• Opinió
  • Gaudí al Mobile World Congress
etnògraf digital

Gaudí al Mobile World Congress

02 de Març de 2017
Josep Maria Ganyet | VIA Empresa

Ho dic cada any en aquesta columna: del Mobile World Congress m'interessa més allò que no es veu que no pas allò que es veu. En general tinc tendència a fixar-me en allò que és menys evident que en no pas allò que és a la vista. Acostuma a passar que quan una tecnologia queda superada i deixa d'interessar als tecnòlegs, comença a ser interessant des d'un punt de vista social i desplega tota la seva capacitat transformadora.

Les pantalles més grans, els processadors més potents o les càmeres amb més megapíxels serien la part visible de la revolució social impulsada per la tecnologia, però no suficient. El que canvia les regles del joc és quan a un telèfon mòbil se li treu el teclat, quan les xarxes tenen prou velocitat perquè Internet es faci mòbil i quan surt una aplicació com Instagram que converteix tothom en un fotògraf: una interfície, una velocitat i el canvi de focus de fer la foto a compartir-la són els veritables revolucionaris. Tot això és invisible i sense tot això no s'explica on som.

Seguint, doncs, la cerca per les coses invisibles, el que més m'interessava aquest any és la Intel·ligència Artificial i les xarxes 5G. No he caigut en la trampa de màrqueting del rellançament del Nokia 3310 (de fet és un mòbil xinès que no és l'original 3310), tot i que a la base del seu èxit publicitari hi ha un altre invisible: la durada de la bateria que és de 20 dies.

El 5G ha estat l'estrella del congrés. Tothom en parla —ZTE ha presentat un mòbil amb 5G—, però el desplegament de les xarxes s'espera pel 2020 segons prediccions dels reguladors europeus i dels EUA. Les grans promeses del 5G són velocitats de fins a 10 Gbps, un temps de latència d'1 ms i la convergència amb els serveis de telefonia fixa. Les conseqüències de tenir una xarxa global d'aquestes característiques són imprevisibles. Per posar-ho en perspectiva, una pel·lícula en HD trigarà 3 segons en descarregar-se; podrem fer vídeo en 360° i en HD des del mòbil, i en directe i en temps de latència tan baixos podem experimentar la telepresència.

Un experiment interessant per fisicalitzar el 5G és el que proposa Telefónica. En un muntatge que recorda l'habitació d'un gamer empedreït —pantalla frontal i laterals, seient de conducció, volant i pedals— proposa fer una partida a un videojoc de conducció d'un cotxe. Fins aquí, com qualsevol truc per atraure clientela a l'estand. La particularitat és que la imatge no és un render fet per la PlayStation, sinó la imatge real d'una càmera muntada en un cotxe que estava corrent en un circuit de proves al Vendrell, a 70 quilòmetres del MWC.

Gràcies als temps de resposta del 5G, el cotxe del Vendrell responia com si fos a l'Hospitalet i cada sotrac del circuit —i cada con que tombava un con— feia vibrar el seient i el volant. He fet una volta a un circuit de curses al Vendrell sense sortir del MWC i en acabar m'he quedat uns moments sense saber ben bé on era o on havia estat. Ara entenc els problemes d'adaptació social dels pilots de drons que des de Nevada es passen el dia volant per Afganistan.

L'altra gran experiència invisible l'he tingut a l'estand d'IBM és que tota la seva estratègia comercial i de comunicació es basa en Watson, el seu sistema d'Intel·ligència Artificial. Un sistema d'aquest tipus són bàsicament línies de codi, mostrar-ho i muntar un discurs comercial al seu voltant no és fàcil. IBM ho ha resolt bé amb l'ajut de la mateixa Intel·ligència Artificial del Watson. Només cal mirar el sostre de l'estand.

El sostre és una mena d'estructura orgànica basada en formes geomètriques que reflectien la llum i que recorda vagament a una teulada gaudiniana invertida amb forats que emulaven els patis de llum de la Pedrera. D'aquests forats surten uns cables que imiten els cordills que Gaudí feia servir per fer els càlculs de resistència dels arcs de les seves construccions. Per acabar-ho d'adobar, els cables es mouen amunt i avall i la llum canviava de color i d'intensitat d'acord amb el to dels tuits de temes relacionats amb la Intel·ligència Artificial, canviant físicament la forma del sostre. Les dades massives i la Intel·ligència Artificial de l'espai digital es fan corpòries en l'espai físic.

Però qui va dissenyar el sostre Gaudinià? Doncs el mateix Gaudí, si fem cas de les paraules del filòsof i periodista especialista en Gaudí Daniel Giralt Miracle en un vídeo d'IBM. Enginyers de la companyia van donar al Watson fotos i plànols d'edificis de Gaudí, llibres sobre l'arquitecte i tota la informació rellevant sobre la seva obra per aprendre com treballava Gaudí. A partir d'aquí va dissenyar la cúpula invertida que hem pogut veure al MWC. En paraules de Daniel Giralt Miracle, "el Watson és la perllongació natural del pensament de Gaudí".

La resta del MWC, cotxes, mòbils i apps. Res que ens interessi de cara al futur.