2.000 gràcies

21 de Maig de 2020
Joan Romero

Gràcies a l’empresa que confecciona material tèxtil per al sector de l’alimentació i que ha començat a fabricar mascaretes. Gràcies a la pime que feia inflables publicitaris i que ara produeix bates de protecció. Gràcies al taller de joieria que fa servir la seva maquinària per fabricar peces de metall com a components de respiradors. Gràcies a la startup que disposava d’impressores 3D i que les ha posat en marxa per imprimir viseres protectores.

"2.000 exemples d’empreses catalanes que han reorientat la seva activitat o posat a disposició del país els seus productes, tecnologia o capacitat de producció per fer front a l’emergència sanitària"

Podríem seguir amb 2.000 casos més, que és el nombre de sol·licituds d’empreses que hem rebut aquestes setmanes per apuntar-se al Marketplace Covid-19, un portal web creat pel Departament d’Empresa i Coneixement a través d’Acció precisament per posar-les en contacte. 2.000 exemples d’empreses catalanes que han reorientat la seva activitat o posat a disposició del país els seus productes, tecnologia o capacitat de producció per fer front a l’emergència sanitària provocada per la Covid-19. 2.000 empreses que han sabut reinventar-se i adaptar-se ràpidament a una situació adversa.

Casos reals d’empresaris catalans que poques hores després de confinar-se el país i decretar-se l’estat d’alarma van trucar els seus proveïdors per aconseguir material que habitualment no feien servir o que van decidir utilitzar l’estoc que tenien al magatzem per contribuir a donar resposta a la situació. Ens referim a autònoms, pimes i empreses familiars que es poden trobar en una situació complicadíssima, potser amb un ERTO en marxa, sense comandes o amb proveïdors internacionals que no podien complir els terminis d’entregues. Històries que, en unes circumstàncies difícils, han posat sobre la taula una de les virtuts d’aquest país: el nostre teixit empresarial i la seva aposta per la innovació.

Perquè la capacitat d’innovació és la clau de l’equació que ens permetrà sortir d’aquesta situació. Innovació és pensar noves maneres d’organització, crear nous models de negoci, incorporar noves tecnologies. És canvi, adaptació. I és el que hem vist aquestes darreres setmanes en aquestes 2.000 empreses: una actitud. Una actitud que haurem de ser capaços de convertir en acció per conjugar en futur la nostra realitat empresarial. Ara més que mai hem de ser conscients que el camí passa per més inversió en R+D, més ús de la tecnologia, més digitalització, més coneixement.

Fa temps que fem referència a l’anomenada indústria 4.0. Parlàvem de la importància que les empreses catalanes incorporessin tecnologies clau com la realitat virtual i augmentada, la intel·ligència artificial, el big data o la impressió 3D per poder fer front a la nova realitat empresarial. Però si fa dos mesos era una necessitat vital, ara és imperatiu. Aquesta crisi ha accelerat els reptes que planteja l’economia global en què vivim i ens ha demostrat que hi podem fer front si tenim capacitat de reacció per adaptar-nos a circumstàncies inesperades.

"Innovació és pensar noves maneres d’organització, crear nous models de negoci, incorporar noves tecnologies"

Justament aquest mes de maig fa 10 anys del naixement d’Acció. I més que mirar enrere, ara és un moment per dissenyar noves maneres d’actuar, sumar esforços i aprofitar l’expertesa que aporta cada membre del nostre teixit empresarial: des de la pime més petita a la multinacional o l’emprenedor més disruptiu. Prenem nota de les lliçons d’aquesta crisi i aprofitem per accelerar aquest procés de transformació.