Aquesta darrera nit hem celebrat el 20è aniversari dels Premis FIDEM. Portem doncs ja 143 empresàries, directives i emprenedores premiades, totes molt potents dins el seu sector, però la majoria molt poc visible per a la societat. Aquest esforç any rere any de recerca de noves premiades ens evidencia que estem molt lluny encara que la dona ocupi el paper que li correspon.
Ana Bella, presidenta de la Fundació que porta el seu nom, ha rebut el Premi Emprenedora Social; Marta Rota, directora creativa de TOT HOM, el Premi a la Trajectòria Professional; Helena Torras, CEO i cofundadora de B-Wom, el d'Innovació; Lidia Claramunt, propietària de Magnifique Brands, el d'internacional; Stephanie Marko, fundadora i CEO d'Stikets el de Corresponsabilitat; Mar Alarcón, fundadora i CEO de Social Car, el de Tecnologia; Cristina Pont, directora de Finances de FRAPONT, el d'Empresa Familiar; i Maribel Bernales i Lorna Gotilb, propietàries d'El Colorao, el d'Emprenedoria.
"Estem molt lluny encara que la dona ocupi el paper que li correspon"
L'entrega de premis ha anat a càrrec de dones que destaquen i han destacat per la seva carrera professional com són, la CEO d'Holaluz, Carlota Pi; la degana del Col·legi de Periodistes, Neus Bonet; la directora general de l'Institut Català de la Salut i de l'ICO, Candela Calle; la directora de l'Institut Català de les Dones, Núria Ramón; la directora general adjunta de FBLC, Elisa Durán; la presidenta d'Honor de FIDEM, M. Ángeles Tejada; la directora de Recursos Humans de Penguin Random House, Marta Grau, i la directora general d'Igualtat, Mireia Mata. La presentadora de la gala ha estat la periodista Clara Sánchez-Castro Bonfill.
Totes coincidíem que el món de l'emprenedoria és apassionant però que emprendre no els ha estat fàcil, a FIDEM ho sabem per experiència, doncs cada any acompanyem a 20 noves empreses, ajudem a la formació tècnica, a la recerca de finançament, iniciem una relació de mentoratge que dura 18 mesos, amb suport emocional i coaching dins el programa "Si tu vols, pots", tot per garantir al màxim l'èxit de cada projecte.
Molts cops la nova emprenedora ha de lluitar contra el seu propi entorn, les parelles, la família, les amigues que, en lloc de ser l'element dinamitzador, es constitueixen en elements de fre, sempre posant en dubte, senzillament perquè es dóna, que podrà realment crear empresa i mantenir una vida familiar suposadament "normal". Perquè les dones líders molts cops ho són a base d'un sacrifici altíssim sobre la seva vida personal i assumint un paper de Superwoman que ha de donar resposta professional i familiar a tot i per tot.
"Molts cops la nova emprenedora ha de lluitar contra el seu propi entorn, les parelles i la família"
Aquest ha estat el model del segle XX, el de la conciliació, però de cap de les maneres és el model del segle XXI. Aquest no és el futur que volem en una societat moderna, les dones arribaran a assumir les fites que es proposin si la societat afronta d'una vegada per totes la corresponsabilitat social. Es tracta d'un canvi cultural que sabem tenim pendent, la família i els fills són un projecte comú i han d'estar protegits, impulsat i valorats per la societat.
Només quan això s'hagi aconseguit, començarem parlar d'igualtat d'oportunitats, d'igualtat salarial, en fi, d'igualtat real.