experto en productividad y uso racional de la tecnología

Invertir en habilitats transversals

07 de Gener de 2014
David Torné

Una de les possibilitats a explorar per dinamitzar el nostre perfilprofessional és treballar per crear habilitatstransversals. Aquelles que podem utilitzar en qualsevol lloc de treball, amb independència del sector. Les quatre següents em semblen les més destacables i aplicables en qualsevol àmbit:

Estructurar presentacions, parlar en públic
Una de les mancances més notables del nostre sistema educatiu rau en no promocionar les exposicions en públic dels estudiants. Jo mateix soc un d'aquests elements amb tendència a quedar en segon pla quan s'ha de fer una presentació en públic. Convertir-te en un divulgador d'una matèria, buscar activitats substitutives que et permetin perdre la por al públic, com ara classes de teatre, o cercar formació especifica crear les teves presentacions són un punt de partida.

Lideratge
El lideratge es pot ensenyar? Ho veig més com una actitud que com una habilitat, quelcom que s'aprèn a través de la pràctica. Integrar-se en una organització sense ànim de lucre i cercar un espai on desenvolupar els teus projectes, esdevenint la persona responsable és un bon començament. Una altra via és el mentoring, a través d'un professional de trajectòria reconeguda en el teu sector que et pugui transmetre part de la seva experiència i et tutoritzi.

Ús de les TIC
No em refereixo al curs d'ofimàtica pels no iniciats, o al pla de reciclatge per als professionals del sector. Adquirir un coneixement formal en "com fer-ho" i 'com utilitzar-ho' només és una part dels requeriments desitjats, l'altra és aprendre aplicar-los en la quotidianitat. Aprendre a gestionar la quantitat ingent d'informació per extreure coneixement o escollir les eines adequades - programari i maquinari - a cada necessitat.

Autogestió
Ja en vaig parlar fa unes setmanes, però la necessitat de gestionar el flux d'activitat més enllà d'una llista de tasques a realitzar, implicant prioritats actuals, treball per assolir objectius a mig termini o la necessitat d'aprendre les urgències i interrupcions. Existeixen metodologies com Get Things Done que ens permeten marcar pautes per l'administració de les obligacions i la previsió dels problemes.