Aquests dies he pogut assistir a la trobada del Cercle d'Economia 2023 a Barcelona amb un propòsit molt suggerent al voltant de reactivar el futur. Economia, geopolítica i oportunitats de progrés. Per a molts de nosaltres és una parada obligatòria, ja que ens permet de la mà de molts dels protagonistes, experts, directius i empresaris trobar les claus de context, de la nostra realitat més immediata, propera, fins a les claus europees o mundials.
En un context de canvi, de transformació, d'incertesa, és essencial tenir almenys algunes de les claus. He pogut escoltar intervencions sobre geopolítica, sobre seguretat i estratègia europea, o sobre banca i finances globals, o sobre la IA, o l'ecosistema de startups, fins a escoltar líders polítics o governamentals, passant per CEOS i presidents d'empreses multinacionals o que gestionen infraestructures crítiques com l'energia, l'aigua, la tecnologia i la defensa. No us faré un resum perquè molts articles ho faran, i en tot cas també podeu resseguir les intervencions que estan totes gravades i disponibles. Però sí que m'ha cridat l'atenció, i lliga amb un dels temes que per mi és recurrent, el paper cabdal de les institucions públiques, dels governs, de les administracions, de la seva gestió i el seu lideratge. Ha estat un tema present, destacat per alguns ponents i inclús reclamat.
Primer com aquell actor que marca el nostre context, que el regula, que implementa polítiques monetàries o fiscals, que crea infraestructures fonamentals o desenvolupa projectes transformadors de la nostra realitat.
Segon, com a actor econòmic, no solament regulador, sinó perquè el 50% de les nostres economies està en mans de les administracions públiques. I per tant, l'efecte i impacte en el sector privat via la contractació pública o la col·laboració publicoprivada, és fonamental en determinats sectors.
Tercer, com un actor crític que marca l'estratègia dels nostres territoris a llarg termini. Quan es va parlar de geopolítica o del concepte d'autonomia estratègica d'Europa, en realitat està marcant la nostra realitat futura.
I des d'aquesta perspectiva, torno a insistir en la seva gestió, la gestió pública, la direcció pública i el lideratge públic esdevé cabdal. Al novembre de l'any passat vaig publicar a VIA Empresa un article al voltant de la necessitat d'aquesta gestió pública i de les que per mi han de ser algunes de les fórmules de la nova gestió pública que ens permeti ser competitius en aquest context. No us repetiré les receptes. Però avui em vull fixar un moment en dos elements que també van ser presents en la Reunió del Cercle d'Economia 2023, per un cantó la intel·ligència artificial i per altra la reclamació d'unes institucions de qualitat i un lideratge públic.
Començo per la IA. Si li preguntem al ChatGPT al voltant d'aquesta temàtica us dirà coses com aquestes que us resumeixo: la implementació de la IA en els sectors governamentals i administratius pot oferir beneficis significatius, millorar l'eficiència, la presa de decisions i la prestació de serveis als ciutadans. Destacant: automatització de tasques administratives; millora de la presa de decisions; serveis personalitzats i atenció al ciutadà; millora de la seguretat i prevenció del delicte; consideracions ètiques i de privacitat...
Em vull fixar un moment en dos elements que també van ser presents en la Reunió del Cercle d'Economia 2023, per un cantó la IA i per altra la reclamació d'unes institucions de qualitat i un lideratge públic
És clar que l'impacte potser significatiu com un element de gestió i que caldria estar ja treballant-hi per aprofitar en tota la seva amplitud de beneficis. Però per l'altra banda, com vam escoltar i coneixeu bé molts de vosaltres l'impacte de la IA en la nostra realitat, en les nostres empreses, en les nostres relacions, en la societat, en el treball, en la salut, en l'educació, en la seguretat. Són i poden ser radicals, amb canvis de paradigmes. Davant d'això no solament ens cal una nova gestió pública, ens calen nous lideratges públics, inclús noves institucions i noves governances, que entenguin de manera flexible i adaptable aquesta nova realitat. No serà fàcil, i ens cal aprofundir-hi i treballar-hi, però el que està clar és que les institucions i els lideratges del segle XX no poden ser vàlids, no donen resposta a les necessitats de la nostra societat iniciant la plena revolució de la IA.
I per altra banda, els lideratges. Ens cal lideratge, capacitat de governança, en un context com el que hem anat descrivint, no podem solament regular i gestionar. És important que els polítics i governs entenguin aquest nou context, que entomin la responsabilitat de liderar les seves realitats d'acord amb els paradigmes que es comencen a dibuixar a la quarta revolució. Crec que n'haurem de parlar molt no solament del què, sinó del com, i també del quan, es tracta d'una revolució accelerada, i amb una escala global, i el temps i el lloc importen. En propers articles en continuarem parlant.