Un dels esdeveniments empresarials als quals val la pena assistir és al congrés de l'Associació Nacional de Central i Comerç Organitzat (ANCECO). Val la pena pel networking entre els assistents, i pels ponents. Aquest és el meu resum "sui generis" del d'aquest any.
Res és tan permanent com el canvi (Heràclit). Les disrupcions abans eren qüestió de segles, ara els segles són molt curts. I el que ve és més que el que ha arribat. La tecnologia és imparable, però ha d'estar al servei de les persones. La millor forma de superar els reptes tecnològics és mitjançant les aliances. Els cotxes sense conductor poden evitar 1,3 milions de morts a l'any, i suposar la perduda de 65 milions de llocs de treball que hauran de reconvertir-se.
El 34% de les persones majors de 85 anys viuen soles, i a les èpoques de vacances el percentatge es dobla. Un metge per mantenir-se al dia ha de llegir 178 hores a la setmana, l'ordinador Watson d'IBM està al dia en un tres i no res.
La tecnologia està dinamitant sectors, i els nous líders (Uber, Spotify, Netflix...) no provenen d'operadors preexistents. Però la clau de l'èxit d'aquests nou vinguts no és la tecnologia, sinó haver sabut satisfer les necessitats dels clients; necessitats de les quals en alguns casos ni ells mateixos eren conscients.
Les empreses han d'afrontar-se al futur amb visió global, i flexibilitat: acollint el canvi, observant altres sectors. Qüestionant-se tots els aspectes del negoci, i experimentant de forma controlada. Els grans enemics del canvi són l'èxit i nosaltres mateixos (Kodak va ser qui va inventar les càmeres digitals).
La defensa del core business és el principal enemic de la innovació. El canvi pot fer por, però no fer res no sol ser la millor solució. I a les empreses familiars les resistències al canvi poden ser més importants, ja que la permanència als càrrecs és més alta, i a què hi ha més respecte a la tradició.
"Les empreses han d'afrontar-se al futur amb visió global, i flexibilitat: acollint el canvi, observant altres sectors"
Amb internet, gràcies al long tail, es poden atendre a mercats unipersonals a les Antípodes. I es pot aconseguir notorietat amb tàctiques de guerrilla de màrqueting; no tots és qüestió de pressupost. No cal tornar a inventar la roda, es pot copiar el botó de clicar d'Amazo. La tecnologia que veiem a les pel·lícules Terminator i Minority Report ja estan aquí. Podem veure el tsunami 4.0 com una amenaça o com una oportunitat. En tot cas els valors han d'estar per sobre dels coneixements i de la tecnologia.