Durant els darrers mesos hem vist coses que, si ens les haguessin anunciat l’any passat, no ens les hauríem cregut. Ens hem trobat amb cadenes de proveïment aturades o trencades, amb una mobilitat molt limitada i amb grans fires i esdeveniments globals cancel·lats. Però també hem vist com es tancaven vendes internacionals a través de WhatsApp o Zoom; realitats que han substituït la tòpica imatge de l’export manager que sempre té una maleta a una mà i un bitllet d’avió a l’altra.
La pandèmia de la covid-19, doncs, també ha impactat de ple en un dels grans motors de l’economia catalana: el seu potencial exportador, que representa el 25,1% del total de l’Estat. Economies molt obertes al món, com la nostra, han estat les més exposades d’entrada; però també són les que tindran una recuperació més ràpida i més sòlida.
Ho demostra que, fins i tot en aquestes condicions, durant el primer semestre del 2020 van créixer un 13% les empreses que han fet servir la xarxa d’Oficines Exteriors de Comerç i d’Inversions d’ACCIÓ per seguir exportant en temps de pandèmia. El context ens obliga a modificar rutines i processos, a seguir diversificant mercats i a ser més a prop dels hubs regionals; però en cap cas a renunciar al que seguirà sent una gran font de creixement.
Canvien les regles de joc i s’acceleren tendències que venien sonant de fons, però el més rellevant és que les empreses catalanes són i seran capaces de seguir fent el que han fet sempre: superar reptes, adaptar-se a nous contextos i seguir sent protagonistes en el comerç global que conviu amb la covid-19 i el que en resultarà quan aquesta se superi. No en va, ja durant els primers sis mesos del 2020 les exportacions catalanes de productes d’alt nivell tecnològic han crescut un 11,2% en termes interanuals.
"Ja durant els primers sis mesos del 2020 les exportacions catalanes de productes d’alt nivell tecnològic han crescut un 11,2% en termes interanuals"
És aquest, la recerca dels nous espais on crear valor i l’aprofitament de les oportunitats existents, el fil que toca estirar a partir d’ara. El d’un comerç internacional que utilitza noves eines digitals; que dissenya noves cadenes de producció més curtes o que impulsa el paper de les filials per garantir la proximitat al mercat. En aquest moment de replantejament i ràpida adaptació, és imprescindible que des de les institucions públiques com ACCIÓ compartim aquest esforç per adaptar-nos i seguir sent útils a les empreses catalanes que s’internacionalitzen.
Amb aquest esperit hem adaptat ràpidament processos i serveis. I sobretot hem potenciat el paper que hi juguen les 40 oficines d’ACCIÓ arreu del món. Ara més que mai, aquesta xarxa se l’han de fer seva totes les empreses catalanes. Les oficines trepitgen el terreny, detecten les oportunitats i tenen relació amb els agents rellevants de més d’un centenar de mercats. Són la manera més directa que tenen les empreses catalanes per ser a prop dels seus socis i clients arreu del món.
A partir d’aquest dilluns, els 40 directors de les Oficines Exteriors d’ACCIÓ seran també alguns dels principals protagonistes de la Setmana de la Internacionalització. La seva 27a edició estrena format virtual, però manté l’esperit que l’ha convertit en l’acte de referència a Catalunya quan parlem de comerç internacional.
"Les oficines d'ACCIÓ són la manera més directa que tenen les empreses catalanes per ser a prop dels seus socis i clients arreu del món"
Tindrem seminaris per compartir noves eines per fer negoci al món, com les que ens ofereix el comerç electrònic, a les quals hi dedicarem un dia sencer. Descobrirem tendències i ampliarem coneixements; però sobretot establirem una sòlida connexió amb la realitat que ens espera allà fora.
La voluntat hi és: el 84% de les empreses industrials que exporten es plantegen obrir nous mercats internacionals, segons un sondeig fet per ACCIÓ a mitja pandèmia. Perquè tant se val si els negocis es fan per WhatsApp, Zoom o correu electrònic. El més important és poder seguir exportant.