Us explico una realitat que sembla un conte i que quan l'escrius encara et sembla més denunciable. Es veu que les dones som el 52% de la població, estem cobrant un 20% menys que els homes en els mateixos llocs de treball però, en canvi, decidim el 80% de les compres del planeta. Fins aquí no estic descobrint res que no sapiguem, però hi ha uns fets col·laterals que fins que no ens parem a investigar-los, comprovar-los, comentar-los i contrastar-los, no en prenem consciència de com ens afecten i perjudiquen.
Les nenes, que en créixer es converteixen en noies, adolescents, dones, tot aquest camí, el fan, el fem, acompanyades de la menstruació. Ens agradi o no, tenim uns dies al mes que necessitem uns productes concrets –d'higiene- per poder fer vida normal amb condicions dignes i còmodes. Podríem dir que és un equivalent dutxar-se, a escala de producte i de necessitat bàsica i primària. En canvi, tota aquesta gamma de productes com compreses, tampax, copes menstruals i demés se'ls carrega un IVA (impost del valor afegit) del 10%. No oblidem que fins al 2012 eren productes de LUXE i tenien un 21% d'IVA.
Aquesta setmana França s'ha compromès a reduir l'IVA d'aquests productes al 5,5%, el Regne Unit ja fa anys que van fer la campanya "Stop Taxing Period" i li aplica un 5%, i el Canadà és pioner a posar un 0% d'impostos -No taxes-. Què passa a Espanya? Li carreguem el 10% i hauria de ser el 0%.
És un nou PINKTAX?
Mirem-ho... Nosaltres no podem escollir –no utilitzar compreses-, ja que durant 40 anys i quatre dies al mes necessitem aquest producte per la nostra rutina diària. Per tant, les marques i els Governs saben que són molts milions de dòlars i d'euros que cada any recapten i que no tenim opció a rebutjar. És un producte que hem d'utilitzar i només afecta les dones, és a dir, podríem dir que la versió femenina és la més cara.
Com els productes que, essent exactament iguals als de l'home, els fabriquen en tonalitats roses, posen la frase "per a ELLES" i els cobren un 20%, 30% i fins 50% més cares per destinar-lo al públic femení; i això l'anomenem #PinkTax. I el volem anul·lar: Volem que els productes d'higiene intima tinguin un tracte d'IVA súper reduït, per tant del 4%; al nivell de la llet, els ous, el pa, la fruita o els medicaments.
Trenquem la regla?
En termes de màrqueting i d'estratègia de marca, compromesa, transparent, empàtica i còmplice – valors imprescindibles perquè una marca sigui creïble i connecti amb el 80% del poder de compra (la dona)- tenim un gran repte. Una marca d'higiene intima, que lideri una "nova regla", que ens retorni aquest 6% de més que ens estan cobrant perquè no tracten les compreses com a productes de primera necessitat.
Quina marca podria reduir un 6% el PVP d'aquesta gamma de productes i aplicar la reducció en algun altre procés de venda perquè veiéssim el compromís de ser la nostra marca, la marca de la dona? Millor dit, de la nena, noia, adolescent, jove, dona... Quina marca abraça aquesta iniciativa de veritat i ens proposa un compromís autèntic d'acompanyar-nos durant aquests 40 anys?
Aquest divendres, que és l'últim dia de campanya de les eleccions generals a Espanya, potser també algú podria plantejar-se mirar-se aquests productes i els seus impostos per no perjudicar la dona amb moltes decisions que inconscientment prenem i que tenen un sol perjudicat, perdó, perjudicada: la dona. #trenquemlaregla