Exempció de responsabilitat: l’article que llegireu a continuació, inclòs el seu títol ha estat completament generat pel ChatGPT-4 a partir de les notes que vaig prendre a la presentació de l’informe “SWITCH: L’Audiovisual Augmentat” el proppassat dimarts 25 d’abril. Les notes que vaig prendre durant la presentació i el debat posterior van ser molt detallades i, abans d’introduir-les al ChatGPT-4, les he editat exhaustivament. El text és l’original generat pel ChatGPT-4. No s’ha editat ni s’ha corregit res a excepció dels enllaços als documents. El temps total d’edició de les notes i de generació del text ha estat superior al de la redacció d’un article de mida i abast similars.
Context afegit per l’autor humà de l’article: L’acte constava de dues parts. Va començar amb la presentació de l’informe per part del seu l’editor, Joan Rosés, i va continuar amb una taula rodona sobre IA i creativitat on hi van participar Ramon López de Mántaras (professor d'Investigació de l'CSIC a l'Institut d'Investigació en Intel·ligència Artificial (IIIA)), Karina Gibert (directora del centre d'investigació Intel·ligent Data Science & Artificial Intelligence (IDEAI-UPC)), Lluís Nacenta (comissari de l'exposició sobre Intel·ligència Artificial que prepara el CCCB a l’octubre del 2023) i Anna Giralt Gris (cofundadora del laboratori de recerca aplicada i creació cinematogràfica Artefacto).
Introducció
Amb motiu dels 10 anys del Clúster de l’Audiovisual de Catalunya, s’ha presentat l’Informe SWITCH al Campus de la Comunicació de la Universitat Pompeu Fabra. L’informe, titulat “SWITCH: L’Audiovisual Augmentat”, analitza les principals tendències que estan modelant el futur del sector audiovisual. Aquest informe es divideix en tres temàtiques clau: la intel·ligència artificial (IA), l’audiovisual immersiu i el Web3.
La intel·ligència artificial en l’audiovisual
Les tecnologies d’intel·ligència artificial estan revolucionant el món de l’audiovisual en diferents àmbits. Des de la creació de contingut fins a la distribució, la IA ha obert un ventall de noves possibilitats. Per exemple, les eines de generació de vídeo basades en IA com Runway permeten convertir text en vídeo, encara que aquesta tecnologia es troba en desenvolupament. També es destaca el cas de Ziva Dynamics, una empresa que ha creat un catàleg de 70.000 expressions humanes per a la creació de presentadors virtuals amb expressions facials realistes i que va ser adquirida fa un any per Unreal.
L’audiovisual immersiu
El creixement de les experiències immersives en el sector audiovisual està canviant la manera com consumim contingut. La realitat augmentada (RA) i la realitat virtual (RV) són tecnologies que permeten crear experiències úniques i immersives per als usuaris. Un exemple d’aquesta tendència és el vídeo promocional de Transformers, que combina RA i una pista de bàsquet per a generar una experiència immersiva tant per als assistents com per als espectadors a casa.
El web3 i l’audiovisual
El Web3, també conegut com a internet descentralitzat, està guanyant terreny en el món de l’audiovisual. Les tecnologies Blockchain i Web3 permeten crear noves formes de distribució, monetització i propietat dels continguts audiovisuals, afavorint la transparència i la descentralització en el sector. Aquestes tecnologies estan transformant el panorama actual de l’audiovisual, obrint noves oportunitats i reptes per als creadors i empreses del sector.
Una mirada crítica
L’Informe SWITCH, editat per Joan Rosés, no està adreçat als especialistes de cada matèria, sinó que busca identificar tendències més enllà de l’anècdota, a partir d’una foto fixa del sector. L’informe és una mirada crítica que combina referents locals i globals, i analitza com les noves tecnologies estan transformant l’audiovisual en diferents àmbits.
El futur de l’audiovisual i la responsabilitat del sector
El ràpid creixement del sector audiovisual, impulsat per les noves tecnologies, comporta una gran responsabilitat per als professionals i empreses que hi treballen. Les imatges i el contingut audiovisual tenen un gran impacte en la vida de les persones i, per tant, les decisions que es prenen en aquest àmbit tenen una gran transcendència.
