Ja no és suficient amb posar a la disposició del client un producte bancari. Les finances sostenibles són una cosa cada vegada més demandada i els clients ho tenen en compte a l'hora de decantar-se per una entitat o una altra. Aquesta tendència s'accentua com més joves són els clients i arriba al punt que el 86% dels millennials, segons un estudi de Morgan Stanley, estan interessats en les inversions sostenibles, perquè generen retorn financer, per descomptat, però perquè tenen el valor afegit d'impactar positivament en la societat i el medi ambient.
Què entenem per finances sostenibles? Són aquelles que, a més d'incloure criteris financers, inclouen també factors mediambientals, socials i de bon govern en la presa de decisions d'inversió. Aquests factors són coneguts com els criteris ASG.
Això ens porta a la segona pregunta, què són els criteris ASG? Es tracta dels criteris que, dins les finances, no són estrictament financers:
- Ambientals. Són tots aquells que afavoreixen el medi ambient, com la lluita contra el canvi climàtic o l'ús de les energies renovables.
- Socials. Tot allò que té a veure amb el respecte als drets humans, drets dels treballadors i, en general, que treballen per reduir les desigualtats socials.
- Govern. Des del punt de vista del "bon govern". Es refereix a la bona gestió corporativa, amb decisions encaminades a reduir qüestions com la bretxa salarial o la no discriminació per sexe o edat. Aquí s'inclouen bones pràctiques com la rendició de comptes.
Per la seva pròpia naturalesa, les fintech parteixen amb un avantatge enfront de les companyies del sector ja establertes. Són de forma natural un negoci molt més sostenible. Tenir una activitat 100% online porta implícit, per exemple, un important estalvi de paper o de carburants en evitar desplaçaments. Gràcies a això, les fintech poden veure's com a empreses que ajuden a viure en un planeta més sostenible.
"Les 'fintech' són de forma natural un negoci molt més sostenible que les companyies del sector ja establertes"
Però existeixen empreses que porten això més enllà. No es limiten a afavorir de forma passiva el medi ambient, sinó que prenen partit i ofereixen productes amb criteris ASG. Són casos de companyies com, per exemple, Doconomy, Clim8Invest o ID Finance.
La primera, fintech sueca, va engegar el 2019 una targeta de crèdit que rastreja les emissions de CO2 que generen les compres per limitar l'impacte mediambiental de la despesa dels seus clients. Els usuaris, després, poden comprovar el seu impacte a través d'una app. Aquells que es donen d'alta tenen accés a propostes d'estalvi i d'inversió en productes relacionats que tenen un impacte positiu en persones i medi ambient. Clim8Invest, per la seva banda, és una fintech mitjançant la qual es pot invertir en projectes relacionats amb indústries sostenibles i que lluiten per defensar el canvi climàtic.
El compromís amb la sostenibilitat comença a ser comú entre les empreses. Aquest compromís sincer i integrat en la mentalitat empresarial, té beneficis per a les companyies. En el cas d'algunes fintech, a més de la seva activitat intrínseca, adopten accions encaminades a afavorir la protecció del medi ambient i la sostenibilitat.
És el cas d'ID Finance, que va apostar recentment per aquesta opció, va recórrer a una auditora independent per conèixer quines parts de la seva estructura generaven més emissions de CO2. Decidida a millorar el seu compromís amb el medi ambient, ID Finance es va convertir en la primera fintech espanyola d'Espanya neutral en l'emissió de CO2, aconseguint així el certificat Carbon Footprint Standard.
"La transició energètica que s'obre davant de nosaltres té unes enormes implicacions socials, mediambientals i empresarials"
Aquestes accions complementàries han d'anar acompanyades d'un canvi en la mentalitat de les empreses, i les fintech tenen l'oportunitat de liderar aquest canvi. Incorporar en la seva estratègia polítiques transversals relacionades amb la responsabilitat social i la sostenibilitat mediambiental comporta importants avantatges. No només el fet de complir amb uns objectius prèviament marcats sinó que pot suposar una diferència enfront de competidors i atreure finançament que impulsi el seu negoci. No només les administracions públiques, els usuaris són cada vegada més exigents amb la consciència de les empreses que contracten.
Concretament, la Unió Europea aposta cada vegada més per les energies verdes, la descarbonización o la sostenibilitat. La Comissió Europea va llançar un fons d'1,1 bilions d'euros al començament d'any per fer front al canvi climàtic. És part de la seva estratègia per convertir-se en el primer continent climàticament neutre del món.
La transició energètica que s'obre davant de nosaltres té unes enormes implicacions socials, mediambientals i empresarials. Les fintech tenen la capacitat tecnològica d'embarcar-se i liderar aquest moviment convertint-se en agents del canvi en el dia a dia de les persones, de la societat i el medi ambient.