Cada trimestre, Facebook ingressa al voltant de 10 dòlars per cada europeu que és usuari habitual dels seus serveis. I per cada nord-americà, més de 30 dòlars trimestrals. L'usuari asiàtic, en canvi, val tres dòlars, i el de la resta del món només al voltant de 2 dòlars. Els 10 dòlars trimestrals per europeu, és a dir, els 40 dòlars anuals, són xifres arrodonides, però ben reals. Es tracta d'una mètrica que la companyia de Mark Zuckerberg fa pública periòdicament i que porta per nom Average Revenue per User (ARPU), o cosa que és el mateix, la mitjana d'ingressos per usuari.
L'ARPU es calcula cada trimestre i és resultat de dividir tots els diners obtinguts via publicitat pel nombre de persones que han estat exposades a aquesta publicitat. Facebook, doncs, té un ARPU 10 vegades més gran als Estats Units que als països asiàtics: tot depèn dels diners que els anunciants es gastin en cada regió. L'ARPU serveix per comprendre el valor real que nosaltres, com a usuaris, tenim per a la prestadora del servei. No són diners que nosaltres gastem, sinó el que els anunciants es gasten perquè a nosaltres ens pugui sortir gratis l'experiència a la xarxa social. Sol ser una unitat trimestral perquè segueix els períodes en els quals les companyies cotitzades solen informar.
Facebook té un ARPU 10 vegades més gran als Estats Units que als països asiàtics
A banda de Facebook, el fan servir moltes altres empreses. Snapchat, per exemple, té un ARPU de 3,75 dòlars trimestrals als Estats Units i d'1 dòlar a Europa. Spotify també fa públic el seu ARPU pels usuaris premium, que el tercer trimestre de 2019 va ser de 4,67 euros (hi ha certa preocupació amb aquesta xifra, perquè està molt estancada -si no en tímid descens- en els últims trimestres). Pinterest està a baix de tot de la classificació: si ets un usuari d'aquesta plataforma i estàs fora dels Estats Units, l'ARPU és només de 13 cèntims de dòlar. Als Estats Units, en canvi, la companyia obté un ARPU de 2,93 dòlars. És d'esperar que durant el quart trimestre l'ARPU de Pinterest pugi força, perquè ho ha fet cada final d'any amb l'ofensiva publicitària de les festes de Nadal. Però, en qualsevol cas, ben lluny de les astronòmiques xifres de Facebook.
I és que des d'aquests 40 dòlars anuals de Facebook fins als cèntims de Pinterest, els ARPU ens poden orientar a l'hora de quantificar el valor real que cada xarxa social ens acaba donant. Bé, per ser més precisos, el valor que acaba donant el mercat publicitari a les nostres dades.
És a dir, que la gran repassada a les nostres dades que ha fet Facebook durant els últims anys té un retorn per a la companyia en la forma de 40 dòlars anuals. Gràcies a aquesta capacitat de monetitzar-nos, al gegant de les xarxes no l'han tombat ni les multes ni els danys reputacionals que l'han sacsejat durant els últims temps. Molt de soroll, però poc impacte.
Amb Facebook està passant com li ha passat sempre a la teleescombraria: tothom en malparla en públic, però pocs són els que se n'estan. Els anunciants continuen allà, perquè els usuaris també. Pagaries 40 dòlars l'any per fer servir Facebook? Doncs és el que algú s'està gastant en tu mentre tu hi ets.