Sorprèn molt l’actuació del BBVA en la gestió de l’OPA hostil contra el Banc Sabadell. És de suposar que una empresa de la dimensió del BBVA estudiï amb deteniment una presa de decisió tan important i que dissenya una estratègia intel·ligent per tal d’aconseguir el seu objectiu.
Vist com el BBVA està gestionant l’OPA, tinc seriosos dubtes de la seva capacitat de gestió i de comunicació. El primer que sorprèn és presentar una OPA hostil en el sector financer. Es tracta d'un fet molt excepcional i que no és pràctica habitual, i ho és encara menys fer-ho pocs dies abans de la celebració d’unes eleccions al Parlament de Catalunya.
Cal recordar que el Banc Sabadell va adquirir el Banco Herrero, el Banco Guipuzcoano, la Banca Urquijo i el Banco Atlántico de forma amistosa i negociada, igual que va succeir amb la CAM.
Aquest fet marca un fet diferencial substancial en la manera de gestionar del Banc Sabadell i la manera de fer-ho del BBVA: negociació amb humilitat i sense ferir sensibilitats per part de l'entitat catalana i prepotència desmesurada per part de la basca.
"És lògic desconfiar de com gestiona el BBVA i que generi més confiança el Banc Sabadell, tal com demostra l’evolució a borsa d’un i altre des del moment que es va presentar l’OPA hostil"
A partir d’aquí, és lògic desconfiar de com gestiona el BBVA i que generi més confiança el Banc Sabadell, tal com demostra l’evolució a borsa d’un i altre des del moment que es va presentar l’OPA hostil.
Però hi ha altres reflexions a fer. El Banc Sabadell, fundat el 1881 per empresaris tèxtils del Gremi de Fabricants de Sabadell, ha tingut una trajectòria admirable. El 1965 van obrir la primera sucursal fora de Sabadell, concretament a Sant Cugat, i a partir d’aquí, amb prudència i molta solvència, va començar a expandir-se. Primer per Catalunya i després per tota Espanya, consolidant-se com el primer banc espanyol en finançament de pimes.
Al llarg de tants anys, el Banc Sabadell ha anat superant les diferents crisis que ha patit l’economia occidental, demostrant molt coratge i confiança en el seu projecte. Només cal recordar la darrera crisi financera i veure els bancs que varen fer fallida, com el Banco Popular. El Sabadell, en canvi, segueix viu i amb una rendibilitat molt bona.
"El BBVA ha menyspreat l’accionista minoritari del Sabadell, sense tenir en compte que és accionista i alhora client, que sent el banc com a cosa seva i té un vincle amb l'entitat"
Finalment, sorprèn també la manca d’intel·ligència emocional del BBVA en la gestió de l’OPA. Ha menyspreat l’accionista minoritari del Sabadell, sense tenir en compte que és un accionista i alhora client, que sent el banc com a cosa seva i que té un vincle amb l'entitat més enllà de la relació econòmica. En molts casos, perquè el seu negoci ha anat creixent amb la companyia del banc.
Una història com la del Banc Sabadell no pot acabar per la prepotència d’una entitat que ni tan sols ha estat capaç d’entendre els valors que representa el Sabadell, compartits per accionistes i clients. Respectar els sentiments és la primera obligació que hauria de tenir el BBVA, a part de presentar una oferta econòmica adequada al valor real del Banc Sabadell, que no és el cas.