Google, perdut

09 de Febrer de 2023
Josep Maria Ganyet | VIA Empresa

Ahir va ser un dia estrany. Microsoft va presentar la integració del seu cercador Bing amb la intel·ligència artificial del model GPT d’OpenAIGoogle va presentar la integració del seu cercador amb el seu model LaMDA. Tot en un dia, en un sector, el de la cerca, on no ha passat res substancial els darrers 15 anys i on Google té una posició dominant. O tenia.

Ho sabia tothom i era profecia: Micosoft ha invertit fins a 11.000 milions de dòlars en l’empresa de moda OpenAI per poder utilitzar la tecnologia de ChatGPT al seu buscador. Des que els californians l’alliberessin al novembre era clar que un xat que donava la resposta a allò que li preguntaves (amb totes les limitacions conegudes) era una amenaça per als cercadors, i dir cercadors vol dir Google. Des de fa temps que els resultats de cerca són cada cop menys rellevants i els usuaris acabem massa sovint llegint la pàgina de Viquipèdia del terme cercat, desembullant un fil de preguntes respostes a Quora o un fil similar a Reddit. És clar que una llista d’enllaços no és una resposta a la pregunta que li fem a Google. Una resposta “prou bona” d’un xat desconegut fins fa uns mesos semblava millor que la millor llista d’enllaços de Google. Això va provocar molts freds de peus als manaies del gegant de Mountain Vieiw, que quan parlaven del ChatGPT s’hi referien com a “la demo”.

La confirmació que Bing+ChatGPT representa una amenaça real l’ha donat Google mateix amb l’organització d’una presentació a correcuita a París

Doncs al final resulta que la demo és accessible per a tothom des de qualsevol navegador: Bing ofereix respostes com les del ChatGPT, ens en mostra les fonts i ens permet mantenir-hi una conversa per a refinar la cerca. I de franc per a tothom que s’hi apunti, només cal que aneu a Bing.com i feu clic a “uniu-vos a la llista d’espera” (costa una mica perquè sembla que hi ha molta demanda).

La confirmació que Bing+ChatGPT representa una amenaça real l’ha donat Google mateix amb l’organització d’una presentació a correcuita a París sobre el futur de la cerca sota el títol de “Reimaginant la cerca a la web”. Google fa temps que està treballant amb el seu gran model de llenguatge LaMDA amb intenció d’aplicar-lo al seu cercador, però el “Microsoft shot first” derivat de l’èxit del ChatGPT els ha obligat a ser reactius en lloc de proactius (el LaMDA, aquell que un enginyer flipat va declarar que tenia ànima i li volia pagar un advocat) . S’ha de dir que ningú, ni la mateixa OpenAI, podia preveure l’èxit sense precedents del ChatGPT: amb 100 milions d’usuaris en 2 mesos és la plataforma amb el creixement més ràpid superant Instagram i TikTok.

Ningú, ni la mateixa OpenAI, podia preveure l’èxit sense precedents del ChatGPT: amb 100 milions d’usuaris en 2 mesos

El cas és que el campió, noquejat, s’ha limitat a no caure a la lona i a defensar-se com ha pogut, en fons i en forma. Pel que fa a les novetats de la cerca, Google s’ha limitat a presentar millores a la cerca multiidioma —ha incorporat nombroses llengües minoritàries—, amb la cerca amb la càmera amb el Google Lens, millores a Google Maps en termes de realitat augmentada i representació 3D de l’espai. També l’esperada integració amb la IA del seu model LaMDA que es diu Bard, una mena de xat com el ChatGPT que ens ajudarà en la cerca. La improvisació s’ha notat perquè amb l’excusa de la IA responsable i dels alts estàndards ètics han dit que estaria disponible els propers mesos. Una mena d’ethicwashing per justificar que van a remolc.

La forma ha estat també molt estranya. Lluny, llunyíssim de les Keynotes d’Apple, l’acte ha tingut lloc en un auditori petit, mal il·luminat on els presentadors han tingut dubtes entre riures nerviosos, no han trobat el mòbil a l’hora de fer la presentació, una presentació que ha estat mancada de ritme i fluïdesa. Semblava més una presentació de The Office en pantalla gran que la d’una tecnològica com Google.

L’esdeveniment s’emetia en directe per YouTube, propietat de Google. Al final, he hagut de fer una pausa al directe conscient que podia recuperar l’emissió en qualsevol moment. No cal que us digui que no ha passat. En tirar l’emissió enrere he rebut un missatge de "vídeo no disponible". Recarrego la pàgina, i vídeo no disponible. Faig clic a l’enllaç que Google havia fet públic, i vídeo no disponible. Cerco a YouTube per l’etiqueta que Google feia servir per a l’acte #googlelivefromparis i finalment m’apareix el vídeo de la presentació sota el d’un directe de la Shakira a París. El vídeo no és de Google, és de Pulse Live Kenya.