries senceres.
Lideratge per al futur-la necessitat d'un CEO evolucionat
Avui dia, ens enfrontem a desafiaments encara més grans. Empreses com Tesla i Patagonia estan a l'avantguarda de la lluita contra el canvi climàtic i la creació d'una economia sostenible. Les empreses del segle XXI necessiten líders que no solament entenguin els negocis, sinó que també estiguin compromesos amb el benestar de la nostra societat i el nostre planeta. Els MBA també necessiten evolucionar per formar aquest nou tipus de líders. Que puguin dirigir amb empatia, creativitat i un compromís amb la sostenibilitat.
El lideratge del demà-cap a un nou paradigma
Mirant cap al futur, ens enfrontem a un paisatge de lideratge radicalment diferent. Els desafiaments als quals ens enfrontem en aquest nou segle -la ràpida i inevitable digitalització, la creixent desigualtat, la urgència del canvi climàtic - requereixen un nou tipus de CEO. Necessitem líders que siguin capaços de fomentar la col·laboració i la innovació en equips diversos i distribuïts, que sàpiguen navegar en un panorama digital i de dades cada vegada més complex, i que estiguin compromesos amb la creació d'un futur sostenible.
Aquests líders hauran de ser capaços d'equilibrar les demandes a curt termini amb una visió a llarg termini, i entendre que el seu paper no és simplement generar beneficis, sinó també ser agents de canvi social i ambiental positiu. Els MBA del futur hauran de formar aquest tipus de líders. Persones que no només entenguin els negocis, sinó que també tinguin la visió, l'empatia i el compromís ètic necessari per liderar al segle XXI.
Així conclou el nostre viatge pel temps, des del naixement del MBA fins al lideratge del futur. L'evolució del MBA que avui necessitem encara està per escriure's, però és clar que les decisions que prenguem avui sobre com formem als nostres líders determinaran el tipus de futur que creem. Des del meu punt de vista, la pregunta que hauríem de fer-nos és fins a quin punt estem preparats avui, no únicament per gestionar bé el nostre negoci, sinó per liderar a les persones en les nostres organitzacions?