El sociòleg Zygmunt Bauman va viure els seus primers 43 anys a la seva Polònia natal, fins que va haver de marxar abruptament, voltant per diversos països per establir-se finalment al Regne Unit fins a la seva mort l’any 2017. Va ser un prolífic escriptor amb més de 50 llibres i multitud d’articles i assajos en la seva carrera, fent-se popular per la seva teoria de la societat líquida.
Va definir l’època que vivim com a modernitat liquida. Un nom i un concepte que va fer fortuna perquè en un sol mot (líquid) descrivia amb gran precisió el que molts veien, però no trobaven les paraules necessàries per definir-ho. La modernitat líquida, la societat líquida, l’amor líquid... una societat individualista on totes, tots i tot és temporal, volàtil i mancat d’aspectes sòlids. En comparació amb les estructures fixes del passat, tot el que tenim ara és canviant i amb data de caducitat. El líquid té en la seva fluïdesa la seva principal característica, en contra de l’estabilitat de l'estat sòlid.
I el temps li ha anat donant la raó. Cada any que passa, tot el que ens va relatar estè més latent. L’auge de la tecnologia -i la 4a revolució industrial- comporten canvis profunds i sistèmics que afavoreixen aquesta vida líquida. Hi ha qui considerarà millor els sistemes d’anteriors generacions, hi haurà qui escollirà aquesta modernitat, i d’altres es quedarien amb parts seleccionades de cada una. La intel·ligència artificial es el següent pas que ens portarà més canvis. Hem viscut les irrupcions de les fakes news, les notícies falses o mitges veritats propagandístiques de tota la vida, però que ara amb les xarxes socials han experimentat un elevat grau de sofisticació. I malgrat que són efímeres i passatgeres, aconsegueixen crear el caldo de cultiu buscat per qui les crea o les subvenciona. També acabem de veure el boom de les videoconferències, que fa poc temps eren excepcions en les nostres vides, i avui són habituals tant en l’àmbit professional com en el familiar.
"Destaco la seva comunicació profunda, serena però directa, aportant opinió i informació de qualitat, fonamentada, és una finestra excepcional al món que ens envolta"
Vivint en un entorn amb aquestes característiques esmentades, disposar d’un mitjà de comunicació com VIA Empresa, un mitjà especialitzat que ara compleix 7 anys (felicitats! I que en siguin molts més!), és necessari i útil. La seva comunicació profunda, serena però directa, aportant opinió i informació de qualitat, fonamentada, és una finestra excepcional al món que ens envolta.
Tinc la sort de col·laborar-hi amb articles que posen l’accent principalment en els terrenys de la creativitat i de la comunicació. Perquè el fet de compartir les meves reflexions amb l'estil que caracteritza a VIA Empresa és per a mi un valor molt apreciat.
I desitjo que aquest mitjà, un referent en el nostre país,continuï donant-nos una informació sòlida que ens ajudi a entendre aquest entorn líquid -i ara confinat- que ens ha tocat viure.