Si; és exactament el que esteu pensant... el tema va de la regla, de compreses i tampons i d'un impost que afecta les dones només pel fet de ser dones. Les dones -el 52% de la població des dels tretze anys i durant quaranta anys- tenim cinc dies al mes durant dotze mesos la regla, altrament dit menstruació. Això no ho podem escollir, va amb el pack en néixer. El fet de menstruar ens fa ser consumidores captives de productes d'higiene femenina per poder seguir la vida aquests dies de malestar i pèrdues de sang. Si, tal com sona. Per tant estem parlant d'unes 20.000 compreses o tampons al llarg de l'etapa fèrtil. Algú s'ha entretingut a calcular-ho i representen uns 8.000 euros de cost, com a mínim, per dona.
Fins a l'any 2012 l'impost per aquests productes bàsics i absolutament primaris com podria ser la llet o el paper de vàter o l'aigua, era del 21%. Eren tractats com un producte de luxe. Com el xampany, el caviar o una joia. Vam requerir lobbys i campanyes al carrer per abaixar l'impost al 10% l'any 2018, com el que s'aplica a l'hostaleria, restaurants, assegurances...
Aquest mes de novembre la cadena de supermercats Veritas ha llançat una campanya a Change.org amb el lema #ProvoquemosUnCambio on es demana que aquests productes tinguin l'IVA més reduir de tots el 4%. Veritas ja ho ha aplicat als seus establiments.
Sempre he pensat que si la regla fos un tema d'homes, els dies vermells de cada mes estarien tractats amb molta cura a la feina. Gairebé serien computats com hores extres. També he arribat a pensar que hi hauria fins i tot una vacuna, i fins i tot, que podrien disposar de dies festius remunerats a canvi de les baixes per la indisposició a causa de la menstruació. I pel que fa als impostos aplicables als productes d'higiene intima, segurament no només no tindria el mínim impost, sinó que seria gratuït per tothom i, per tant, pagat pel Govern. Escòcia recentment ha estat el primer país del món que, després de 4 anys de campanya, ha aconseguit que els tampons i compreses siguin gratuïts x la població.
"Si la regla fos un tema d'homes, els dies vermells de cada mes estarien tractats amb molta cura a la feina"
Si la regla fos cosa d'ells, dels nostres companys de viatge, dels homes, estaria tot normalitzat. De fet tothom sabria què és, per què passa i els graus de dolor que es pateixen. Com és una cosa de dones, d'elles... està integrat, silenciat, invisibilitzat..., Com si no afectes en cap dels àmbits de la nostra vida. Ni el professional, ni l'emocional, ni l'esportiu, ni el familiar, ni el sexual... Elles poden amb tot; no passa res! Per tal, tampoc cal saber-n més.
Així és com quan la primera dona astronauta –Sally Ride- va anar a l'espai, els companys de la NASA li van donar per a sis dies uns 100 tampons. Perquè senzillament no importa que mitja vida de la meitat de la població estigui condicionada per la regla, és un tema aliè als homes... no els importa gens. Elles poden amb tot.
És important que marques com Veritas i que països com Escòcia s'identifiquin amb aquesta realitat i la vulguin assumir i pal·liar. El que correspondria a societats madures i evolucionades seria que s'entengués que la higiene intima femenina és salut i no és opcional. Per tant hauria d'estar assumida o des dels Governs o des de marques valentes que abanderin l'apoderament de la dona i la cura de la seva salut des de l'autenticitat i consciència. Des de la veritat.
Un impost sempre serà imposat. Una acció sexista sempre serà denunciable. Una marca valenta sempre serà eterna.