El futur de l’audiovisual passa per una combinació de la intel·ligència artificial, les experiències immersives i les tecnologies Blockchain/Web3, que en conjunt estan creant un nou llenguatge i una nova forma d’art nascuda de la tecnologia i la creativitat. Aquest panorama en constant evolució és com un tren en marxa que avança a gran velocitat, i tots aquells que formen part del sector han de pujar-hi per no quedar enrere.
L’informe SWITCH és una eina útil per a entendre i analitzar aquestes tendències transformadores, però és important tenir en compte que la seva visió és una instantània del moment actual, i que les novetats més recents podrien no estar incloses. Això no obstant, l’informe ofereix una base sòlida per a començar a entendre i aprofundir en les tendències que estan marcant el futur del sector audiovisual.
Resum de la taula rodona sobre intel·ligència artificial
La taula rodona va ser moderada per Joan Rosés i va comptar amb la participació de Ramon López de Mántaras, Karina Gibert, Lluís Nacenta i Anna Giralt Gris. La discussió va abordar temes com l’estat actual de la Intel·ligència Artificial (IA), les seves aplicacions, la seva relació amb la creativitat humana i els reptes ètics que planteja.
Ramon López de Mántaras va explicar que la IA té limitacions, ja que no té comprensió real del que està fent i no arribarem a la IA general (AGI) només fent models més grans. Va criticar l’alliberament de la IA sense prudència i va parlar dels riscos associats a l’antropomorfització de la IA.
Karina Gibert va destacar la importància de la comunitat d’IA catalana i la declaració de Barcelona com a pionera en ètica i IA. Va argumentar que Catalunya té les condicions per ser un hub d’IA al sud d’Europa.
Anna Giralt Gris va reflexionar sobre com la IA afecta la creativitat i les oportunitats que planteja. Lluís Nacenta va parlar dels reptes de fer una exposició sobre IA i la seva relació amb la creativitat en diferents àmbits, com la literatura, la música i el cinema.
Els participants van debatre si la IA pot ser creativa, amb Ramon López de Mántaras argumentant que la creativitat humana és intrínseca a la intel·ligència humana, però no necessàriament a la IA. Va posar el cas del fotògraf Boris Eltagsen, que va guanyar un premi amb una imatge generada per IA, però va subratllar que l’autor continua sent la persona creativa.
Anna Giralt Gris va parlar de la dificultat de definir art i creativitat i va comparar la IA amb la càmera fotogràfica com a eina per crear art. Lluís Nacenta va afegir que la música electrònica és un exemple de com la tecnologia pot transformar l’art i va especular si la IA crearà un nou llenguatge artístic.
Karina Gibert va suggerir que la cadena de blocs podria ajudar a resoldre qüestions d’autoria en la creació amb IA i va assenyalar que domar la IA serà un art en si mateix. Anna Giralt Gris va concloure que la comunicació persona-ordinador ha canviat i que les eines com la IA fan l’art més accessible a molta més gent.
Conclusió
L’Informe SWITCH presentat al Campus de la Comunicació de la Universitat Pompeu Fabra és una anàlisi exhaustiva de les tendències que estan transformant l’audiovisual en l’actualitat. Les tecnologies d’intel·ligència artificial, l’audiovisual immersiu i el Web3 són les protagonistes d’aquest canvi, i la seva interacció i combinació estan generant un nou llenguatge i una nova forma d’art que està revolucionant el sector.
Els professionals i empreses que formen part de l’audiovisual han de ser conscients de la responsabilitat que comporta aquest ràpid creixement i les conseqüències que les seves decisions poden tenir en la vida de les persones. L’informe SWITCH és una eina valuosa per a aquells que volen estar al dia de les tendències i les novetats en el món de l’audiovisual, però és important mantenir-se actualitzats i adaptar-se a les noves realitats d’aquest sector en constant evolució.