Sempre és bo recordar d’on venim per tal d’analitzar el viatge. Ara fa quinze anys que va néixer la publicació B30, fruit de la feina conjunta de Totmedia i de la llavors empresa editora de l’Avui, amb el seu director general Carles Flo. El fet que fóssim santcugatencs, per tant, vallesans, ens va motivar a impulsar un mitjà que parlés de l’economia dels dos vallesos, un espai que aglutina una bona part del PIB català i que té un impressionant entramat empresarial amb un carrer Major que és la B30 o AP7, una via propera al traçat que fa milers d’anys va resseguir un altre via; la Via Augusta romana que unia Hispània amb Roma i anteriorment, la Via Heraclea. D’aquesta artèria central que uneix la Mediterrània amb Europa, va venir el nom d’una publicació modesta, però que ja pensava en gran i que va ser referent durant 57 edicions, de la realitat polièdrica d’una economia que té moltes coses per explicar i que va posar damunt de la taula les inquietuds dels 23 municipis a qui donàvem altaveu a la seva activitat industrial, de serveis i a les institucions locals i patronals. Un Vallès en conjunt que batega com el flux constant del seu gran eix viari.
La primera etapa va ser liderada per Carmen S. Laraburu, una professional amb una gran experiència en el periodisme econòmic i que va donar pas a en Francesc Castanyer amb qui vam fer la transició a la nova via de comunicació; VIA Empresa, amb la que volíem anar molt més lluny, passant d’una informació mensual a una de diària i seguint els nous hàbits de consum, del suport paper al digital i de l’àmbit comarcal al nacional, esdevenint un altaveu i defensant l’espai estratègic de l’arc mediterrani. Dos projectes, tant la B30 com VIA Empresa, nascuts en uns anys molt complexos, parlem del 2008 i del 2023, però som dels que pensem que les èpoques de crisi no deixen de ser portes obertes a noves oportunitats.
A VIA Empresa celebrem deu anys i per un mitjà arribar a aquest aniversari, no és gens fàcil ni trivial, sobretot en un moment on tot va tan de pressa i la informació es crema tan de pressa. En el moment de fer balanç, no podem estar més agraïts, perquè aquest projecte plenament consolidat, ens ha donat moltes alegries i no només parlo dels molts reconeixements públics, parlo sobretot de la gran acollida i de la fidelitat dels milers de lectores i lectors que ens segueixen. Les últimes dades d’OJD ho situen en més de dos-cents mil usuaris mensuals, de la confiança dels nostres anunciants i dels diversos col·lectius empresarials i institucions que ens recomanen.
L’economia està en el centre de les nostres vides. És veritat que molts projectes empresarials es queden pel camí i amb ells moltes il·lusions, però també apareixen oportunitats i molts casos d’èxit que s’obren camí i destaquen enmig de les dificultats i al seu costat hi ha VIA Empresa. Sempre veient el got mig ple i amb una missió constructiva, donant veu a l’emprenedoria, a les empreses que fan coses i ens inspiren i a les entitats que donen suport al nostre teixit econòmic, sense deixar de defugir l’actualitat diària. VIA Empresa sempre ha tingut mirada llarga i vocació de pensar en gran.
Quan fa deu anys vam estrenar el mitjà deia que el nostre és un país imparable i que VIA Empresa volia ser-hi i explicar-ho i així ho hem fet i ho fem. Néixer en moments difícils et fa redoblar els esforços en ser innovador, creatiu i treballar de valent. Hi havia força escepticisme; un mitjà que diàriament et parli d’emprenedoria i empresa, amb mirada positiva, que fugi del “marro”, del pescaclics i fet en català, era una experiència nova que trencava la tendència de la teranyina de molts mitjans digitals que valoren més la quantitat que la qualitat.
El diàleg constant amb el lector sobre el món de l’empresa en el sentit més ampli i construir entre tots; lectores i lectors, equip de redacció i col·laboradors, anunciants, associacions i institucions, un espai de comunicació al servei de l’economia real, la que suma i fa possible un país d’emprenedors, un teixit viu i creatiu que vol aprofitar els valors de la gestió. I sempre teixint complicitats amb els principals actors del territori; institucions, associacions, cambres de comerç, universitats, conjuntament amb la gent que emprèn i que fa empresa, amb la gent que fa i va per feina. Elles i ells; vosaltres, sou els nostres millors prescriptors.
VIA Empresa ha crescut i s’ha consolidat al llarg d’aquests deu anys en nombre d’usuaris, pàgines vistes, temps de lectura i en els diferents perfils de les xarxes socials. El més important: la interacció amb lectores i lectors que defineix VIA Empresa com un mitjà fresc i innovador que aporta aire net en el neguit del dia a dia.
VIA Empresa fa camí i la seva manera de fer ha inspirat un nou mitjà com és Enpresa-BIDEA al País Basc. Com a editor, només tinc gratitud per tot l’equip de Totmedia i per la redacció jove i molt preparada del diari, encapçalada per l'Elena Busquets, i gratitud per a totes les col·laboradores i col·laboradors que fan possible el mitjà i que ha anat construint el mitjà al llarg d’aquests anys. A en Carles Flo que manté l’esperit fundacional i a totes les persones que ens han fet i ens fan confiança. Que sigui per molts anys!