Dimecres 12 de febrer es confirma la temuda notícia de l’anul·lació del MWCenmig de tota mena d’especulacions. La guerra comercial entre els EUA i la Xina, la supremacia pel 5G, la divisió d’internet en dos blocs i l’apocalipsi zombi entre altres. La decisió de la GSMA feia que el 4YFN (empreses emergents i inversors), l’X-Side (Sónar+GSMA) i centenars d’esdeveniments satèl·lit quedessin també cancel·lats. 500 milions deixaven de venir a la ciutat.
"Mentre institucions, hotelers, taxistes, lladres, serenos i putes estaven encara entre la negació i la ira, bo i conjurant-se per fer “el millor Mobile l’any 2021”, hi havia qui ja havia passat les cinc fases del dol i ja estava en una fase propositiva"
I mentre institucions, hotelers, taxistes, lladres, serenos i putes estaven encara entre la negació i la ira, bo i conjurant-se per fer “el millor Mobile l’any 2021”, hi havia qui ja havia passat les cinc fases del dol i ja estava en una fase propositiva: empresaris, emprenedors i inversors de l’ecosistema tecnològic de la ciutat. Els emprenedors d’èxit són gent que: 1) té molt interioritzades les cinc fases del dol; hi han passat diversos cops abans de tenir èxit, i 2) les tenen molt comprimides en el temps; després del fracàs, els falta temps per tornar-ho a provar.
Carlos Blanco, Miguel Vicente, Miquel Martí, Ricard Castellet, Genís Roca i molta altra gent impossible d’enumerar van iniciar una conversa oberta a Twitter amb la idea de celebrar un esdeveniment al lloc del MWC. Al cap i a la fi, molts dels assistents que ja tenien vol i hotel a la ciutat venien igualment; s’obria una oportunitat.
Dimecres 13. Twitter, Whatsapp i Telegram bullen amb la conversa al voltant de muntar un nou esdeveniment impulsat per l’ecosistema emprenedor de la ciutat al lloc del MWC. La idea agafa força i la conversa s’eleva i arriba a institucions públiques i organitzacions: Govern, Ajuntament, Mobile World Capital, Cambra de Comerç, el Consorci de la Zona Franca i Cercle d’Economia s’afegeixen a la conversa.
"Dimecres 13. Twitter, Whatsapp i Telegram bullen amb la conversa al voltant de muntar un nou esdeveniment impulsat per l’ecosistema emprenedor de la ciutat al lloc del MWC"
Dijous 14. A la seu del Barcelona Tech City se celebra una reunió amb representació del Govern, l’Ajuntament, la Mobile World Capital i del Consorci de la Zona Franca. Es decideix que se celebrarà un esdeveniment al lloc del MWC, serà impulsat per l’ecosistema emprenedor de la ciutat, amb activitats relacionades amb la tecnologia i l’economia del coneixement, serà gratuït, i no serà un MWC alternatiu ni tindrà continuïtat en el temps. El fet que es reaccioni a la cancel·lació del MWC de manera propositiva és el missatge.
Dijous 14 nit. Es munta una War Room amb creatius, periodistes, executius, experts i l’equip gestor de Barcelona Tech City per elaborar el cartell, els continguts i la logística de les jornades. Tenen un nom, Barcelona Tech Spirit, que després es canvia per Tech Spirit Barcelona perquè els dominis no estaven disponibles. El domini que s’escull és techspirit.barcelona, més amunt no pot sortir quan cerquem Tech Spirit Barcelona a Google. Una cerca avui dóna 16.200.000 resultats.
Divendres 15. S’aixeca la primera versió de la web. L’equip de Mortensen (agència digital) treballa amb l’empresa Firma (branding) i l’equip de Barcelona Tech City en una web que estarà en constant evolució fins al final de l’esdeveniment.
Dissabte 16, Diumenge 17. Es tanquen ponents, temes, sessions i s’escull l’edifici de la Llotja de Mar de la Cambra de Barcelona com a seu. Les xarxes continuen bullint d’activitat amb propostes de continguts, noms i esdeveniments satèl·lit independents en altres seus, totes sota el paraigua de Tech Spirit.
Al llarg de la setmana següent s’organitzen esdeveniments en diversos punts de la ciutat relacionats amb Fintech, Traveltech, Edutech, Blockchain i molts altres verticals més, impossibles d’enumerar (les teniu al web del Tech Spirit). L’esperit es contagia. L’activitat de les xarxes socials es materialitza en webs com la de fintechspirit.barcelona que finalment es convertiran en esdeveniments.
Dilluns 24. Començava el primer i únic Tech Spirit Barcelona que acaba avui. 4 dies amb 15.000 assistents, més de 45 activitats a la Llotja de Mar de la Cambra de Comerç de Barcelona, 108 esdeveniments arreu de la ciutat, prop de 60 ponents nacionals i internacionals i més de 100 inversors de capital de risc. Entre els 60 conferenciants hi ha el xef Ferran Adrià, Glovo, Holaluz, eDreams i TravelPerk; així com representants d’ImaginBank de CaixaBank, Uber, Seat, Telefónica i InnoCells del Banc Sabadell. La iniciativa, liderada pel Barcelona Tech City, ha comptat amb el suport de CaixaBank, Banc Sabadell, Telefónica, Epson, Acciona, Grupo Sorigué, DWF-RCD, Social Point, Institut Català de Finances i la feina de Firma, Llorente y Cuenca (LLYC), Mortensen, McCann, La Famiglia i El Palauet.
"Sense aquest entorn obert, distribuït i col·laboratiu que són les xarxes socials digitals i sense la xarxa humana prou densa i connectada, amb prou coneixement, i disposada a actuar, no s’hauria produït el Tech Spirit Barcelona"
I tot això ha estat possible gràcies a les xarxes socials, les digitals i les humanes. L’esperit emprenedor de la ciutat va fer que les reaccions de negació i ira que van córrer per les xarxes socials en saber-se la cancel·lació del MWC, se saltessin les de negociació, depressió i acceptació per passar sense solució de continuïtat a la de proposició. Sense aquest entorn obert, distribuït i col·laboratiu que són les xarxes socials digitals no s’hauria produït el Tech Spirit Barcelona.
Però les xarxes socials digitals són una condició necessària, però no suficient. Sense una xarxa humana prou densa i connectada, amb prou coneixement, i disposada a actuar (en podem dir ecosistema?), de poc serveixen les xarxes digitals (proveu de vendre el vostre producte a un exèrcit de bots). Les plataformes digitals, els mòbils, les xarxes 4G, les Wifis i les torres de telefonia del MWC de cada any van ser només els mitjans per on ha corregut l’esperit emprenedor de la ciutat; el missatge és el Tech Spirit de Barcelona.