L’equip guanyador

08 de Juliol de 2019
Francesc Quer

Sovint ens preguntem, què s’ha de fer per tenir menys conflictes en la relació entre les persones, dins l’empresa? Potser el conflicte va lligat a les persones de la mateixa manera que la comunicació és la base de la seva relació. Segurament els conflictes no es podran evitar però la velocitat de resoldre’ls és important i aquesta dependrà dels nivells de confiança previs en la relació.

"Segurament els conflictes no es podran evitar però la velocitat de resoldre’ls és important i aquesta dependrà dels nivells de confiança previs en la relació"

Quanta energia i temps que es perd en els conflictes, desgast per a les persones i relacions malmeses. Una lluita d’interessos i “egos” que no beneficia a ningú i que perjudica a molta gent, i fins i tot a clients.

Disposar d’un equip que funciona, encara que no exempt de conflictes, és un gran repte, doncs primer l’haurem de construir, després guiar i finalment desenvolupar. Però anirem més enllà si li donem una missió diferent, amb un sentit i assoliments desitjables, i fomentant que sigui transversal més que lineal.

Un cop l’equip estigui en marxa procurarem que sigui un equip guanyador, que sigui capaç d’operar de manera autònoma, amb objectius comuns i compartits pels seus membres, amb comportaments que ajudin a expressar-se de manera lliure per arribar a consens, amb confiança mútua entre ells, que es donin suport i busquin la millora contínua. Que aprenguin fent, compartint i practicant.

La viabilitat de les empreses requerirà cada vegada més tenir prou agilitat en els seus processos, per adaptar-se als requeriments dels seus clients, promovent una manera diferent d’estar organitzades, per equips transversals en lloc de departaments i àrees funcionals. I per això serà possible que l’organització compti amb equips ben desenvolupats, que siguin capaços de funcionar de manera col·laborativa, sense jerarquies, i comptant de bona autonomia per aconseguir els seus reptes. Aquests equips necessitaran disciplina emocional, treballar de manera humana i fomentar la responsabilitat professional.

"Aquests equips necessitaran disciplina emocional, treballar de manera humana i fomentar la responsabilitat professional"

Més que mai serà necessari disposar d’una bona dosi d’intel·ligència emocional, més enllà de la intel·ligència lògica i operativa, on la capacitat de relacionar-se entre companys/es sigui essencial per treballar en aquests equips guanyadors. I quan apareguin els conflictes, benvinguts siguin, perquè els resoldrem i en traurem bons aprenentatges.