• Opinió
  • La Reempresa, empreses per a (no) emprenedors
director del Centro de Reempresa de Cataluña

La Reempresa, empreses per a (no) emprenedors

29 de Novembre de 2014
Albert Colomer
Persones de mitjana edat, que no han estat emprenedores – podem dir-ne així als qui han estat treballant per compte d'altri al llarg de tota la seva vida? - , es troben avui, per circumstàncies econòmiques o per voluntat pròpia, abocades a establir-se pel seu compte, com a alternativa a la subocupació o a l'atur.

Probablement tenen totes les capacitats i qualitats per a gestionar una petita empresa, guanyar-se la vida, i fer-la créixer – encara que no ho saben - però no tenen, o fins ara no han tingut, aquella idea (la bombeta!) que fa iniciar una empresa.

La Reempresa suposa una nova solució d'èxit a aquesta situació. La compra d'una empresa en funcionament – no començar de zero – després de buscar i triar entre centenars d'oportunitats; l'ajuda de l'empresari o empresària que ha gestionat durant molts anys l'empresa que es ven, sumat al camí recorregut per l'empresa comprada, que ja disposa dels actius i instal·lacions necessaris, cartera de clients, proveïdors, talent, finançament, etc., millora exponencialment les possibilitats de viabilitat empresarial.

També és una oportunitat per al creixement i consolidació empresarial, sobretot en aquelles compres produïdes per empreses reemprenedores. La integració de noves línies productives, ampliació de cartera de clients i l'entrada a nous mercats permet el creixement de les empreses, generant economies d'escala i augmentant la seva productivitat. Nombrosos estudis empresarials assenyalen que la dimensió i diversificació de les empreses és un factor clau per a suportar situacions econòmiques adverses.

Cedir l'èxit empresarial en l'àmbit de les microempreses i les pimes és molt més que fer el traspàs d'un local, d'una cartera de clients o d'una gestió administrativa. Cedir l'èxit vol dir transmetre el know how i la cultura empresarial des de la vessant financera fins a la més humana; transmetre una manera de fer, conèixer com actuar amb les diferents persones que interactuen amb aquell negoci de manera quasi personalitzada. Aquesta transmissió de coneixement, de matisos, de relacions, només es pot fer si l'empresari que cedeix el seu negoci acompanya al nou emprenedor durant un període de temps. El temps necessari en cada cas, segons el sector, la grandària, o l'activitat, perquè el nou gestor pugui donar-li continuïtat sostenible en el temps.

Aquests (no) emprenedors ja són Reemprenedors – més ben dit, empresaris - han comprat una empresa, i han seguit generant riquesa, individual i col·lectiva, i han après que és set vegades més fàcil donar continuïtat a una empresa que crear-la de nou.