L'ús que faci un treballador de les seves xarxes socials pot ser motiu d'acomiadament. Així ho ha estat en nombrosos casos amb sentències confirmades des de la irrupció de Facebook, Twitter o Instagram a Espanya. Així, si un professional realitza una publicació que sigui comprometedora per a la reputació de l'empresa per a la qual treballa, poden fer-lo fora. En aquest sentit, amb l'aparició dels tuits i posts moltes organitzacions han hagut de redactar polítiques d'ús i establir normatives clares sobre el que els empleats poden i no poden fer en les plataformes online. També si està permès el seu accés des de les oficines i en horari laboral o si el seu ús queda reservat per al temps lliure del treballador.
Un dels últims casos que han sortit a la llum d'acomiadament motivat per les xarxes d'un empleat d'una companyia ha suposat el suport del Jutjat Social número 2 de Palma de Mallorca, en sentència de 28 de febrer de 2018, a la decisió de l'empresa en considerar que les fotos ofensives publicades pel treballador a Facebook suposaven un risc per a la imatge de la companyia. I és que en el perfil de l'usuari figurava que treballava en l'organització en qüestió, per la qual cosa se'l podia relacionar directament amb ella. A més, el professional havia signat un document de bones pràctiques a les xarxes socials, per la qual cosa s'ha considerat la procedència de l'acomiadament malgrat que aquesta activitat a la xarxa social no s'havia realitzat durant l'horari laboral.
L'empresa pot fer-ho fora, però no comptar amb proves que vulnerin la intimitat del treballador
No cal subestimar l'impacte que una publicació negativa té sobre el prestigi d'una marca, doncs tots els usuaris de les xarxes socials són també consumidors de béns i serveis. Així com la prescripció és una de les armes comercials més potents amb la qual explica qualsevol companyia, la crítica suposa també un menyspreu en la seva reputació corporativa i una pèrdua directa de vendes.
Això sí, a l'hora de comptar amb les proves necessàries per justificar l'acomiadament, no es podrà vulnerar la intimitat del treballador i s'hauran d'obtenir sense necessitat d'utilitzar clau ni contrasenya alguna per accedir a les mateixes, per la qual cosa els perfils amb lliure accés al públic són a priori els més propensos a violar el codi de bones pràctiques per poder ocasionar una major difusió i viralització de la publicació.