Segurament, hauràs sentit parlar del workplace, lògicament té diferents significats i fins i tot alguna aplicació, com la xarxa social a través de smartphone, creada per Mark Zuckerberg (creador de Facebook).
Des d’un vessant organitzatiu el workplace representa un canvi cultural en la manera d’entendre el lloc de treball. Requereix noves maneres de pensar i entendre una nova realitat de negoci i de l’empresa. És un repte per aquelles organitzacions que desitgen per les seves oficines generar un entorn més proper, amigable, relacional i col·laboratiu, tant pels clients que entren per la porta com pels seus col·laboradors interns. És un repte també per aquelles empreses, on el teletreball permet impulsar polítiques de flexibilitat pels seus empleats, des de fora de l’oficina (aplicacions Cloud), sigui des de casa o en espais compartits de coworking. Aquest entorn fa que els usuaris siguin cada vegada més autònoms, independents i alhora col·laboratius relacionalment amb els altres; formen part d’un nou ecosistema, amb altres influències que afecten el seu lloc de treball. Les empreses han de saber combinar per aquests usuaris oferint-los servei (orientat al negoci), control (RRHH), i seguretat (TI). La ràpida evolució de la tecnologia farà que cada vegada hi hagi menys límits, i més necessitat per part de les empreses introduir elements de control.
"El 'workplace' és un binomi espai/entorn que trenca certs límits tradicionalment establerts"
El workplace és un binomi espai/entorn que trenca certs límits tradicionalment establerts, va més enllà, generant una major flexibilitat i benestar en les persones, i també una major productivitat, repercutint en la reputació de l’empresa. Tot plegat configura una nova realitat, no exempta de riscos, que empeny a les empreses a decidir altra vegada en quina lliga juguen, en aquella que promou la permanència i retenció dels seus empleats invertint en el seu talent, o en la lliga d’acceptar la rotació de les persones com a despesa recurrent.
El workplace és avui dia un dels reptes organitzatius més importants que s’enfronten la major part de les empreses. Permet a les persones ser productives allà on siguin i amb el dispositiu que sigui. És també una oportunitat, per què no?, de gestionar el canvi generacional i també cultural que totes les empreses necessiten per adaptar-se als nous temps que vénen, perquè per la supervivència ha d’haver-hi adaptació. És qüestió de selecció natural, com deia Darwin, i les empreses no en queden al marge.