Quan des d'ESIC Catalunya, fa un any, vam decidir posar sobre la taula la nostra aliança amb VIA Empresa, vam emprendre el camí tenint clares dues idees: que el coneixement de l'entorn és la clau per comprendre cap a on es dirigeix la societat i la importància de la divulgació del coneixement en un moment de transformació constant. L'objectiu de la col·laboració ha estat “Universitat i Empresa”, un espai de reflexió obert on professionals dels diferents àmbits de la nostra institució donen setmanalment el seu punt de vista sobre temes d'actualitat relacionats amb les àrees de management, màrqueting, innovació i tecnologia digital. Avui, un any després, miro enrere per valorar el que hem aconseguit i quins són els reptes encara per assolir, sempre tenint en compte la missió i els valors d'ESIC Business & Marketing School des de la seva fundació, el 1965: transformar persones per fer un món millor.
En aquest temps, els experts d'ESIC han ofert la seva anàlisi en disciplines com el màrqueting, on ESIC és una institució de referència: Com podem aprofitar una data assenyalada a favor de la nostra companyia? Quins són els secrets per elaborar una bona estratègia de màrqueting? Per trobar solucions pràctiques a aquestes qüestions presents en el dia a dia de les organitzacions, ens hem aproximat a noves plataformes i maneres d'entendre el contingut com Twitch, Tik Tok o el reanimat concepte de podcast.
També ens hem acostat a la tecnologia i, en concret, a la innovació digital (essencial per entendre les transformacions constants de l'escenari actual). De la mà dels nostres experts, hem pogut entendre quines són les implicacions en l'àmbit governamental que comporten les noves tecnologies relacionades amb la intel·ligència artificial i l'ús de les dades. I fins i tot, com no podia ser d'una altra manera, hem explorat la capsa de Pandora que va suposar l'arribada de les criptomonedes al mercat.
A través dels articles que hem publicat, hem intentat abordar la diversitat de qüestions que ocupen els nostres programes en matèria de soft skills i management, un vessant fonamental i transversal en el desenvolupament de qualsevol projecte empresarial. Què és el que converteix un líder en un bon líder? Com perseverar quan tot sembla perdut? Són preguntes que, de vegades, ens poden generar inquietud o incertesa. Per intentar respondre-les, hem comptat amb els testimonis especials de grans figures de l'emprenedoria i la superació, com són els casos del cirurgià i comunicador Mario Alonso Puig o de l'esportista d'elit David Meca.
Què vol dir realment acostar la universitat a l'empresa? Per a ESIC, significa posar els problemes plantejats en el marc de la vida real en el context de l'aula
I, com passa cada dia fora de les pantalles, durant aquest any de vida d'Universitat i Empresa ha estat impossible mirar a un altre costat pel que fa a qüestions de caràcter social i humanitari. És per això que hi ha hagut moments per a espais de reflexió més profunds relacionats amb qüestions de l'escenari polític i econòmic, com ara la Guerra a Ucraïna o la cada vegada més vital i necessària acció coordinada per la sostenibilitat. Alguns temes tenen moltes implicacions fora de l'esfera dels negocis i són simplement impossibles d'obviar.
Tenint en compte tots aquests factors, és convenient tornar, un any després, a fer-nos la pregunta següent: Què vol dir realment acostar la universitat a l'empresa? Per a ESIC, significa posar els problemes plantejats en el marc de la vida real en el context de l'aula (creença ferma que ressaltem amb el nostre claim “inspired by real life”), i aprendre'n més enllà dels llibres i de la teoria. Significa entendre la universitat com un mitjà i no com un fi, recolzant-nos en els grans docents i practitioners de la institució i en mitjans amb un gran compromís social com VIA Empresa per mirar fora i construir un món més divers i sostenible. Queda molt per fer.