• Opinió
  • Feminist Branding; Marques feministes autèntiques i sexys

Feminist Branding; Marques feministes autèntiques i sexys

03 de Setembre de 2018
Gemma Cernuda

#YoSoyAsi. Amb aquesta frase i cançó es presenta la nova campanya de l'Aigua FontVella, i constato un corrent que fa 2 anys que les marques estan abraçant. Vam començar amb el concepte FemVertising (femenine+advertising); publicitat femenina, però ara estem més assertius i directament estem fent el que jo anomeno #FeministBranding; marques feministes.

El feminisme és cada vegada mes transversal i agafa el protagonisme de moviment sociològic, antropològic, històric i per això s'expliquen marques com Always, Dove, FontVella, Nike, UnderArmour, Ayre, GoldieBox, Campofrio o ciutats com Barcelona o Terrassa que es posicionen com ciutats feministes; totes són marques feministes. El concepte #feministBranding sorgeix amb força i aquesta suma de complicitat, empatia, assertivitat, humanisme, humor i valentia ens enganxa.

Enganxa amb la dona de totes les edats, des de les Zeta a les Baby Boomers, perquè és un missatge inspiracional; ens fa ser millors en consumir-los, a l'identificar-nos amb el missatge, al veure les seves campanyes. No són ASPIRACIONALS- com les marques, publicitats i campanyes masculines, no ens fan imaginar alguna cosa desitjada, a vegades impossible i altres directament mentida... En canvi són INSPIRACIONALS; d'inspirar, de créixer, de millorar en impacte positiu. En aquest cas, reforça les dones; què volem i per què estem caminant. Reflecteix el moviment feminista amb aquesta transversalitat que s'entén avui en dia.

"El 80% de les decisions de compra les decideixen elles, per això diferents mercats, sectors i indústries, estan -com desesperats alguns i donant pals de cec els altres- fent esdeveniments per a dones"

Les empreses de gran consum han d'estar al dia dels moviments socials, de com són els seus clients i clientes, de què els mou, què els dóna sentit a les seves vides i què els fa aixecar-se i sortir al carrer. Les empreses, les marques, els serveis, les propostes digitals i analògiques no poden permetre's el luxe d'abstreure's en les seves torres d'ivori. Igual que vosaltres –si em llegiu- les marques saben, o haurien de saber que el 80% de les decisions de comprar del planeta les prenen les dones; saben que les dones són la porta d'entrada a la família; saben que en la majoria dels casos si a ELLES no els convenç, l'objecte, el servei, el producte ... No es ven. Ho saben perfectament que Elles Decideixen.

I per això últimament els diferents mercats, sectors i indústries, estan -com desesperats alguns i donant pals de cec els altres- fent esdeveniments per a dones, creant comissàries "dones" dins de les empreses, buscant ambaixadores de marques, influencers dones i mentores per a les seves directives ... Aconseguint una foto d'equip que sigui més femenina, paritària i moderna. I així amb tota aquesta amalgama d'accions prodona construeixen a poc a poc unes marques més femenines amb qui es poden sentir identificades. Són marques que són com elles, que les escolten, que les entenen, que no volen vendre d'entrada com a fi principal. Són marques que entenen que han d'escoltar-les, perquè només així les ajudaran a crear els productes, solucions i propostes que necessiten.

"Estem en un moment en el qual podriem arribar a dir que si no ets prodona estàs fora de mercat"

Estem en un moment tan dominant que fins i tot ara, podríem arribar a dir que si no ets prodona si en la teva empresa no estàs promovent de forma visible la igualtat, estàs fora de mercat, estàs mal vist i no estàs "validat" amb el segell d'empresa "genial", real, creïble ni sostenible amb qui voldríem treballar. Perquè no és suficient que una marca faci una publicitat feminista; que una marca sigui pionera i valenta amb un anunci que es faci viral ... nooooooooooooooo; si a la foto no hi ha dones, no és creïble. NO VAL. Si quan es parla d'aquestes marques en els mitjans de comunicació solament hi ha corbates i tons grisos, no és creïble. Si quan entres als seus establiments, o tens contacte amb la marca, no em miren als ulls, no m'escolten, no s'han parat a pensar en mi, no m'han investigat ... No és creïble.

Les marques que investiguen, escolten, pregunten a la dona que vol i dissenyen amb mirada femenina, seran les que després es comuniquen amb aquesta mirada i així, només així, connectarem amb el 80% del mercat. Les marques que no tinguin en compte aquest canvi d'etapa, el que ja no val, que segueixin perpetuant estereotips que fan mal i en tornen 60 anys enrere ho tenen malament; pagaran un peatge alt. Recentment s'ha viralitzat la campanya de Carrefour Argentina que ha anunciat joguines per nens amb la C de "Constructor" i "Campió" i les de nenes amb la C de "Cuinera" i "Coqueta" ho tenen bastant malament. Ens toca a nosaltres, homes i dones, tenir un consum activista si també esperem i volem marques activistes.

Per tant les marques feministes tenen llarga vida, estem desitjant veure'n moltes més perquè #YoSoyAsi, les dones som així.