El passat 12 de novembre va tindre lloc el quart acte empresarial pel Corredor Mediterrani des que en 2016 començara a caminar el canal de comunicació del qual naix la iniciativa #VullCorredor. Després de Madrid (2017), Barcelona (2018) i Barcelona (2019), enguany ha sigut el torn de València. Una vegada més, a instàncies de l'Associació Valenciana d'Empresaris, l'empresariat espanyol ha posat de manifest la importància de la infraestructura per a la societat i economia del nostre país i la necessitat que la mateixa no patisca més retards.
El més granat de l'empresariat de l'Arc Mediterrani i d'altres parts d'Espanya, en número reduït d'uns 300 assistents per les restriccions establides com a conseqüència de la pandèmia, i amb totes les mesures de salut i seguretat exigides, han vingut a concentrar-se en un acte que va comptar amb la presència del ministre de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, José Luis Ábalos, i altres responsables públics, i amb una repercussió mediàtica i social que posa en relleu la transcendència i suport amb què compta aquesta infraestructura. Ningú posa ja en dubte que és una infraestructura vital pel seu impacte sobre la competitivitat i sostenibilitat de l'economia nacional i fonamental per a impulsar la reconstrucció i reactivació de l'economia espanyola i la creació d'ocupació en un moment tan decisiu com l'actual, amb una profunda crisi econòmica i social generada per la pandèmia de la Covid-19.
En un moment en què el país necessita restablir la confiança i la promoure la concertació d'esforços per a superar l'angoixant situació econòmica i social, a més de sanitària i psicològica, que la pandèmia ha creat, el govern d'Espanya ha de prendre consciència del paper estratègic d'aquest projecte per a construir un futur prometedor. Reconeixent l'interés mostrat pel ministre de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana en aquest projecte, i els avanços realitzats en el Corredor durant el temps que porta en el ministeri, en el moment actual és necessari que pose tota la carn a la graella per a agilitar el procés i executar-lo plenament de forma accelerada. Només així donarà resposta a les justes crítiques del món empresarial pels retards patits per aquesta infraestructura i la forta reivindicació social existent per a l'agilitació i ràpida execució d'aquesta.
"Ningú posa ja en dubte que és una infraestructura vital pel seu impacte sobre la competitivitat i sostenibilitat de l'economia nacional i fonamental per a impulsar la reconstrucció"
En el context actual, amb una crisi econòmica i social sense precedents a Espanya en més de setanta anys, aquest projecte té un paper central en l'estratègia de reconstrucció i transformació econòmica que el país necessita per a generar un procés sostingut de reactivació econòmica, creació d'ocupació i d'un model productiu informat per la competitivitat, el canvi cap a l'economia del coneixement i el desenvolupament sostenible. Perquè el Corredor Mediterrani, com ja vam posar en relleu en un article anterior, no sols comporta una millora en la competitivitat de les activitats actualment existent en l'Arc Mediterrani espanyol (tant les agroalimentàries com industrials i turístiques) gràcies a la reducció del cost de transport, la major flexibilitat i seguretat, així com el millor accés als mercats europeus que genera.
En el moment actual i en l'immediat futur, la construcció de la doble plataforma per al trànsit de mercaderies i passatgers constitueix una actuació de gran impacte en tot el teixit productiu del país, a causa de la demanda de materials de construcció, equipaments, serveis de diferent índole i material de transport que la seua execució porta amb si, amb els consegüents efectes sobre múltiples sectors i la generació d'ocupació i desenvolupament de coneixement que això comporta. És, per tant, l'instrument idoni per a impulsar i consolidar la reactivació econòmica i el ràpid creixement de l'ocupació. Però en la mesura en què suposa un canvi fonamental en la mobilitat i la descarbonització d'aquesta, constitueix un important instrument de desenvolupament sostenible. No és casual que el programa del nou president dels EUA incidisca en aquest instrument per a reactivar l'economia i impulsar el desenvolupament sostenible al seu país. En el nostre cas, a més, cal unir la facultat que té el Corredor per a desviar una part important del trànsit de mercaderies entre Àsia i Europa del nord, amb el consegüent efecte en l'activitat productiva nacional, l'atracció d'inversions i la reducció de l'impacte ambiental del principal trànsit internacional de mercaderies del món.
L'actual conjuntura que estem vivint presenta una excel·lent ocasió per a donar a aquesta estratègica infraestructura l'impuls definitiu per a la seua realització. Espanya rebrà 140.000 milions dels fons europeus de reconstrucció fins a 2026, on es preval la inversió en projectes tractors que siguen capaços de fomentar la recuperació i transformació de la nostra economia entorn de quatre eixos transversals: la transició ecològica, la transformació digital, la cohesió territorial i la igualtat de gènere, tal com recull el pla “Espanya Pot”, presentat pel Govern d'Espanya.
Considerant els avantatges i qualitats estratègiques del Corredor, especialment en el context que vivim, i el fet que el Fons de Reconstrucció Europeu tindrà un fort component centrat en les infraestructures, el ministre de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana té excel·lents arguments per a convéncer al govern d'Espanya de la transcendència estratègica del Corredor, i aconseguir el total suport a una accelerada execució. Esperem que d'una vegada per sempre a la raó econòmica, social i ecològica s'unisca la voluntat política.