Directora de negoci internacional d’Acció

Els mercats estratègics del 2025

21 de Desembre de 2024
Cristina Serradell

Cada terra fa sa guerra, que diu el refrany. De receptes per internacionalitzar-se n’hi ha tantes com empreses amb vocació global. Cada companyia ha de llaurar el seu propi camí en funció de les seves capacitats i necessitats. Fins i tot en un mateix sector es poden treballar estratègies força allunyades, però el que sí que podem fer és analitzar tendències i oportunitats. En aquest sentit, anualment des d'Acció actualitzem el Recomanador d’oportunitats de negoci internacionals i publiquem informes específics amb oportunitats concretes de més de 100 mercats.

 

I la situació que veiem és la d’una configuració del comerç global cada cop més fragmentada i influenciada per la geopolítica. En parlàvem en anteriors articles, l’evolució del comerç internacional està cada cop més marcada per aspectes de política internacional. Per a economies petites i obertes com la catalana això suposa una major exposició a l’impacte que puguin tenir aquests xocs geopolítics. Per tant, és rellevant dissenyar una estratègia que abraci la diversificació de mercats, amb especial atenció als més afins (el que tècnicament se’n diu friendlyshoring) i que posi el focus a maximitzar les relacions comercials als mercats on ja hi som i als que ofereixen un major potencial de creixement. I és que de la mateixa manera que canvia la configuració del comerç internacional, les estratègies d’internacionalització de les empreses també han d’evolucionar i replantejar-se a quins mercats cal ser presents.

Un cop situats, podem començar una volta al món que, a diferència de la de Phileas Fogg, no ha de durar 80 dies, sinó que s’ha de sostenir en el temps i convertir-se en un eix imprescindible del creixement de l’empresa.

 

Amèrica

Comencem travessant l’Atlàntic per anar als Estats Units. Amb una economia que creix per sobre de l’europea, l’estatunidenc sempre destaca com a mercat ple d’oportunitats en múltiples sectors. No és una casualitat que sigui el primer destí de les exportacions catalanes fora d’Europa i és un dels mercats amb més demanda per a implantar-s’hi. De fet, l’establiment a través de la creació de filials és una estratègia òptima davant la incertesa que generen les promeses proteccionistes del reelegit president Donald Trump. Però no només per això. També és un mercat on l’establiment, encara que sigui només amb una oficina comercial, és de gran ajuda per maximitzar-hi la quota de mercat.

"L'acord de lliure comerç entre la UE i els països del Mercosur obriria noves oportunitats a empreses catalanes que ja hi exporten i facilitaria l’accés a les que encara no ho fan"

Més al sud hi trobem Mèxic, un país en creixement que ha escalat posicions fins a convertir-se en el tercer destí de les filials catalanes a l’exterior. A l’espera de saber com acaba la seva relació amb els Estats Units, Mèxic és una bona opció per posar els peus al continent americà i des d’on mirar cap al nord i cap al sud.

I és que l’anunci d’acord de lliure comerç entre la Unió Europea (UE) i els països del Mercosur (el Brasil, l’Argentina, l’Uruguai i el Paraguai), pendent de ratificació final, suposa sacsejar la configuració del comerç global. Aquest acord obriria noves oportunitats a empreses catalanes que ja hi exporten i facilitaria l’accés a les que encara no ho fan. Sectors com la maquinària, sobretot en processament d’aliments, l’energia, les solucions urbanes, la química, la farmàcia o l’automoció, veurien molt reduïts els aranzels actuals.

Àsia

Si hi ha una zona amb grans expectatives de creixement, aquesta és l’Àsia. Per a l’empresa catalana és important ser-hi present per aprofitar el creixement actual i, sobretot, el futur. A més, l’estratègia d’implantació per via de filials permet aprofitar l’actual àrea de lliure comerç més gran del món (el RCEP inclou les grans potències com la Xina, el Japó o Corea del Sud, així com Austràlia i Nova Zelanda).

"Immers en un gran procés d’industrialització, l'Índia pot ser un dels grans beneficiats de la guerra comercial entre els Estats Units i la Xina"

Si posem la lupa a l’enorme diversitat que inclou l’Àsia trobem una Xina en hores baixes, amb un PIB per sota del 5% el 2024 i amb expectatives de caure el 2025. Una situació complexa on, tot i això, algunes empreses catalanes hi estan creixent molt. La situació a la Xina va de bracet de l’auge de diversos països del sud-est asiàtic com el Vietnam, Tailàndia, Singapur o Indonèsia. Afavorits per l’estratègia “Xina+1”, estan rebent empreses xineses i d’arreu del món que hi desplacen la producció.

Un altre país en boca de tothom i que atrau empreses que marxen de la Xina és l’Índia. Immers en un gran procés d’industrialització, pot ser un dels grans beneficiats de la guerra comercial entre els Estats Units i la Xina. Un context que fa de l’Índia un dels grans mercats per descobrir tot i la complexitat que suposa un país tan gran i divers, amb reptes pendents com l’harmonització burocràtica dels diferents territoris que l’integren.

I no podem marxar de l’Àsia sense passar pel Golf Pèrsic. Aquí hi trobem països que estan aprofitant els grans recursos derivats del petroli, com la Unió dels Emirats Àrabs, per invertir-los a diversificar i industrialitzar les seves economies, així com a la generació d’energies alternatives a les provinents de recursos fòssils.

Àfrica

L’última parada d’aquesta volta al món la farem a l’Àfrica. Aquí hi podem destacar mercats com el del Marroc i les seves zones franques, com la de Tànger i l’automoció. Un país que també s’està beneficiant de la inversió governamental per captar indústria i que és una bona opció per a l’aprovisionament.

Més al sud, a l’Àfrica subsahariana també hi trobem cada cop més empreses catalanes que hi obtenen bons resultats si són capaces de trobar una estratègia de producte adaptat al mercat.

Europa

Roda el món i torna al born. Ara sí, acabem retornant a casa, a Europa. El nostre continent és el principal destí de les exportacions catalanes, on s’hi concentra el 65% del total. És, doncs, un mercat essencial per a qualsevol empresa per la seva proximitat i la disminució del risc i la complexitat respecte d'altres entorns.

Per resumir, en un món fragmentat guanyen pes les oportunitats regionalitzades que cal cercar i aprofitar. Aquest enfocament regional incentiva l’estratègia de la implantació i les filials, que permet esprémer al màxim els diferents acords de lliure comerç.